Huisbezoek OCMW

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: Huisbezoek OCMW

#46 , 21 okt 2014 11:30

Als het OCMW langs komt bestaat er een zeer grote kans dat men de vriendin ambtshalve gaan domicileren bij u!

Niet meer of niet minder valt daar over te zegen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter

#47 , 21 okt 2014 11:32

En daar moet logischer wijze toch iets tegen te doen zijn...
Al was het maar een manier om er tegen in te gaan.

Dat is wat ik moet weten...

Redrum

#48 , 21 okt 2014 11:44

Ik lig me alleen op te jagen en krijg geen antwoord op miijn vraag, nl. wat kan kan ik doen om problemen te vermijiden n.a.v. een huisbezoek van het OCMW.
De antwoorden op wat u kan en moet doen starten bij het besef dat ze bij u woont, wat alle juridische consequenties naar derden toe betreft. Een ander zinnig antwoord kan en zal u dus echt niet krijgen.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#49 , 21 okt 2014 11:50

Als het allemaal zo eenvoudig was had ik mijn inziens al lang een deurwaarder aan mijn deur gehad.

Er moet iets zijn dat dat tegenhoud, dat iets is het antwoord op mijn vraag.

Al de rest mag dan goedbedoeld en correct zijn, maar is hier niet van toepassing.

En nogmaals: ze woont niet bij ons.

CityBird

#50 , 21 okt 2014 11:57

Al was het maar een manier om er tegen in te gaan.
Dat is wat ik moet weten...
Naar het vredegerecht gaan ofwel haar buitenzetten met het risico om je een heleboel erger/kosten op je hoofd te halen. Is dat dan hier niet verschillende malen gezegd?
Dat heel wat mensen dat graag anders gezien hadden, inclusief mijzelf is een heel ander verhaal, maar zo zit dit in België nu eenmaal in mekaar.

LeenW

#51 , 21 okt 2014 12:02

Als het allemaal zo eenvoudig was had ik mijn inziens al lang een deurwaarder aan mijn deur gehad.

Al de rest mag dan goedbedoeld en correct zijn, maar is hier niet van toepassing.

Ok, ze woont niet bij jullie. Ze logeert er gewoon een half jaar. U kunt haar gewoon op straat zetten wanneer u dat wil, desnoods met geweld, het is immers uw woning. Als er een deurwaarder komt, verklaart u dat ze daar gewoon logeert. De deurwaarder zal dit zonder probleem aanvaarden, wie is hij immers om aan u te twijfelen.

Zo beter?

FreelancerIT
Topic Starter

#52 , 21 okt 2014 12:07

*zucht*
Ik heb weinig schrik van haar buiten te zetten. Naar het vredegerecht gaan gaat het allemaal nodeloos rekken en verandert niets aan het probleem waarvoor ik de topic heb opengezet.

Ik zou het alleen liever vermijden, en gewoon weg dat domicilïeren tegen houden... meer niet. Ik ben niet gehaast om ze uit huis te hebben, mij gaat het om te vermijden dat ik opdraai voor haar problemen...

FreelancerIT
Topic Starter

#53 , 21 okt 2014 12:10

Ok, ze woont niet bij jullie. Ze logeert er gewoon een half jaar.

Dank u...
U kunt haar gewoon op straat zetten wanneer u dat wil, desnoods met geweld, het is immers uw woning.

Het gaat mij niet over haar uit het huis te zetten.
Als er een deurwaarder komt, verklaart u dat ze daar gewoon logeert. De deurwaarder zal dit zonder probleem aanvaarden, wie is hij immers om aan u te twijfelen.
Dit is waar het over gaat. Ze heeft schulden. Ik wil gewoon tegenhouden dat we aan dit punt komen...
Alles wat ik tot nu toe heb gelezen zijn voor die situatie vijgen na pasen.
Eens ons appartement als haar verblijfplaats gekend is riskeren we bezoek van de deurwaarders, en beslag op onze goederen.
Er staat nl. niets van waarde van haar. Dus kan ik gaan betalen voor haar schulden, of aanvaarden dat ze dingen ophalen voor haar schulden te betalen.
Laatst gewijzigd door FreelancerIT op 21 okt 2014 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

zertyx

#54 , 21 okt 2014 12:14

Het enige dat u kan doen, is - zoals reeds verschillende malen opgeworpen - die persoon zo snel mogelijk uit uw woning krijgen: vrijwillig of gedwongen via de vrederechter.

Zoals men hierboven tracht aan te tonen, zal de persoon in kwestie worden geacht haar hoofdverblijfplaats bij u te hebben, ongeacht de kwalificatie die u er aan wil geven.

Zolang zij er blijft, zit u met een groot risico, waartegen u zich niet kan indekken (tenzij bv. door de inboedel die vatbaar is voor beslag, elders onder te brengen). Het feit dat er nog geen deurwaarder is langs geweest, zal te maken hebben met het feit dat ze tot op heden nog niet officieel aan uw adres is gekoppeld. Zodra dit wel gebeurt, kan er bewarend beslag worden gelegd op uw goederen.

FreelancerIT
Topic Starter

#55 , 21 okt 2014 12:17

Zoals men hierboven tracht aan te tonen, zal de persoon in kwestie worden geacht haar hoofdverblijfplaats bij u te hebben, ongeacht de kwalificatie die u er aan wil geven.
Hoe gaat men dit proberen te bewijzen?

zertyx

#56 , 21 okt 2014 12:23

Buurtonderzoek: verklaringen van buurtbewoners, gecombineerd met het feit dat ze nergens anders blijkt te wonen.
Het OCMW kan mogelijk bevestigen dat ze geruime tijd bij u verblijft
Sommige familieleden zijn op de hoogte, deze kunnen ondervraagd worden
Komt er post toe op haar naam?

FreelancerIT
Topic Starter

#57 , 21 okt 2014 12:23

Inboedel vatbaar voor verslag.

Van het gros van de meubels en apparatuur heb ik facturen die op mijn naam staan. Op 1 of 2 kasten na kan ik bewijzen dat ze niet van haar zijn. Van onze TV en video weet ik het niet met 100% zekerheid of ik daar nog een factuur van heb.

Het enigste waar ik geen facturen heb ik kledij, een aantal boeken, dvds, huisraad, ...

Alleen maar klein spul in sé.

Maar zijn facturen op mijn naam voldoende om die dingen te vrijwaren van beslag?

FreelancerIT
Topic Starter

#58 , 21 okt 2014 12:30

Buurtonderzoek: verklaringen van buurtbewoners, gecombineerd met het feit dat ze nergens anders blijkt te wonen.
Het OCMW kan mogelijk bevestigen dat ze geruime tijd bij u verblijft
Sommige familieleden zijn op de hoogte, deze kunnen ondervraagd worden
In sé kan ik haar vragen om te vertrtekken, dan verwacht ik dat ze daar wel gehoor aan zal geven. Mits veel gezaag & geklaag, maar das iets anders...

Ik vraag me gewoon af wat er dan nog kan gebeuren. Want als ze bij ons plots moet vertrekken is de kans groot dat ze nog steeds "dakloos" is. Kan ze dan nog steeds bij ons worden ingeschreven bij gebrek aan alternatief?
Komt er post toe op haar naam?
Neen, ze geeft het adres ook nergens op als contactadres... Is 1 van de zaken waar wij op stonden.

JPV

#59 , 21 okt 2014 12:38

Maar zijn facturen op mijn naam voldoende om die dingen te vrijwaren van beslag?
nee, je moet ook kunnen bewijzen dat jij de goederen betaald hebt. Opnieuw om te vermijden dat mensen samenwonen, en de ene vermogend is en de andere zich express onvermogend maakt om deurwaarders te vermijden. Nu, de goederen waarvan je een factuur kan voorleggen die dateren van toen ze nog elders woont, zal wss wel aanvaard worden zonder betalingsbewijs.
Ik vraag me gewoon af wat er dan nog kan gebeuren. Want als ze bij ons plots moet vertrekken is de kans groot dat ze nog steeds "dakloos" is. Kan ze dan nog steeds bij ons worden ingeschreven bij gebrek aan alternatief?
als ze niet bij jou woont (geef aan het begrip wonen gerust je eigen interpretatie, wij én de wet gebruiken een andere), kan je ook niet ingeschreven worden. Het is niet omdat ze 2 weken geleden bij jou woonde, dat ze nog ingeschreven kan worden, tenzij natuurlijk de vaststellingen van toen dateren.

JPV

#60 , 21 okt 2014 12:42

Krachtens artikel 3 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters is de hoofdverblijfplaats “de plaats waar de leden van een huishouding die uit verscheidende personen is samengesteld gewoonlijk leven, ongeacht of die personen al dan niet door verwantschap verbonden zijn, of de plaats waar een alleenstaande gewoonlijk leeft”.

Artikel 16, § 1 van het koninklijk besluit voorziet dat “de bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie,
Voor de laatste maal: irrelevant
hoofdverblijfplaats (domicilie) = de plaats waar de vriendin gewoonlijk leeft.

Als het OCMW bij haar op bezoek zal komen, waar zal dat zijn? Op de plaats waar ze gewoonlijk leeft. Voor het OCMW is een noodwoning vaak beperkt tot 3 maanden, ook dat is voor hen een gewoonlijke verblijfplaats. 6 maand is het dubbel van gewoonlijk.

Wat denkt u dan dat er zal gebeuren als het OCMW kijkt en de situatie vaststelt? Dat ze gewoonlijk leeft bij jou en dus in jouw huis haar hoofdverblijfplaats heeft.

Zeg nu nog eens dat dit voor je probleem ivm een huisbezoek van het OCMW irrelevant is?

Oja: het gaat niet over een logeerbezoek, maar over een (t)huisbezoek.

Terug naar “Andere”