Opgeroepen als jurylid in een assisenzaak

laufmaus
Topic Starter

Opgeroepen als jurylid in een assisenzaak

#1 , 13 okt 2014 11:53

Enige tijd geleden stond hier een agent voor de deur, met het bevel mij op te nemen op de lijst met kandidaat juryleden voor de rechtbank.
Vandaag heb ik dan een dagvaarding van de procureur gekregen om mij binnenkort aan te melden op de rechtbank, dan wordt er een volksjury gekozen voor een actuele assisenzaak.

Daar ik pacifistisch van aard ben, heb ik dan de zaak even opgezocht met google, en mijn mond viel open van verbazing :shock:
Hoe verloopt het nu verder? Ik ben niet zo een type dat zijn burgerplicht zou verzuimen, maar zo veel geweld waar ik dan mogelijk mee geconfronteerd ga worden is mij net een brug te ver.
Zou de procureur hier rekening mee houden volgens jullie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 okt 2014 12:33

Het geweld waarmee u geconfronteerd zal worden is dezelfde zoals alle andere collega-kandidaten, dit is dus geen argument. Uw houding tegenover het geweld kan u gebruiken als argument, maar ik twijfel sterk of men daar rekening mee zal houden. Dat is net een factor die men wenst in het debat die door de juryleden zal gevoerd worden na het horen van alle pro/contra-argumenten in het proces.

giserke

#3 , 13 okt 2014 12:35

Wat heeft pacifisme te maken met een jury in de rechtszaak, en daarom niet willen in een jury zitten?
Ik snap het verband niet goed?
Geweld afzweren/ anti militarisme heeft bij mijn weten niets te maken met een oordeel vellen over een gepleegde misdaad.
Net daarom moet in een jury gaan zitten, om te laten blijken dat je tegen geweld bent,

Reclame

laufmaus
Topic Starter

#4 , 13 okt 2014 13:50

Dat is net een factor die men wenst in het debat die door de juryleden zal gevoerd worden na het horen van alle pro/contra-argumenten in het proces.
Zo had ik het ook nog niet bekeken.

Om een lang verhaal kort te houden, hoe verloopt de praktische kant?
moet ik dan 5 weken verlof van mijn werk nemen? (dan zal er niet veel meer overblijven voor in de zomer)of is daar een uitzonderingsregel van justitie van toepassing?

JPV

#5 , 13 okt 2014 14:55

een assisenzaak met 5 weken jury lijkt me gigantisch lang, is enkel zo voor grote zaken. Het proces van Kim De Gelder heeft dacht ik 4 weken geduurd.

Concreet gaat dit als volgt:
http://www.vacature.com/carriere/salari ... -De-Gelder" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2014 23:56

Anders een wat boeken lezen ... oa van Gust Verwerft (journalist) en van Erwin Van Fraechem (voorzitter assisen).
Kijk maar eens in de gemeentelijke bibliotheek er zullen er wel een aantal staan ook van Walter Van Steenbrugge - Ook een waar verschillende partijen bij een assisenzaak werden gehoord.
Ik kan niet zeggen dat u het moet doen maar het is een heel doordringende ervaring zou bijna zeggen zeker als pacifist.

JPV

#7 , 14 okt 2014 07:09

Ik kan me maar 1 zaak indenken die mogelijk 5 weken gaat kunnen duren ....
welke?

IK ben overigens ook geloot en sta dus ergens op de lijst voor zaken in Gent, maar gezien we hier in West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen allemaal watjes zijn, zijn er te weinig moorden/moordpogingen om veel kans te maken :'( ;).

giserke

#8 , 14 okt 2014 08:50

Moorden, er van praten kunnen ze, maar uitvoeren howhow. :lol:

JPV

#9 , 14 okt 2014 17:15

hoe kon ik die vergeten... als wij een moord plegen, dan doen we het direct op hoog niveau, hé ;). Dokters, kastelen, ... ;)

Gebruiker21

#10 , 14 okt 2014 17:18

Lijkt me wel een ervaring om eens te zetelen in zo'n jury. Ik ben er nog niet uit of een jury van "amateurs" nu al dan niet rechtvaardig is, maar los daarvan lijkt het me toch een levenservaring te zijn. Ik zou hier dus niet proberen onderuit geraken, maar dit als een voorrecht beschouwen. Wel geen idee hoe "zwaar" zoiets weegt op een mens. Stel dat de schuld niet zo héél erg duidelijk is in een bepaalde zaak, zou ik het er wel moeilijk mee hebben met de wetenschap rond te lopen dat je mogelijk een onschuldige hebt laten opsluiten (of een schuldige vrijgelaten, hoewel het eerste me erger lijkt...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002

#11 , 15 okt 2014 17:42

Het is dat ik het met mijn beroepssituatie niet kan permitteren om mijn taken x aantal weken te verzuimen (ik geef les), maar als men mij mocht vragen om in zo'n jury te zitten, zou ik dat als een eer beschouwen en me er zeker niet aan onttrekken. Mocht u dat toch willen (u onttrekken) dan ken ik een truc die u 100 % kans op succes geeft.

Franciscus

#12 , 15 okt 2014 19:09

Dan zal de school een 'vervanger' moeten voorzien. 8_)

Gebruiker21

#13 , 16 okt 2014 09:59

Mocht u dat toch willen (u onttrekken) dan ken ik een truc die u 100 % kans op succes geeft.
Het is genoeg om nog voor het proces te verklaren "Die kl**tzak is schuldig en verdient de doodstraf!" om er vanaf te zijn ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#14 , 16 okt 2014 10:02

Als je opgeroepen wordt, dan wordt tijdens de eerste zitting de jury gekozen.
Het enige wat je daar mag doen is braafjes naar voor gaan en uw mond houden.
Al de rest levert U een fikse boete op.

Gebruiker21

#15 , 16 okt 2014 11:44

Niet gezegd dat je dat in de rechtbank moet doen, hé. Als je dit op zo'n manier doet dat de advocaat van de verdediging "uw mening" te weten komt, zal die u wel wraken, zeker?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”