Graag had ik advies ontvangen over volgende zaak. Ik weet niet of ik hier iets aan kan doen, en of dit wettelijk zomaar kan.
Ik heb zelf online reeds gezocht, maar kan niet de juiste wetteksten vinden.
In 2011 koop ik samen met mijn vriendin een woning. Aangezien we in een klein dorp wonen en we de eigenares via via kennen, kunnen we een mooie prijs overeen komen die correct is.(terwijl de meeste prijzen in onze regio overdreven zijn) Bij het tekenen van de compromis blijkt dat er voorkooprecht op de woning is. Ik maak een afspraak met de burgemeester welke me mondeling belooft dat we ons geen zorgen moeten maken en het voorkooprecht niet zal uitgeoefend worden.
Aangezien het een te renoveren woning betrof, hadden we in de compromis laten opnemen dat we reeds met de werkzaamheden konden starten. Zogezegd, zogedaan. We beginnen met de werkzaamheden, laten elektriciteit en water aansluiten,… Tot we plots telefoon krijgen dat het voorkooprecht toch wordt uitgeoefend door de sociale woningenmaatschappij. Zij willen dit gebouw (alleenstaande woning) kopen om er sociale woningen neer te poten. Groot is de teleurstelling. Gemaakte kosten zijn verloren, maar hier is helaas niets aan te doen. Zij profiteren van de gunstige prijs die wij onderhandeld hebben, want de verkoper is verplicht het aan dezelfde prijs te laten.
Uiteindelijk zoeken we verder en kopen we in 2013 een andere woning. (minder gunstig gelegen, een pak kleiner en ook een heel stuk duurder). Deze week ben ik op immoweb aan het kijken en merk ik plots dat onze droomwoning uit 2011 terug te koop staat. In 2011 snoept de sociale woningmaatschappij deze woning weg dmv het uitoefenen van voorkooprecht en nu 3 jaar later verkopen zij deze woning zo maar zonder ooit iets met de woning gedaan te hebben. De marktwaarde is ondertussen uiteraard gestegen. Zij maken dus misbruik van hun macht om voorkooprecht uit te oefenen om dan te investeren en het later terug te verkopen. Is dit wettelijk? Dienen zij niet verplicht iets met de woning te doen wanneer zij voorkooprecht uitoefenen?