Alimentatie na studies

Teunisyoni
Topic Starter

Re: Alimentatie na studies

#16 , 24 sep 2014 19:30

Jaja mijn vader is akkoord met de tweede studie dus die zal hij moeten uitbetalen.
En hij moet dus blijven betalen tot ik werk vind, of (na de wachttijd) dop zal krijgen?
Dus eigenlijk moet ik pas laten weten als ik of werk vind of dop krijg?
Natuurlijk laat ik ook wel weten als ik afgestudeerd ben en dergelijke, maar in feite moet hij enkel weten wanneer ik werk vind of dop zal krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
animal

#17 , 25 sep 2014 08:54

Dus als ik het goed begrijp: dochter heeft bachelor Orthopedagogie, wil nu tweede bachelor sociaal werk doen, afstandsonderwijs, gecombineerd met werken, de alimentatie zou stoppen???

animal

#18 , 25 sep 2014 09:13

Vraag omdat ik gehoord heb, dat de rechtbank zoiets toch toestaat omdat het in dezelfde sector ligt

Reclame

duma

#19 , 25 sep 2014 09:39

Het is niet zo zwart/wit te stellen.
Eerst en vooral moete de ouders SAMEN beslissen of ze dit nog willen steunen. Net zoals bij niet-gescheiden ouders. Het is heus niet voor iedereen doenbaar om elke kind twee diploma's te laten behalen.
Vinden beide ouders het ok om dit nog te financieren en is de alimentatie betalende ouder akkoord om dit te blijven betalen, is er uiteraard geen probleem

Als de ouder die alimentatie betaalt vindt dat een diploma genoeg is en dat het tijd is geworden om te gaan werken, dan is het aan de alimentatieontvangende ouder om te kiezen: Het zelf financieren, de andere ouder te volgen OF de beslissing aan de rechter te laten.
De rechter zal dan kijken naar het reeds behaalde diploma en dan vonnissen.
Veel hangt dus af van het perspectief van de rechter en het eerste diploma.

Maar in jouw concreet geval denk ik dat het niet ondenkbaar is dat de rechter zou oordelen dat er inderdaad geen alimentatie meer betaald moet worden, aangezien het eerste diploma duidelijk toegang geeft tot de arbeidsmarkt: het kind werkt namelijk.

Teunisyoni
Topic Starter

#20 , 07 okt 2014 19:39

Ik las zonet in het vonnis van de rechter (bij scheiding) dat mijn vader verplicht is te betalen tot einde opleiding.
Betekent dit dan dat ik zeker geen kans heb op onderhoudsgeld na mijn studies ( en voor mijn dop).
Of kan ik dit nog aanvechten?

Turaki

#21 , 07 okt 2014 20:14

Alimentatie stopt bij einde studies, maar verplichting tot onderhoud niet. Uw vader zal dus onderhoudsgeld moeten blijven betalen tot uw wachttijd voorbij is (of wanneer deze voorbij zou zijn als u zich tijdig bij de VDAB had ingeschreven, maar dit niet gedaan heeft) of tot u een job heeft, hetgeen het eerste voorvalt.

Teunisyoni
Topic Starter

#22 , 08 okt 2014 16:54

Ook als dit zo expliciet in het vonnis staat? Want er staat wel letterlijk tot einde opleiding.

Kan iemand me ook een idee geven wat de kosten zijn als ik dit voor de rechtbank moet trekken?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 okt 2014 20:12

De rolrechten € 40 - uw advocaat als u die zou nemen.
Persoonlijk zie ik hier niet de noodzaak van in.
Er is een vonnis - u studeert -uw vader was akkoord dat u nog een ander diploma zou halen maar u denkt TOTAAL verkeerd dat u pas op het einde moet laten weten of u nog studeert.
U moet NU aangeven dar u nog studeert en waar. Ook heeft uw vader recht op te weten waar en wat u studeert. Ook indien u een studiebeurs hebt dient u dat mee te delen met het bedrag dat u ontvangt. Het heeft geen zin dit NIET mee te geven want opgelet .... het misprijzen, het niet mededelen kan door de rechter ook beschouwd worden als een serieus gebrek aan respect voor uw vader en dan kan het wel eens anders uitdraaien mocht uw vader nu toch besluiten niet meer te betalen.

Eventueel een advocaat - al naargelang het inkomen bij u thuis (moeder-stiefvader- enz ) een pro deo.
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ouders.tweehuizen.be/kosten_de_wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

PS er is inderdaad onderhoudsverplichting maar die is tussen ouders en kinderen EN wederzijds dus als uw vader later financiële hulp nodig heeft ( vb rusthuis ) dan zal diezelfde wet er ook voor zorgen dat de kinderen ook een aandeel zullen mogen betalen voor de ouders.

Doe dus ook een beetje moeite en geef hem vanuit uzelf die info.

eylis

#24 , 08 okt 2014 21:37

enne belangrijke info: het gaat om onderhoudsverplichting tussen ouders en kinderen en NIET om onderhoudsGELD. Dat wil dus zeggen dat een ouder tot zijn volwassen kind (en omgekeerd ook) gerust kan zeggen: kom hier maar op je oude kamer wonen, dan krijg je eten en verzorging. Maar dan hou je rekening met de regels van dit huis :-) Ik heb al een aantal volwassen gasten ineens in gang zien schieten om een job te vinden om op kamers te kunnen blijven wanneer ze hoorden dat ze gerust thuis welkom waren om "onderhouden" te worden :-)

Teunisyoni
Topic Starter

#25 , 10 okt 2014 12:57

Ik heb dit alles ook meegedeeld aan mijn vader, dus daar zal het probleem niet liggen.
Maar mijn vader is wel in de veronderstelling dat na mijn studie zijn onderhoudsplicht vervalt. En hij is ook de persoon die niet uit zichzelf zal betalen, dus dan zal ik wel naar de rechtbank moeten.

Het ontvangen van de studiebeurs moet ik niet meedelen, hij heeft hier geen recht op, want dit staat niet in het vonnis, dit hebben we al eens nagevraagd.

Franciscus

#26 , 10 okt 2014 13:03

ALS het alleen alimentatie betreft klopt dat - bedrag is vastgelegd.
Dan betaald vader echter TOTAAL geen BIJZONDERE kosten dus kan u niet afkomen om de laptop of studieboeken of kot te betalen.
Klopt dat?

Teunisyoni
Topic Starter

#27 , 13 okt 2014 19:46

Hij betaald ze niet, maar zou het wel moeten, dat staat ook in het vonnis.
Maar daar zijn wel al niet achter gegaan ;)

Franciscus

#28 , 13 okt 2014 20:07

En waarom gaat u daar niet achter ???? een vonnis moet gerespecteerd worden in al zijn aspecten door alle partijen.

eylis

#29 , 15 okt 2014 14:14

fransisc, ik heb daar waarschijnlijk het antwoord op. Ik zie het in meedere situaties gebeuren met meerderjarige kinderen waarvoor nog alimentatie betaald wordt tijdens hun voortgezette studies. De biezondere kosten die zonder twijfel of overleg MOETEN betaald/gedeeld worden zijn bijvoorbeeld (dringende) (para)medische kosten. Maar de andere zoals een KOT en LAPTOP, zijn bespreekbaar. Vandaar dat velen het niet meer vragen, omdat bepaalde kosten onderhandelbaar zijn. vb: een LAPTOP is niet verplicht. Je kan met een 2ehands vaste PC ook je werk doen. En dan mag de andere ouder de helft van zo'n tweedehands PC aanrekenen. Een kot moet ook niet als er een verbinding met het openbaar vervoer is. Cursussen kunnen ook tweedehands gekocht worden. En in de meeste gevallan (hoe erg dat dat ook is) hebben de kinderen geen zin meer om te praten met de andere ouder, dus verkiezen ze ook niet te overleggen over bepaalde onkosten.

Evcul

#30 , 15 okt 2014 14:43

Het is toch niet logisch dat 1 ouder de studiebeurs ontvangt en de andere ouder de helft van de studiekosten betaalt zonder rekening te houden met de studiebeurs, omdat hiervan niets in het vonnis staat.

Terug naar “Echtscheiding”