Ik mag mijn kinderen niet zien

Anna Sofia
Topic Starter

Ik mag mijn kinderen niet zien

#1 , 14 okt 2014 22:08

Hoi allemaal,

in 2011 hadden we een vonnis van de vrederechter dat de kinderen 4 weekends op 5 bij mij zouden verblijven. Ik zou hen van school halen, en maandag naar school brengen. Dus eingelijk 3 dagen van de 7 waren ze bij mij.

Nu al meer als een jaar geleden is er een procedure opgestart bij de jeugdrechtbank, waar ik mee begonnen ben. Mijn ex pestte mij, treiterde mij en kwam het vonnis niet na.
Nu, zoveel later, doet hij nog steeds wat hij wil, en zijn er geen consequenties.
Deze vrijdag zouden we weer op het gerecht moeten zijn, maar is de zaak weeral maar eens uitgesteld doordat zijn advocaat gisteravond laat nog een document naar mijn advocaat had gemaild met een tegeneis.

Nu krijg ik deze avond van mijn ex bericht, dat volgend weekend officieel zijn weekends is (inderdaad) en dat de herfstvakantie voor hem is dit jaar (klopt ook). Nu zegt hij daar nog bij dat het weekend voor de herfstvakantie en het weekend erna, ook voor hem zijn. Ik krijg mijn kinderen van hem dus niet te zien tot 7 november.

Mijn vraag is nu, wat kan ik hieraan doen?
Morgen ga ik sowieso mijn advocaat bellen, sowieso langs de politie om te vragen hoe ik hierop moet reageren en wat mijn rechten zijn en wat effectief kan, en de scholen almaar op de hoogte brengen dat ze de kinderen vrijdag 24 oktober niet mogen meegeven aan hem (dit is nog eens voorgevallen, en toen zeiden ze dat ze enkel de politie konden laten komen, dat zal dus dit keer ook wel zo zijn, maar dan zijn ze alvast op de hoogte).

Heeft er iemand nog suggesties voor mij over wat ik nog kan doen? Wat ik zéker moet doen? En wat ik niet mag doen?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2014 23:10

U hebt toch elke maal dat het omgangsrecht geweigerd werd aangifte gedaan bij de politie.
Gezien dit evenzo een strafrechtelijk vervolgbaar feit is EN in de meeste arrondissementen ook zal vervolgt worden .. niet van de eerste maal maar na enkele aangiften en het bewandelen van de juiste paden meestal wel tot resultaat zal leiden.
Procedure politie belt bij noteren aangifte naar andere partij met vraag waarom kinderen niet meegegeven ... aangifte doet u best in de politiezone waar kinderen ingeschreven zijn.
Tegenpartij zal uiteraard daar ook uitgenodigd worden om verklaring af te leggen.
Indien deze het dan nog niet begrepen heeft ... week-end daarna zelfde scenario. enz...
Na enkele malen zal er een kantschrift zijn waarin het parket expliciet betrokkene wijst op te te volgen regelgeving en dat die ook voor hem van toepassing is.
Bij verder niet volgen is er een dagvaarding voor de correctionele RB

http://elfri.be/sancties-bij-niet-eerbi ... gangsrecht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 44&t=51555" onclick="window.open(this.href);return false;

Anna Sofia
Topic Starter

#3 , 14 okt 2014 23:23

Wat u net beschrijft heb ik inderdaad al meerdere keren gedaan.
Ook zit dat mee in het dossier dat nu al meer dan een jaar op de rechtbank ligt.
Tot op heden is er nog geen gevolg gekomen voor mijn ex. Hij is wél moeten komen praten op het politiekantoor, en ik heb mooi mijn kopietje van mijn PV. Maar daar houdt het dan ook op.
De rechter heeft hem hier zelfs niet over aangesproken toen we op de rechtbank waren. Ook het maatschappelijk onderzoek heeft dat niet mee in rekening genomen.

Dus ja, daarom mijn vraag, wat moet ik anders doen? Hoe kan ik hem stoppen om te voorkomen dat hij de kinderen (en mij) dit blijft aandoen? Want het vonnis lijkt hem niets te schelen, en mijn PV's (en een hoop mededelingen ook) lijken het gerecht niets te deren... Ik voel me echt radeloos op deze moment, en heb zo mijn vragen bij het nut van al dit...

Reclame

bmwtje

#4 , 15 okt 2014 16:42

mag ik vragen waarom je als mama maar uw kinderen 3 dagen in de week ziet?

Anna Sofia
Topic Starter

#5 , 15 okt 2014 19:22

Omdat dit in de tijd zo besproken is geweest in een akkoord bij de vrederechter.
Ik ben moeten verhuizen uit het huis van mijn ex, ik had zelf niets, hij heeft mij zonder enig respect aan de deur gezet. Daar ik niets had, dacht ik (toen uiteraard) dat het beter was voor de kinderen om tijdelijk bij de vader te verblijven. Zo konden ze naar dezelfde school blijven gaan, zelfde vriendjes blijven zien en in dezelfde omgeving opgroeien. Ook was mijn ex een eikel tegen mij, voor de kinderen was hij altijd goed geweest.

Daar is natuurlijk verandering in gekomen vanaf meneer een nieuwe relatie kreeg. En nu wordt er eigenlijk niet veel omgekeken naar de kinderen. Vandaar dat ik ook naar de jeugdrechtbank gegaan ben.
Het pesten naar mij toe is nu al vier jaar aan de gang. De kinderen tegen mij opzetten en mij ze niet laten zien, twee jaar.

Als ik het indertijd geweten had, had ik natuurlijk anders gekozen. Maar dat was toen, en nu is nu natuurlijk.

Anna Sofia
Topic Starter

#6 , 15 okt 2014 19:22

Maar, en sorry, dit is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag :-)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2014 19:42

Er zijn in principe twee procedures
EEN de strafrechtelijke via politie waar strafbare feiten worden beteugeld. Dit bij de correctionele rechtbank.
TWEE de burgerlijke procedure die nu via de familierechtbank gebeurd. Hier wordt gekeken of de regeling voor de kinderen goed is.
Het eerste element hierin is het eerste vonnis en de bijzondere maatregelen die door de vrederechter zijn genomen. Deze worden indien geen veranderende situatie in het eerste vonnis bij scheiding gewoon overgenomen.
Wanneer een partij na een tijd vind dat het vonnis niet meer voldoet moet men nu terug naar de familierechtbank.
Heeft uw advocaat hier wel alle elementen gebruikt die werden aangegeven... en wat heeft jeugdprocureur gedaan want die heeft sowieso de strafrechtelijke gegevens kunnen opvragen.

Terug naar “Echtscheiding”