Overlevingspensioen en eigen pensioen

nelly
Topic Starter

Overlevingspensioen en eigen pensioen

#1 , 14 okt 2014 10:41

Graag een beetje verduidelijking. Ik heb nu overlevingspensioen van mijn 2de echtgenoot. Ikzelf werk 16uren per week tijdens de weekends in de gezondheids sector sedert mijn man overleden is. Ik zal nooit genoeg loopbaanjaren opbouwen om een serieus eigen pensioen te hebben. Ik ben nu 59jaar en heb in het totaal tot hier toe, 13jaar fulltime gewerkt tijdens mijn 2de huwelijk en nu al 5jaar deeltijds dus 16 per week sinds ik weduwe ben. Ik ben in mijn eerste huwelijk thuis gebleven voor de kinderen, ben 16 jaar getrouwd geweest alvorens te scheiden. Heb ik recht op pensioen van echtgescheidene van mijn exmans loopbaan voor die jaren?
Hoe zal mijn pensioen ooit berekend worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 14 okt 2014 19:15

Geachte,

U kan uw overlevingspensioen cumuleren met uw eigen opgebouwde rustpensioen ten belope van maximum 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.

Je neemt dus je huidige bedrag aan overlevingspensioen, je vermenigvuldigt dit getal met de omgekeerde loopbaanbreuk van het uw toegekende overlevingspensioen en dit eindbedrag vermenigvuldig je met 1.10 en dan bekom je het maximum toekenbare overlevingspensioen in cumulatie met een eigen rustpensioen.
stelsel werknemers en zelfstandige. Voor ambtenaren kan je best even contact opnemen met de PDOS.
Enkel als het totaal aan toekenbare rustpensioenen hoger ligt dan dit cumulatieplafond, brengt het u een voordeel op.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zibarrie

#3 , 14 okt 2014 19:24

En u kan inderdaad bijkomend rechten openen op echtscheidingspensioen van uw 1ste echtgenoot. De rijksdienst voor pensioenen onderzoekt dit ambtshalve op de wettelijke pensioenleeftijd. U hoeft hiervoor zelf niets te ondernemen.

Het cumulatieregels van hierboven blijven wel van toepassing.

Uw eigen rustpensioen (+echtscheidingspensioen) zal steeds worden toegekend, daarna zal er bekeken worden wat er overblijft van uw overlevingspensioen.

Reclame

nelly
Topic Starter

#4 , 15 okt 2014 14:35

Bedankt, Mathieu Rutten en Zibarrie.

Terug naar “Pensioenen”