Sinds kort ben ik de enige van mijn dienst op't werk. We zaten hier initieel met 4 man. Één ervan heeft in januari een overplaatsing naar een andere dienst gevraagd en gekregen en zit sindsdien permanent bij een klant. Toen waren we nog met 3 (met werk voor 4). Vlak voor de zomer vroeg een andere collega hier hetzelfde aan. Ze hebben een tijdje zitten zoeken en ergens in augustus is ook hij permanent bij een klant gaan zitten. Toen waren we nog met 2 (met werk voor 4). Ergens in de eerste helft van augustus heeft mijn baas te horen gekregen dat hij van zijn functie ontheven werd. Toen wisten het management hier dus ook dat ik hier alleen ging komen te zitten (met werk voor 4). Ze hebben er niks aan gedaan tot wij ervan op de hoogte werden gebracht.
Mijn chef wordt blijkbaar op 17 november vervangen (al zeiden ze tegen mij dat het definitief is, maar tegen mijn chef dat ze nog volop in gesprekken waren...). Die persoon gaat maar een deel van het werk van mijn chef doen. Dan zijn we met 2, waarbij ik het werk van 3,5 moet doen, maar wel die vervanger nog zal moeten opleiden, omdat hij de klanten hier niet kent.
De workload die ik heb, daar wordt niets aan gedaan. Toen ik dit aankaartte, zei ik dat ik dit maximum 3 weken vol ging kunnen houden. Ze gingen een oplossing invoeren, iets waar ze al sinds maart ofzo over bezig zijn. Die oplossing is de taken te verdelen onder andere collega's hier, die een minimum aan workload hebben (en regelmatig bezig zijn met zaken zoals wedstrjiden omtertmeeste ronddraaien op hunne stoel). Ik krijg die distributie er dus bovenop. Alleen krijg ik steevast te horen dat dat eerst in hun planning moet worden voorzien. De manager die zich bezig houdt met die planning (en die dat systeem heeft ingevoerd), heeft dit al anderhalve maand nog niet in de planning gezet, waardoor ofwel alles blijft liggen, of ik toch die stapel moet doen.
Het blijft ook een niet afdoende oplossing, daar ik nog altijd de enige productieve binnen mijn dienst ben (die vervanger van mijn chef gaat enkel een management gedeelte doen). Het resultaat is dus dat als ik ziek val of verlof wil opnemen, de hele dienst hier stil valt.
Dit heb ik ondertussen ook al bijna anderhalve maand geleden aangekaart. Ze zeiden dat ik geen vakantie mocht nemen (al heb ik 4,5 verlofdagen, 1 vervangingsfeestdag en iets meer dan 11 dagen aan "recup" -- 40 uren werken in een systeem van 37 of 38 uren. Zijn blijkbaar geen ADV dagen, maar soortgelijk --), maar dat ze zochten naar een manier van compensatie. Dat heeft een stille dood gestorven, omdat ik nu, een maand na die belofte, er nog niks van gehoord heb. Één van de mogelijke pistes heb ik een paar dagen geleden via-via wel van gehoord dat die niet mogelijk was. De reden dat management aanhaalt waarom ik geen verlof kan nemen, is omdat er overmacht speelt. In mijn ogen is het echter een serieuze nalatigheid van hunnentwege om problemen die ze van kilometers konden zien aan komen, op te lossen. Ondertussen draai ik hier al anderhalve maand dagen van 10 - 12 uur (ook zonder enige vorm van compensatie. Het werkt via het systeem van de bluts en de buil, maar dit zijn enkel blutsen...)
Dat is zowat de situatie. Ik blijf hier allessinds niet langer dan nodig, en ben op mijn gemak op zoek naar iets anders. Alleen, ik zou wel graag die verlof en recup op kunnen nemen (temeer omdat ik anders de belastingen dik door de neus mag gaan betalen)
Ik vroeg me dan ook af of ze dit zomaar mogen, mij zeggen dat ik geen verlof mag nemen, nadat ze zelf een situatie hebben gecreëerd waarbij ik voor onbepaalde duur geen verlof kan nemen omdat anders de enige uitvoerende van onze dienst weg is en de hele dienst bijgevolg op z'n gat valt. Ik voel me allessinds zwaar gestraft, enkel en alleen omdat ik de laatste overblijvende van ons team ben.