Huisbezoek OCMW

FreelancerIT
Topic Starter

Re: Huisbezoek OCMW

#16 , 19 okt 2014 05:09

Korte reflexie: poster heeft TIJDELIJK onderdak verleend aan een vriendin met zeer duidelijke afspraken. De bedoeling daarvan is dat dat binnen redelijke termijn stopt en dat is ook zo afgesproken. Anderen verlenen ook wel eens TIJDELIJK ONDERDAK aan vrienden die bijvoorbeeld in verbouwingen zitten of andere problemen omoeten overbruggen. Dit heet met andere woorden LOGEREN. De woning van postere is NIET de woning van de vriendin.
zoals hij uit deze en andere posts leet blijken, heeft ze wel geen andere woning waar ze tijdelijk niet meer in kan. En dat lijkt me in deze wel belangrijk. Ook haar zoon sliep in die kamer, nog iets wat niet echt normaal is voor een tijdelijk logement. Bovendien zijn ze al gekend bij de politie gezien de zoon ooit gebeld heeft naar de hulpdiensten ;).
Een aantal zaken worden hier wel buiten de context geplaatst.

De zoon
Ze heeft een zoon van ongeveer 7 jaar, deze staat ingeschreven bij zijn vader. Om de 2 weken heeft zij haar zoon voor een weekendje (van vrijdagavond tot zondagavond).

Tijdens die weekends slaapt de zoon om praktische redenen op haar veldbed in mijn bureau, de moeder op onze zetel in de leefruimte. Met slapen bedoel ik effectief ook alleen slapen. Eens wakker wordt het veldbed opgeruimd en gebruik ik de kamer als mijn werkruimte. Er staat niets van hem in de ruimte. Geen speelgoed, geen knuffels, geen kleren... niets!

Het voorval met nooddiensten
Eind september werden we op zaterdagnacht uit ons beld gebeld door 2 politieagenten: de zoon bleek een dik half uur voordien naar de dienst 101 te hebben gebeld, Belangrijk detail hier is wel dat zij geen namen hebben gevraagd of opgeschreven. "Gekend" gaan ze dan niet zijn bij de politie me dunkt.

Al wat de 2 agenten gezien hebben is een vrouw die een nachtje bij ons is blijven slapen op de zetel, samen met haar zoon, die we dan maar in de bureau hebben gelegd. Zo abnormaal lijkt me dat niet. Bovendien, de vrouw sliep op de zetel, het kind op een veldbed. Beiden dingen die op een logement wijzen, of bezie ik dit verkeerd?

De gast
Er staat nergens geregistreerd dat ze bij ons inwoont. Voor al haar officiële documenten heeft ze een postadres van het OCMW gekregen. Tot op heden zijn er nog nooit brieven op haar naam bij ons thuis aangekomen.

Zo ver Het OCMW officieel weet is ze enkel 's avonds bij ons welkom, in de dag staat ze er alleen. We bieden haar dan een zetel aan, voor al de rest staat ze zelf in.

Wat meer info
De beschrijving van de grootwarenhuiszakken is de bittere realiteit. Ze heeft voor haar vorige 2 relaties alles opgegeven en 2x toe bijna alles moeten achterlaten. Op wat kleren (van zichtzelf en haar zoon, ongever een 4tal grote zakken) en een laptop na heeft ze niets meer.

Haar kleine maakt gebruik van speelgoed dat wij hebben aangekocht, speelgoed dat onze eigendom is en blijft. Ze slaapt op een veldbed dat onze eigendom is en blijft. Ze heeft m.a.w. niets, maar dan ook niets dat haar aan ons gezin of aan ons appartement bindt. Zet ik ze buiten kan ze hoogstens afkomen met een vaag verhaal waarin ze tijdelijk op onze zetel mag slapen.

Mijn verwarring
Hoe kan zij ooit hard maken dat ze in ons appartement woont? Ze wordt in geen enkel contract vermeld, ze heeft geen meubels bij ons staan, ze heeft ook niets meebetaald. Ze betaald geen huishuur, draagt niet mee in onze maandelijkse vaste kosten.

Gaat het OCMW (of de politie) ons dwingen om haar toegang te geven tot een woning waar ze in sé niets te zoeken heeft? We zijn geen familie, gewoon 2 mensen die haar een tijdje hebben geholpen. Kunnen wij worden verplicht haar volledig op onze kosten voor onbepaalde tijd te huisvesten?

Dat ze nergens anders terecht kan zou van belang zijn las ik in een voorgaande post. Maar, in welke mate kan ons dat worden aangewreven? In welke mate wordt er van ons verwacht om daarmee rekening te houden. Zo ja, wat gaat/kan ze doen als wij bijvoorbeeld beslissen om te verhuizen?

Kunnen wij gedwongen worden om ze onderdak te aan bieden in ons nieuwe appartement, of dienen wij ons oude appartement voor onbepaalde tijd te blijven betalen? Dat lijkt me toch te gek voor woorden?!

Eylis
Hoewel het op zich een goed idee lijkt is het niet uitvoerbaar. Ons appartement bestaat uit 4 ruimtes:
  • Onze slaapkamer
  • Mijn bureau/kantoor
  • De badkamer
  • De leefruimte/keuken
Een garage hebben we niet, we betalen voor een autostaanplaats in een gemeenschappelijke garage onder onze blok.

In onze slaapkamer mag ze zowiezo niet komen, mijn bureau idem dito. Blijven enkel nog de leefruimte/living over (waar ze nu al slaapt) en de badkamer. Waar kan ik haar in die configuratie nog meer beperken?

J. Demoor
Uw vriendin woont bij u in ‘ter bede’. Jullie(samen) kunnen hieraan te allen tijde bij aangetekend schrijven een einde maken met in achtneming van een redelijke termijn. Deel haar daarin tevens mee dat jullie bij niet stipte uitvoering genoodzaakt zullen zijn haar uitzetting aan de vrederechter te vorderen.
Dat is een redenering die ik totaal niet volg (zie de heading "Mijn verwarring") Ze woont niet bij ons in, ze staat nergens op vermeld,ze betaald voor niets. Ze heeft volgens mij dan van ons niets te eisen of te verwachten. Is er dan van rechten naar ons appartement toe wel sprake?

Doe ik wat u voorstel, dan ken ik haar rechten toe die ze mijn inziens eigenlijk niet heeft. Waarom moet ik haar behandelen als iemand die effectief in ons appartement woont, en op zijn minst als dusdanig geregistreerd staat?
Wat zou zij kunnen doen als van de ene dag op de andere op straat zet?
Zie daartoe : “Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).
‘De hoven en rechtbanken beschikken bij revendicatie van in beslag genomen meubelen over een zo ruim mogelijke beoordelingsbevoegdheid ter waardering van de bewijskracht van de documenten die hen worden voorgelegd. Het is aan de eiser om te bewijzen dat hij het huisraad van de gemeenschappelijke woning met eigen geld heeft betaald,zonder deelneming van de beslagene. Doet hij dit niet dan zijn de in beslag genomen voorwerpen onverdeelde goederen,die in beslag kunnen worden genomen,maar waarvan een gedwongen tegeldemaking slechts mogelijk is na de verdeling waartoe de meest gerede partij moet doen overgaan.'(Luik 10 november 1994,J.L.M.B. 1995,577).
Hier komen we aan het hoofdprobleem. Al wat ze bij ons naar binnen heeft gebracht zijn 4 zakken met kleren en haar oude aftandse laptop. Wat ze had aan meubels en andere spullen staat verspreid bij haar ex-vriendjes. ze heeft geen eigen slaapkamer, geen eigen kast. Zelfs het veldbed waar ze op slaapt, en het speelgoed waar haar zoon mee speelt is allemaal van ons.

Van vermenging is er mathematisch gesproken geen sprake. Ik heb alleen geen zin om een dergerlijke discussie te gaan voeren met een gerechtsdeurwaarder... Een discussie die ik volgens mij op geen enkele manier kan winnen.

De mogelijkheden
Afgaande op wat ik allemaal gelezen heb bestaat er niet echt een propere manier om dit af te handelen.
  • Doe ik wat J. Demoor zeg ken ik ze rechten toe die ze in sé niet heeft. Dus, geen optie!
  • Zet ik ze buiten, dan kom ik over als een onmens, en stel ik me blijkbaar bloot aan vervolgingen. (hoewel me niet duidelijk is hoe dat juist in zijn werk gaat)
  • Doe ik niets, wordt ze naar alle waarschijnlijkheid binnen afzienbare tijd ambtshalve bij ons ingeschreven en riskeren wij opte draaien voor haar schulden.
Wat kan ik dan wel doen?
  • Piste 1: ik zeg ons contract op, en we verhuizen. Kunnen wij dan verplicht worden om ze in onze nieuwe woonst in huis te nemen? Als de deurwaarder tussen dan en onze verhuis dingen komen opschrijven, en ik neem onze inboedel mee (die is tenslotte wettelijk van ons), wie krijgt dan problemen als blijkt dat de deurwaarder daar dingen (onterecht) van had opgeschreven?
  • Piste 2: Ik speel het smerig, en zet ze gewoon op straat: ik onzeg haar de toegang tot ons appartement, en zet haar eigendommen (4 grootwarenhuiszakken met kleren en haar laptop) op straat. Wat kan zij dan feitelijk doen? Buiten roepen en tieren...
  • Piste 3: ik speel het anders, dien klacht in bij de politie en vraag een contactverbod aan. Kan ik haar op die manier, wettelijk de toegang tot ons appartement ontzeggen én haar domiciliëring tegenhouden/opheffen?[
  • Piste 4: Bestaan er documenten die ik haar zou kunnen laten tekenen om de situatie officieel duidelijk te maken, en op die manier het als "een logement" te laten bekijken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter

#17 , 19 okt 2014 05:13

Een kleine week terug ontving ze een onverwacht bericht op haar antwoordapparaat: haar dossierverantwoordelijke wil een huisbezoek komen doen. Mij persoonlijk lijkt dit een teken aan de wand: haar dossierverantwoordelijk zal haar inactitviteit wat raar vinden en wil eens komen zien wat haar reële thuissituatie is. Zij doet uiteraard alsof er niets aan de hand is, en wimpelde zonder ietwat uitleg de 1ste vraag voor een datum af.
Volgens wat mijn echtgenote vernam zou ze tegen haar dossierverantwoordelijke hebben gezegd dat wij (ik en mijn echtgenote, maar voornamelijk ik) onder geen beding een huisbezoek willen hebben van het OCMW.

CityBird

#18 , 19 okt 2014 08:17

Mijn verwarring
Hoe kan zij ooit hard maken dat ze in ons appartement woont? Ze wordt in geen enkel contract vermeld, ze heeft geen meubels bij ons staan, ze heeft ook niets meebetaald. Ze betaald geen huishuur, draagt niet mee in onze maandelijkse vaste kosten.

J. Demoor
Uw vriendin woont bij u in ‘ter bede’. Jullie(samen) kunnen hieraan te allen tijde bij aangetekend schrijven een einde maken met in achtneming van een redelijke termijn. Deel haar daarin tevens mee dat jullie bij niet stipte uitvoering genoodzaakt zullen zijn haar uitzetting aan de vrederechter te vorderen.
Dat is een redenering die ik totaal niet volg (zie de heading "Mijn verwarring") Ze woont niet bij ons in, ze staat nergens op vermeld,ze betaald voor niets. Ze heeft volgens mij dan van ons niets te eisen of te verwachten. Is er dan van rechten naar ons appartement toe wel sprake?
Wat de mensen op dit forum proberen duidelijk te maken is dat zij maar naar de gemeente hoeft te stappen om haar domicile bij jullie te plaatsen. Normaliter controleert een wijkagent of die persoon daar ook echt woont maar zelfs dat is geen probleem sinds zij daar ook effectief verblijft, zoals je zelf zegt. De deur openmaken voor de wijkagent als jullie niet aanwezig zijn is niet echt moeilijk in die omstandigheden.

Nog niet zo lang geleden dit meegemaakt.

Reclame

LeenW

#19 , 19 okt 2014 09:41

Ze woont feitelijk bij u, dat kunt u toch niet ontkennen? Er moet geen officieel huurcontract of zoiets zijn als de feiten voor zich spreken. We gaan hier natuurlijk uit van een worst case scenario voor u.

Piste 1: ik zeg ons contract op, en we verhuizen. Kunnen wij dan verplicht worden om ze in onze nieuwe woonst in huis te nemen? Als de deurwaarder tussen dan en onze verhuis dingen komen opschrijven, en ik neem onze inboedel mee (die is tenslotte wettelijk van ons), wie krijgt dan problemen als blijkt dat de deurwaarder daar dingen (onterecht) van had opgeschreven?
Als de deurwaarder dingen opschrijft, mag u die niet zomaar meenemen zonder zijn toestemming. U riskeert hierdoor vervolging.

Piste 2: Ik speel het smerig, en zet ze gewoon op straat: ik onzeg haar de toegang tot ons appartement, en zet haar eigendommen (4 grootwarenhuiszakken met kleren en haar laptop) op straat. Wat kan zij dan feitelijk doen? Buiten roepen en tieren...
Klacht indienen dat u ze uit haar domicilie heeft gezet. afhankelijk van wat ze net kan bewijzen, zult u haar een schadevergoeding moeten betalen.

Piste 3: ik speel het anders, dien klacht in bij de politie en vraag een contactverbod aan. Kan ik haar op die manier, wettelijk de toegang tot ons appartement ontzeggen én haar domiciliëring tegenhouden/opheffen?
Ik vrees dat dit even kan duren, en zolang kunt u ze niet buiten zetten.

Piste 4: Bestaan er documenten die ik haar zou kunnen laten tekenen om de situatie officieel duidelijk te maken, en op die manier het als "een logement" te laten bekijken?
Ik denk dat niemand een logement van een half jaar gaat geloven, ze woont bij u in, punt.

FreelancerIT
Topic Starter

#20 , 19 okt 2014 12:49

Wat de mensen op dit forum proberen duidelijk te maken is dat zij maar naar de gemeente hoeft te stappen om haar domicile bij jullie te plaatsen. Normaliter controleert een wijkagent of die persoon daar ook echt woont maar zelfs dat is geen probleem sinds zij daar ook effectief verblijft, zoals je zelf zegt. De deur openmaken voor de wijkagent als jullie niet aanwezig zijn is niet echt moeilijk in die omstandigheden.
Ze is NOOIT alleen thuis...

Bovendien verliest ze zo gauw ze zich bij ons domicilieert een deel van de steun die ze nu krijgt. Ze zou zich er serieus mee in haar vel snijden.

eylis

#21 , 19 okt 2014 13:30

Freelancer, googel in je regio naar de de contactgegegens mbt. de vluchthuizen/opvangcentra voor vrouwen in nood. Strikt genomen is ze op straat gezet door haar ex. Dat is een daad van agressie waar ze strikt genomen dus voor moest "vluchten". En heeft u haar in een crisissituatie even uit de nood willen helpen. Neem zelf contact op met die instanties en leg de situatie uit, ik ben bijna zeker dat ze gaan meezoeken naar een ander "tijdelijke" oplossing.

eylis

#22 , 19 okt 2014 13:32

http://www.caw.be/verblijf-met-integrale-begeleiding" onclick="window.open(this.href);return false;

Voila, dààr kunnen ze haar aan een tijdelijk verblijf helpen....

FreelancerIT
Topic Starter

#23 , 19 okt 2014 15:09

Freelancer, googel in je regio naar de de contactgegegens mbt. de vluchthuizen/opvangcentra voor vrouwen in nood. Strikt genomen is ze op straat gezet door haar ex. Dat is een daad van agressie waar ze strikt genomen dus voor moest "vluchten". En heeft u haar in een crisissituatie even uit de nood willen helpen. Neem zelf contact op met die instanties en leg de situatie uit, ik ben bijna zeker dat ze gaan meezoeken naar een ander "tijdelijke" oplossing.
Ze staat al op de wachtlijst voor zoiets. Maar met dat ze tijdelijk al een slaapplaats heeft...

eylis

#24 , 19 okt 2014 19:59

Ja, maar neem zélf ook contact op met die instantie: leg hen uit dat ze niet nog langer kan blijven bij jullie omdat dit uitgelopen logeerpartijtej stilaan een wettelijke grond aan het worden is om te argumenten dat ze echt op jouw adres woont en dat dat nooit de bedoeling is geweest. Vertel hen dat ze geen echte kamer heeft bij u, maar in je kantoor slaapt en dat dit echt niet meer houdbaar is. Leg het hen uit, zodat ze snappen dat de situatie wél prioritair is om een ander onderdak voor haar te zoeken. Ik snap ten andere niet goed waarom de kerel die haar buitengezet heeft niet aangeklaagd is geweest. Als jullie als "tijdelijk logeeronderdak" al het gevaar lopen er voor aangeklaagd te worden als je haar de toegang tot jullie woning zou ontzeggen. Dus met alle wettelijke raad en context van hierboven, vraag ik me af: als ze de kerel niet heeft aangeklaagd, waarom zou ze jullie wél aanklagen als je beleefd zegt: kan je over 14 dagen een andere logeeradres zoeken, want ons nichtje/schoonmoeder - voor mijn part suikertante uit Amerika - komt logeren.

FreelancerIT
Topic Starter

#25 , 19 okt 2014 22:49

Ik begrijp zeker de gevaren. Maar zo ver ik weet heeft ze dat nog niet gedaan.
Ik woon in een buurt waar de wijkagent niet zomaar zonder slag of staat aanneemt dat je ergens woont.

Is er een manier waarop ik kan te weten komen wie er allemaal op mijn adres gedomicilieerd staat?

FreelancerIT
Topic Starter

#26 , 19 okt 2014 23:19

Ja, maar neem zélf ook contact op met die instantie: leg hen uit dat ze niet nog langer kan blijven bij jullie omdat dit uitgelopen logeerpartijtej stilaan een wettelijke grond aan het worden is om te argumenten dat ze echt op jouw adres woont en dat dat nooit de bedoeling is geweest. Vertel hen dat ze geen echte kamer heeft bij u, maar in je kantoor slaapt en dat dit echt niet meer houdbaar is. Leg het hen uit, zodat ze snappen dat de situatie wél prioritair is om een ander onderdak voor haar te zoeken. Ik snap ten andere niet goed waarom de kerel die haar buitengezet heeft niet aangeklaagd is geweest. Als jullie als "tijdelijk logeeronderdak" al het gevaar lopen er voor aangeklaagd te worden als je haar de toegang tot jullie woning zou ontzeggen. Dus met alle wettelijke raad en context van hierboven, vraag ik me af: als ze de kerel niet heeft aangeklaagd, waarom zou ze jullie wél aanklagen als je beleefd zegt: kan je over 14 dagen een andere logeeradres zoeken, want ons nichtje/schoonmoeder - voor mijn part suikertante uit Amerika - komt logeren.
Het lijkt moeilijk om de context correct te begrijpen.
Ze slaapt niet in mijn bureau, ze slaapt of op een veldbed of op de zetel. Beiden in de leefruimte.

Ik kan toch moeilijk in haar plaats druk gaan uitoefenen op het OCMW, lijkt me de manier om uit te lokken dat ze haar ambtshalve bij ons inschrijven, om er vanaf te zijn...

Aanklagen zie ik haar niet doen. Daarvoor moet ze 1 ding doen waar ze een hekel aan heeft: contact zoeken met de politie.
Wat haar betreft heeft niemand zaken met wat er allemaal met haar ex allemaal gebeurd is, ze speelt veel te graag het slachtoffer. Ik vermoed bovendien dat als we het ganse verhaal te horen krijgen zij niet half zo onschuldig blijkt te zijn als ze nu maar wat al te graag laat uitschijnen. De gevolgen zijn wel vrij extreem: bijna alles wat ze had is achtergebleven bij haar ex-man, haar ex-vriend heeft haar de voogdij over haar zoon gekost.

Onze gaste is erg gemakzuchtig, ze wil gewoon met rust gelaten worden en ongestoord haar eigen ding doen. Al wat daar buitenvalt, zoals huishoudelijk werk, is haar allemaal teveel. Daar schuilt ons hoofdprobleem. Ze beseft 9/10 niet in wat voor miserie ze ons riskeert te steken als ze bij ons gedomicilieerd geraakt, of ze wil er niet bij stil staan. Zeker nu niet, ze heeft een nieuwe vriend leren kennen...

Wat mij wel opvalt is dat iedereen er vanuit gaat dat ze zich reeds bij ons gedomicilieerd is, wat ze volgens mij nog steeds niet is.

Als ik dan begin met haar brieven te sturen met daarin de vraag om binnen bijvoorbeeld 2 maand te verhuizen, dan lig ik mijn inziens juist zelf toe te geven dat ze bij ons inwoont, wat niet - ik herhaal: NIET - het geval is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#27 , 19 okt 2014 23:22

Eens een ander verhaaltje vertellen: ... enige tijd gelden werd een gebouw in onze stad gekraakt door een bepaald beweging.
Betrof een stadsgebouw dat diende afgebroken worden en dat werd dus bezet. Noch stad nog politie kreeg of krijgt die personen daar uit.
Dus naar vrederechter - veroordeeld moeten weg in beroep veroordeeld moeten weg.
Op dat ogenblik was het gebouw leeg - want de bewoners stonden op het of van beroep.
Echter een roep sympathisanten die aan het gebouw stonden gingen op dat moment terug via een raam binnen ... gezien geen van deze personen echter niet bij de rechtszaak betrokken waren was het de bedoeling om opnieuw een nieuwe procedure uit te lokken . Vraag van onze prof was dan ook en hoe lost men dat nu verder op.
Uiteindelijk bleek politie de zaak te beschouwen als inbraak en zette direct de achtervolging in anders was het een bezetting en moest politie afdruipen.

Moraal van het verhaal als eigendommen van betrokkene daar bij jullie staan is dat haar WONING heeft niets te maken met domiciliëring wat een administratieve regeling die een feitelijke toestand ( maar die reeds door de grondwet bescherming geeft, vaststelt.

Ik ben ook niet ingeschreven op een vakantieadres maar als ik of de iemand van de familie of een vriendin) daar verblijft is dat op dat moment hu WONING en dient de politie met een bevelschrift terug te komen. Zou die vriend(in),zich daar op dat ogenblik laten inschrijven is het zelfs hun officieel adres.

Dus uw woning is haar woning ook al slaapt ze op een matje in de gang ...en als ze niet vrijwillig weg wil zal u naar de vrederechter moeten ... zeker maar op een maand of drie voor u een vonnis hebt om haar buiten te zetten.
Haar zo maar buiten zetten zou u wel eens veel geld kunnen kosten.

FreelancerIT
Topic Starter

#28 , 19 okt 2014 23:50

Ze woont feitelijk bij u, dat kunt u toch niet ontkennen? Er moet geen officieel huurcontract of zoiets zijn als de feiten voor zich spreken. We gaan hier natuurlijk uit van een worst case scenario voor u.
Als ze feitelijk bij ons inwoont wijst dit op een overeenkomst die niet tijdelijk is. Het is dag van 1 altijd een tijdelijke regeling geweest, daarom blijf ik ook op dat logeren hameren. Ik heb nooit een duidelijke einddatum vooropgesteld, maar aan de voorwaarden die er wel werden gesteld blijkt duidelijk dat:

1. Het tijdelijk is
2. Het van de ene dag op de andere kan worden stopgezet als er problemen van komen. Dit is is haar ook van begin af aan duidelijk gemaakt.

Dus... Neen, ze woont niet bij ons in. Ze logeert enkel voorlopig bij ons, om haar enerzijds uit de nood te helpen en anderzijds om haar een korte adempauze te gunnen. Die adempauze heeft mijn inziens lang genoeg geduurd nu...
Piste 1: ik zeg ons contract op, en we verhuizen. Kunnen wij dan verplicht worden om ze in onze nieuwe woonst in huis te nemen? Als de deurwaarder tussen dan en onze verhuis dingen komen opschrijven, en ik neem onze inboedel mee (die is tenslotte wettelijk van ons), wie krijgt dan problemen als blijkt dat de deurwaarder daar dingen (onterecht) van had opgeschreven?
Als de deurwaarder dingen opschrijft, mag u die niet zomaar meenemen zonder zijn toestemming. U riskeert hierdoor vervolging.
Als de deurwaarder hier staat voor haar, is het dan niet eerder zij die vervolging riskeert? Tenslotte, tenzij het van haar is, mag hij het in sé zelfs niet opschrijven. Realistisch gesproken kan hij enkel zaken opschrijven die van ons zijn, op haar laptop na heeft ze niets wat echt iets gaat opbrengen... Wat me trouwens op een paar andere vragen brengt.

Stel: zelfde situatie, alleen haal ik na het opzeggen van mijn contract gelijk mijn appartement leeg (uiteraard enkel mijn spullen). Als de deurwaarder dan afkomt, hoe gaat die reageren? Ik heb op dat moment in principe niets verkeerds gedaan, enkel wat van ons is weggebracht. Riskeren wij dan ook vervolging, of enkel zij?

Worst case scenario: we verhuizen, maar de deurwaarder wil voor we weg zijn beslag komen leggen. Hoe verdedigen we ons hier tegenover? Kan ik het opschrijven van zaken tegenhouden, of moet ik het allemaal door een beslagrechter laten vrijgeven? Van het gros van de apparatuur en meubelen hebben wij facturen, ofwel op mijn naam, ofwel op die van mijn echtgenote.
Het enige waar enige twijfel kan bestaan zijn de paar zaken die uit de kringloopwinkel zijn gekomen, een aantal van onze boeken en onze kleren...
Piste 2: Ik speel het smerig, en zet ze gewoon op straat: ik onzeg haar de toegang tot ons appartement, en zet haar eigendommen (4 grootwarenhuiszakken met kleren en haar laptop) op straat. Wat kan zij dan feitelijk doen? Buiten roepen en tieren...
Klacht indienen dat u ze uit haar domicilie heeft gezet. afhankelijk van wat ze net kan bewijzen, zult u haar een schadevergoeding moeten betalen.
OK... Maar op welke manier kan ze dat bewijzen?
Ze heeft niets bij ons staan van eigendommen, ze wordt nergens vermeld. Ze is hier duidelijk enkel als gast bij ons een tijdje komen verblijven. Ze heeft zo ver ik weet zich niet bij ons kunnen domiciliëren. Hoe kan er dan sprake van dat ze uit haar domicilie is gezet?

Tenslotte... als het zo eenvoudig is om ons te dwingen haar terug binnen te laten, wat houdt haar dan tegen om ons proberen buiten te zetten, om op onze kosten er te blijven wonen?

Als we het over een schadevergoeding hebben, kunnen wij op onze beurt haar dan dwingen bij te dragen in de maandelijkse kosten, en de periode waar ze hier "gratis" verbleef terugvorderen?
Piste 3: ik speel het anders, dien klacht in bij de politie en vraag een contactverbod aan. Kan ik haar op die manier, wettelijk de toegang tot ons appartement ontzeggen én haar domiciliëring tegenhouden/opheffen?
Ik vrees dat dit even kan duren, en zolang kunt u ze niet buiten zetten.
Wat is "even"?
Maar eens het uitgevoerd is kan ze buitengezet worden? En haar domiciliëring.
Piste 4: Bestaan er documenten die ik haar zou kunnen laten tekenen om de situatie officieel duidelijk te maken, en op die manier het als "een logement" te laten bekijken?
Ik denk dat niemand een logement van een half jaar gaat geloven, ze woont bij u in, punt.
Neen, ze logeert bij ons. Kan ik dit niet in contractvorm laten gieten?

FreelancerIT
Topic Starter

#29 , 19 okt 2014 23:52

Eens een ander verhaaltje vertellen: ... enige tijd gelden werd een gebouw in onze stad gekraakt door een bepaald beweging.
Betrof een stadsgebouw dat diende afgebroken worden en dat werd dus bezet. Noch stad nog politie kreeg of krijgt die personen daar uit.
Dus naar vrederechter - veroordeeld moeten weg in beroep veroordeeld moeten weg.
Op dat ogenblik was het gebouw leeg - want de bewoners stonden op het of van beroep.
Echter een roep sympathisanten die aan het gebouw stonden gingen op dat moment terug via een raam binnen ... gezien geen van deze personen echter niet bij de rechtszaak betrokken waren was het de bedoeling om opnieuw een nieuwe procedure uit te lokken . Vraag van onze prof was dan ook en hoe lost men dat nu verder op.
Uiteindelijk bleek politie de zaak te beschouwen als inbraak en zette direct de achtervolging in anders was het een bezetting en moest politie afdruipen.

Moraal van het verhaal als eigendommen van betrokkene daar bij jullie staan is dat haar WONING heeft niets te maken met domiciliëring wat een administratieve regeling die een feitelijke toestand ( maar die reeds door de grondwet bescherming geeft, vaststelt.

Ik ben ook niet ingeschreven op een vakantieadres maar als ik of de iemand van de familie of een vriendin) daar verblijft is dat op dat moment hu WONING en dient de politie met een bevelschrift terug te komen. Zou die vriend(in),zich daar op dat ogenblik laten inschrijven is het zelfs hun officieel adres.

Dus uw woning is haar woning ook al slaapt ze op een matje in de gang ...en als ze niet vrijwillig weg wil zal u naar de vrederechter moeten ... zeker maar op een maand of drie voor u een vonnis hebt om haar buiten te zetten.
Haar zo maar buiten zetten zou u wel eens veel geld kunnen kosten.
Er staan geen eigendommen van haar bij ons.

Dus ze woont niet bij ons in. :-)

eylis

#30 , 20 okt 2014 09:23

Freelancer, kan ze niet gewoon bij de nieuwe vriend intrekken? Spreek die mens eens aan. Misschien heeft hij niet liever dan datr ze bij hem intrekt.

Terug naar “Andere”