Bankkaart fraude

mijn dossier
Topic Starter

Bankkaart fraude

#1 , 21 okt 2014 21:33

Ik heb zopas iets soortgelijks meegemaakt. Op 9 oktober 2014 ontdek ik dat er daags voordien op 2 minuten tijd 150€ is afgehaald via bancontact kbc ( waar ik nooit kom). Bank gebeld: blijkbaar is dit met de originele kaart gebeurd en de code was van de 1ste keer juist . KBC had geen camerabeelden. PV laten opstellen bij de politie, kaart onmiddellijk laten blokkeren en formulier van betwisting voor ATOS ( kaartbeheerder) ingevuld, alsook onderzoek door eigen bank ( CRELAN). Kaart was altijd in mijn bezit, nooit uitgeleend, heb er de dag van de feiten zelf 's namiddags en 's avonds mee gewinkeld. Diefstal is gebeurd tijdens mijn werkuren. Crelan laat op 21 oktober reeds weten niet verantwoordelijk te zijn. Dossier wordt ( nu pas!) aan kaartbeheerder ATOS overgemaakt. Crelan durft te beweren dat de kaart gebruikt is door iemand uit de onmiddellijke omgeving, wat niet mogelijk is. Echtgenoot was nog aan het werk, zoon zat op school tijdens de uren van de feiten. Ik had er zelf nog mee gewinkeld, dus duidelijk dat kaart in MIJN bezit was. Code nooit ergens opgeschreven, kaart zelfs nooit bewaard in portemonnee. Crelan beweert dat kaart niet kan geskimd zijn, kan volgens hen niet in België. Politie heeft daar eens goed mee gelachen. Juridische dienst van testaankoop op de hoogte ( nog afwachten). Op site van politie Aarschot staat dat men via bluetooth de gegevens van uw kaart, die u invoert in de betaalterminal, kan doorsturen naar een draagbare pc in de buurt. Indien testaankoop het niet voor mekaar krijgt, stap ik naar de media, mensen moeten zich bewust zijn dat het gebruik van bancontact niet veilig is. De geblokkeerde kaart is dit jaar aangevraagd geweest. Vreemd genoeg had ik mijn 1ste aangevraagde kaart na 2 weken nog niet ontvangen. Bank vraagt nogmaals nieuwe kaart aan, die ik binnen de week ontvang. Wat blijkt: 2 dagen later ontvang ik de eerst aangevraagde kaart. Deze kaart is dus in totaal 3 weken onderweg geweest. Waar is deze dan blijven " hangen"?? Direct 1 kaart laten blokkeren en code veranderd. Vraagje: hebt u ondertussen een schadevergoeding gekregen? Ik hou u verder op de hoogte. MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2014 22:49

Neem eens contact met federale politie - dienst bankkaartfraude.

mijn dossier
Topic Starter

#3 , 22 okt 2014 16:54

Om 12u37 is er 140€ afgehaald en om 12u39 10€. Na contact met juridische dienst testaankoop, ben ik van een kale reis thuisgekomen. Zij zeggen dat ik geen been heb om op te staan, omdat ik niet kan bewijzen dat ikzelf het geld niet heb afgehaald. Dit is de wereld op zijn kop hier! Een simpele camera op de bank had veel leed kunnen voorkomen! Nochtans hangen er wel camera's bij onze plaatselijke kruidenier....Ik verwacht dan ook eenzelfde reactie van ATOS. Dit is geen wereldkundig nieuws, maar wel ingrijpend voor de mensen die erdoor getroffen worden.

Reclame

Franciscus

#4 , 22 okt 2014 22:47

In elk arrondissement zit er een FRAUDE eenheid .... bij de federale politie.
Neem daar eens contact mee op en maak een afspraak.

berenod

#5 , 23 okt 2014 06:37

Belgische kaarten kunnen niet geskimmed worden. Alle Belgische kaarten zijn uitgerust met een EMV chip, dewelke niet kan geskimmed worden.

De magnetische strip kan wel geskimmed worden, maar dan zijn de kopie kaarten enkel te gebruiken in het buitenland, en dan met name in landen waar men automaten gebruikt die enkel de magnetische strip gebruiken.

Een zeer populair land is Thailand voor zulke frauduleuze zaken, er zijn ATM's (bankautomaten) op elke hoek van de straat en nog niet uitgerust met EMV chip lezers. Dit is de reden waarom veel banken hun kaarten standaard blokkeren voor gebruik in zulke landen, indien je ernaartoe gaat moet je dit specifiek melden (of activeren in je online bankieren).

Nu, het EMV chip systeem is niet compleet foutloos, het is inderdaad te kraken, maar dit vereist dat de scammers de software van het bankcontact toestel aanpassen, feitelijk een virus erop zetten, wat een immens meer moeilijke taak is dan een eenvoudig skim toestelletje op een machine bevestigen.

Komt daar dan nog bij, indien een team van scammers dit succesvol uitvoert, dan zou het nieuws overstelpt worden met claims, allemaal van mensen die opgelicht worden en dan afgewimpeld worden door de bank! Ze gaan zulke taak niet uitvoeren om 150 Eurootjes biergeld te verkrijgen!

berenod

#6 , 23 okt 2014 06:44

Op 9 oktober 2014 ontdek ik dat er daags voordien op 2 minuten tijd 150€ is afgehaald via bancontact
Op 2 minuten tijd ?
In hoeveel keren dan ?
Toevallig 6 x ?

Best mogelijk bent u één van de eersten die draadloos bestolen is ...

http://www.maestrocard.com/nl/consument ... talen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn kaarten zitten precies om bovenstaande reden in een portefeuille die RFID straling tegenhoudt
(en dat werkt ook, getest 8_) )
Normaal kan je contactloos slecht maximum 20 Euro/transactie uitvoeren, en wanneer je de 50 Euro/dag overschrijd moet je toch nog je PIN code ingeven.

Het is inderdaad gevoeliger aan kopiëren en dergelijke (tenzij in de bovenvermelde portefeuille), vandaar de lage limieten!

chantika

#7 , 23 okt 2014 07:15

Ik heb zopas iets soortgelijks meegemaakt.. Echtgenoot was nog aan het werk, zoon zat op school tijdens de uren van de feiten. MVG

Zeker dat de zoon op school was? Was op een woensdag . 8/10
Om 12u37 is er 140€ afgehaald en om 12u39 10€.

Redrum

#8 , 23 okt 2014 08:52

Om 12u37 is er 140€ afgehaald en om 12u39 10€. Na contact met juridische dienst testaankoop, ben ik van een kale reis thuisgekomen. Zij zeggen dat ik geen been heb om op te staan, omdat ik niet kan bewijzen dat ikzelf het geld niet heb afgehaald. Dit is de wereld op zijn kop hier!
Nu goed, zonder mij over deze specifieke zaak uit te spreken, probeer hier toch even objectief te blijven. Er is sowieso ergens een punt waar de bewijslast van de bank stopt en zij mag aannemen dat de titularis zelf verantwoordelijk is voor het kaartgebruik. Anders wordt het systeem onwerkbaar of op zijn minst peperduur. Hoewel er wel degelijk uitzonderingen zijn, is in standaardomstandigheden het gebruik van een specifieke kaart en een specifieke code een bewijs op zich. Zo werkt het systeem nu eenmaal. Kan je je inbeelden hoeveel claims banken en kredietkaartinstellingen anders zouden krijgen?

Redrum

#9 , 23 okt 2014 08:56

Het zijn wel vreemde bedragen om af te halen met een kredietkaart.
140 is vaak een standaard maximumkeuze op het scherm. Maar het zal net niet genoeg geweest zijn voor waar de afhaler in kwestie het geld voor nodig had.

Vreemd gedrag voor een ervaren hacker, dat wel.

JPV

#10 , 23 okt 2014 09:53

dan lijkt het toch eerder een amateur/kind

Gebruiker21

#11 , 23 okt 2014 16:47

Nu goed, zonder mij over deze specifieke zaak uit te spreken, probeer hier toch even objectief te blijven. Er is sowieso ergens een punt waar de bewijslast van de bank stopt en zij mag aannemen dat de titularis zelf verantwoordelijk is voor het kaartgebruik. Anders wordt het systeem onwerkbaar of op zijn minst peperduur. Hoewel er wel degelijk uitzonderingen zijn, is in standaardomstandigheden het gebruik van een specifieke kaart en een specifieke code een bewijs op zich. Zo werkt het systeem nu eenmaal. Kan je je inbeelden hoeveel claims banken en kredietkaartinstellingen anders zouden krijgen?
Tja, dat is wel waar, maar wat indien de TS écht geen schuld treft en er toch bedrog in het spel is? Als de bank zegt: "Het was met je eigen kaart, en de pincode was van de eerste keer juist, en dit is voor ons sluitend bewijs dat jij verantwoordelijk ebnt." dan sta je daar als slachtoffer...

Moeilijke zaak, lijkt me... Zoals Franciscus zegt: toch eens contact opnemen met de fraude-eenheid van de politie om daar je verhaal te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

zertyx

#12 , 23 okt 2014 20:33

De bankautomaat waar het geld werd afgehaald, is dat in de buurt bij u? Eventuele skimmers gaan normaal een heel eind uit de buurt.

Zonder uw verhaal in twijfel te willen trekken: bent u 100% zeker dat u de kaart zelf in uw bezit had op het ogenblik dat geld werd afgehaald?

Uw zoon wordt toch niet afgeperst of zoiets? Waarmee ik niets wil insinueren, maar het lijkt mij belangrijk om alle pistes te bekijken.

Franciscus

#13 , 23 okt 2014 20:51

Zie mij TWEE vorige antwoorden en doe dat aub nadat u uiteraard aangifte hebt gedaan bij de lokale politie.

mijn dossier
Topic Starter

#14 , 23 okt 2014 23:21

Bedankt voor jullie vele reacties. De zoon kon de kaart NIET in zijn bezit hebben, ik heb hem sinds 's morgens niet meer gezien en tevens heb ik met mijn kaart zelf nog aankopen gedaan rond 15u en 16u45.

J.Danyi

#15 , 09 sep 2015 12:20

Zeker dat uw man op zijn werk zat? Zeker dat uw zoon op school zat? Zeker dat u uw kaart bij u had wanneer de feiten zich hebben voorgedaan?
Zeker dat er geen videocamera de feiten heeft kunnen waarnemen? Ik weet wel dat er geld afgehaald kan worden zonder een kaart als je machtiging krijgt van de persoon die de kaart bezit maar dat is dan niet aan de automaat maar bij een medewerker in de bank.
Ook kan het zijn dat er 2 kaarten zijn die uw zoon of man heeft waar u niets van weet.. 2x aanvraag kaart = 2 kaarten

Terug naar “Andere”