tweede verblijf in dezelfde gemeente/stad

syip
Topic Starter

tweede verblijf in dezelfde gemeente/stad

#1 , 28 okt 2014 11:24

Ik heb een studio die ik verhuur in Antwerpen.
Op korte termijn wil ik een nieuw appartement, ook in Antwerpen, kopen om zelf te bewonen. De studio ga ik voorlopig behouden.
Moet ik dan een belasting tweede verblijf betalen?

Als ik het belastingreglement correct interpreteer, dan moet de 2e verblijf tax enkel betaald worden als de bewoner van het 2e verblijf NIET is ingeschreven in het bevolkingsregister van die stad. In mijn geval zal ik ingeschreven staan in Antwerpen, alsook mijn huurder van de studio.

Zie Belastingreglement op 2e verblijf Antwerpen:
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedri ... 4_2019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 okt 2014 11:50

alsook mijn huurder van de studio
Als de huurder van de studio op dat adres is ingeschreven verliest de studio sowieso zijn statuut van tweede verblijf.

Voor de rest klopt uw conclusie 100 percent. Aangezien u bent ingeschreven in de gemeente incasseren ze uw gemeenteopcentiemen op uw inkomen reeds en valt de grondslag voor het heffen van een tweede soort van (vervangings)belasting weg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

syip
Topic Starter

#3 , 28 okt 2014 16:27

hartelijk bedankt voor het bevestigen!

Reclame

Terug naar “Kopen”