schotelantenne

x.shot
Topic Starter

schotelantenne

#1 , 15 okt 2014 12:28

We huren een apartament, nooit problemen gehad met de huisbaas, huur altijd op tijd betaald...enz.
We hebben recentelijk een schotelantennen geplaatst, aan de straatkant, maar we hebben hiervoor geen enkele schade aan het gebouw aangebracht (geen gaten in de muur, de antennen is vastgemaakt aan de balustrade, zonder te boren...enz)

De huisbaas heeft hier geen problemen mee, sommige buren wel.

We hebben maanden geleden het immokantoor ook gecontacteerd die op hun beurt de syndicus gecontacteerd heeft, geen nieuws.

Wat kunnen de buren doen? want ze hebben een duidelijk probleem mee...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 15 okt 2014 12:46

Staat er iets vermeld in het huishoudelijk regelement dat dit niet mag.
Zo niet als u verhuurder ermee akkoord gaat is dat voldoende. Als buren er schade door lijden moet ze dit maar melden. Gaat dit over een grote schotel, want in sommige gemeenten is er een verbod op.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002

#3 , 15 okt 2014 17:34

Hier bestaat Europese rechtspraak over: ontvangst van satellietsignalen is een basisrecht.
Het fijne ken ik er niet van, maar op het forum https://www.sat4all.com/forums/" onclick="window.open(this.href);return false; stikt het van de ervaringsexperten, die maar wat graag hun ervaringen met u zullen delen...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2014 19:32

Klopt maar dat wil niet zeggen dat men dan inbreuken mag plegen op andere wetgevingen:
de stedenbouwkundige vergunning van het gebouw dat verbied voorwerpen aan te brengen aan een gevel of verbied zaken vast op een terras te plaatsen ( brandgang die steeds vrij moet blijven).
Andere wetgevingen inzake vb dorpzicht en beschermde monumenten.....
Maar niets belet een schotelantenne te plaatsen op het dak ... mogelijk dat men daar ook een vergunning moet hebben zeker op appartementsgebouwen.
Privatief gebruik van algemeen gemeen deel.

x.shot
Topic Starter

#5 , 20 okt 2014 11:59

Vandaag een brief gekregen van de verhuurder dat de antenne weg moet.
Het staat blijkbaar in het huishoudelijk reglement van de syndicus.
We hebben begin augustus contact opgenomen met de verhuurder en de immokantoor met de vraag of we de antenne mogen plaatsen of niet.
Geen antwoord gehad, pas nu, als de antenne er al staat.
één van de buren heeft daar duidelijk een probleem mee.

Valt er nog iets te doen?
immokantoor kon ons vertellen dat we na het aangetekend schrijven van de verhuuder, 14 kalenderdagen hebben om de antennen weg te nemen.

De europese rechtspraak, kunnen we dat nu gebruiken of zo?

sloeberken

#6 , 20 okt 2014 12:27

Heb je inzage in het huishoudelijk reglement, ofwel moet je er een copy van gekregen hebben ofwel moet het duidelijk zichtbaar omhoog hangen.
Enkel een vrederechter kan u dit opleggen met een vonnis en dwangsom.

x.shot
Topic Starter

#7 , 20 okt 2014 12:54

Heb je inzage in het huishoudelijk reglement, ofwel moet je er een copy van gekregen hebben ofwel moet het duidelijk zichtbaar omhoog hangen.
Enkel een vrederechter kan u dit opleggen met een vonnis en dwangsom.

De antenne is duidelijk zichtbaar, op het eerste verdiep en het is ook een redelijk grote antenne.
Ik heb vandaag pas een kopie van het reglement gekregen. De verhuuder heeft dus een brief van de syndicus gekregen met de vraag om de antenne te verwijderen. De verhuurder stuurt die brief door naar ons.

Dus, alleen een vrederechter kan het verwijderen van de antennen bevelen?
Moet de sindicus ons dus eerst dagvaarden?
of....?

sloeberken

#8 , 20 okt 2014 13:26

Inderdaad, alleen een vrederechter kan u veroordelen voor het verwijderen ervan, of je het zover wil laten komen is natuurlijk u keuze. Of het zou in overtreding moeten zijn met de stedelijke of gemeentelijke wetgeving.
Heb je die brief aangetekend ontvangen.

x.shot
Topic Starter

#9 , 20 okt 2014 13:34

Ik heb de verhuurder zelf nog niet gehoord, ik werd gemaild door de immokantoor.

Ik wil de antenne behouden en als dat niet mag, verhuizen.

In de brief van de syndicus naar de verhuurder staat dat de antenne binnen de 14 kalenderdagen weg moet, anders komt de sindicus het wegdoen aan hun kosten.

roharro

#10 , 20 okt 2014 14:03

Als het zo in het reglement staat kun je - in fine - de antenne niet laten staan en heeft het bijgevolg geen zin om naar de rechtbank te gaan.
De mede-eigenaars kunnen de toepassing van dat reglement immers afdwingen.
Het is niet de verantwoordelijkheid van de mede-eigenaars dat u niet op de hoogte was van dat voorschrift.
Uw verhuurder kon u wel toestemming geven om dat in zijn appartement te plaatsen maar kan niet garanderen dat de andere mede-eigenaars van dezelfde mening zullen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

x.shot
Topic Starter

#11 , 20 okt 2014 14:10

Ik begrijp dat en ik vind het vooral zeer spijtig omdat we er graag wonen en met niemand problemen hebben, ook niet met de buren, we zijn er zelfs verbaasd van deze reactie...
Maar ik vind het niet kunnen om nu met deze reglement af te komen, terwijl we info gevraagd hebben in juli.

Reglement afdwingen...dus de sindicus kan de antenne komen weghalen? Zonder vonnis van de rechtbank?

roharro

#12 , 20 okt 2014 14:14

Ik begrijp dat en ik vind het vooral zeer spijtig omdat we er graag wonen en met niemand problemen hebben, ook niet met de buren, we zijn er zelfs verbaasd van deze reactie...
Maar ik vind het niet kunnen om nu met deze reglement af te komen, terwijl we info gevraagd hebben in juli.

Reglement afdwingen...dus de sindicus kan de antenne komen weghalen? Zonder vonnis van de rechtbank?
Neen dat kan hij. Tenzij de antenne zich in de gemeenschappelijke delen van het gebouw zou bevinden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#13 , 20 okt 2014 14:48

In de brief van de syndicus naar de verhuurder staat dat de antenne binnen de 14 kalenderdagen weg moet, anders komt de sindicus het wegdoen aan hun kosten.
En hoe gaat hij dit doen, zonder zelf de wet te overtreden? Brief goed bijhouden, en als de syndicus inderdaad zelf actie onderneemt, kan u hiermee klacht neerleggen wegens huisvredebreuk en diefstal.

x.shot
Topic Starter

#14 , 20 okt 2014 15:14

Dus, zou ik de vraag om de antenne te verwijderen gewoon kunnen negeren totdat ze dit kunnen afdwingen met een gerechtelijk vonnis?

Turaki

#15 , 20 okt 2014 15:29

Ja, dat is een mogelijkheid. Weet wel dat de kosten voor het bekomen van dit vonnis (gerechtskosten, rechtsplegingsvergoeding, deurwaarderskosten betekening vonnis) door u zullen moeten betaald worden.

Terug naar “Huren”