Inkopen deel van woning

Arielle
Topic Starter

Inkopen deel van woning

#1 , 14 apr 2008 11:51

Ik heb met mijn ex echtgenoot nog samen een eigendom. Ik bewoon dit huis met mijn twee kinderen en mijn vriend.
Mijn vriend is nu met mijn ex overeengekomen om zijn deel van de woning in te kopen.
Ik wil er voor zorgen dat wanneer er met mijn vriend iets gebeurt (hij heeft geen kinderen) ik in de woning kan blijven wonen en zijn ouders het huis niet kunnen doen verkopen. Omgekeerd ook dat wanneer er met mij iets gebeurt mijn vriend ook kan blijven wonen. Ik heb nog één minderjarige dochter. Ik heb al gehoord van het Tontine beding. Verliezen mijn kinderen dan hun deel niet in mijn deel van de eigendom ?
MIjn vriend wil niet trouwen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 apr 2008 13:33

Om mekaar te beschermen en ook zijn ouders te onterven to. uzelf , raad ik U aan u als 'wettelijk samenwonend' te laten registreren. Hiervoor ondertekent U beiden een simpele verklaring op uw gemeentehuis.
Wettelijk samenwonenden erven , sinds vorig jaar , automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning. Via testament kan dat uitgebreid worden. Bovendien kan dan ook het reservatair gedeelte - di. wat iemand MOET erven- van de ouders ontnomen worden.
Misschien is een gesprek met een notaris aan te bevelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

andy

#3 , 17 apr 2008 13:22

Om mekaar te beschermen en ook zijn ouders te onterven to. uzelf , raad ik U aan u als 'wettelijk samenwonend' te laten registreren. Hiervoor ondertekent U beiden een simpele verklaring op uw gemeentehuis.
Wettelijk samenwonenden erven , sinds vorig jaar , automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning. Via testament kan dat uitgebreid worden. Bovendien kan dan ook het reservatair gedeelte - di. wat iemand MOET erven- van de ouders ontnomen worden.
Misschien is een gesprek met een notaris aan te bevelen.
Pas wel op: igv problemen tussen de wettelijk samenwonenden kan de wettelijke samenwoning makkelijk (eenzijdig) beëindigd worden door uzelf alsook door uw partner. De wettelijke samenwoning is een lege doos.

Stel nu dat u het huis in onverdeeldheid brengt, dus dat uw partner mede-eigenaar wordt, en dat vlak voor zijn overlijden hij de wettelijke samenwoning beëindigt. In dat geval zult u niet beschermd zijn tegen de erfgenamen, en zult u geen vruchtgebruik hebben op de woning.

Een beding van aanwas (tontine is gelijkaardig, doch wordt niet vaak meer gebruikt) betekent dat u een goed in onverdeeldheid aankoopt en dat bij uw overlijden uw aandeel in het goed automatisch aanwast bij het deel van uw partner. Hij zal dus volledig eigenaar worden. U heeft een kind, dit valt dus ook niet aan te raden. Omgekeerd geldt ook: als uw partner overlijdt, zal zijn deel van rechtswege aangroeien bij uw aandeel.

Ik denk dat de beste mogelijkheid erin bestaat om een levenslange huurovereenkomst af te sluiten. Hierdoor zal elke partner igv vooroverlijden van de andere beschermd worden tegen de erfgenamen en van verdere bewoning kunnen genieten.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”