Niet naleven co-ouderschap

c'ke
Topic Starter

Niet naleven co-ouderschap

#1 , 23 okt 2014 21:13

Sinds 2004 leven ik en de papa van onze zoon niet meer samen. Sindsdien zijn er niet anders dan problemen geweest tussen ons. Hij leefde de opgelegde regels niet na (school, hobby, afspraken, uren, dagen,...) Ondertussen is onze kerel al 12jaar en de problemen geraken maar niet opgelost. Zo volgt hij nu ASO Natuurwetenschappen-sport (dankzij het ventje zijn goede super inzet na een tweetal bewogen jaren op school). Tegenwoordig gaat alles digitaal dus ook zijn punten en agenda. Er viel ons op dat de weken dat hij bij zijn papa zit hij mindere resultaten haalt dan dat hij hier zit, hij regelmatig nota's krijgt ivm zijn gedrag tot zelf uit de klas worden gezet. Bij zijn papa komen er geen sancties dus vinden wij (mijn huidige man en ik) dat er toch wel iets aan moet gedaan worden want in onze week doet hij zo'n dingen niet en moet hij weten wat wel en niet kan. Hierdoor valt bij hem dus ook op dat hier gevolg komt op zijn daden en dat ziet hij plots niet meer zitten.
Vorige week zondag gingen wij tot bij zijn papa om hem op te halen en via een tactische handeling belandde hij weer binnen bij zijn papa en is hij niet meer buitengekomen. Ik moest dan naar binnen om te horen wat het probleem was en daar begon onze zoon ineens heel hysterisch te doen. Zo had ik hem nog nooit gezien. Plots begon de papa mij van alles te verwijten dat hij bij ons te vaak wordt gestraft (vroeger in bed, geen gsm meer 's avonds), hij teveel taken moet doen (lees emmer met lege blikjes leegmaken in de blauwe zak) en hij weer wordt gedwongen tot een sport die hij blijkbaar niet graag zou doen, voetbal. Hij zou nu liever gaan schaatsen.

Elke keer wij naar onze advocaten gaan praat hij zichzelf weer goed wat ons elke keer weer in het slechte daglicht zet. We hebben beiden onze fouten maar mijn god, soms gaat het er gewoon over. Ik moet mij altijd verantwoorden en buigen want het is altijd in het voordeel van het kind volgens zijn advocaat. Ik zit al aan advocaat nr3 ondertussen en ben het beu dat ik altijd moet zwichten. En absoluut niet in het voordeel van mijn kind.
Toen hij zondag niet mee naar huis wou belde ik met de politie omdat de papa ook geen gehoor gaf naar onze zoon toe dat hij mee moest, integendeel. Zij legde mij uit dat hij in principe mee moet. Ook al wil hij niet. Nu, als je als mama je kind zo ziet reageren dan laat je hem volgens jouw beste intentie beter daar. Uiteindelijk belde de papa met dezelfde dame van de politie en zij kreeg dan onze zoon aan de lijn. Die werd eerst door de papa ingefluisterd wat hij best zou zeggen en nadien krijg ik weer telefoon van die dame dat ik hem misschien beter daar laat. Met die dame aan mijn lijn vroeg ik onze zoon een laatste keer wat hij echt wou. Van hem kreeg ik geen reactie maar wel van de papa, dat hij hem dus niet wou meegeven in zijn toestand. Die dame aan de telefoon zei dus heel droog: laat hem anders daar mevrouw en leg klacht neer bij de politie in jouw buurt.

Zo gevraagd, zo gedaan.

Vraag ik aan die dame wat ik kan doen of wat er gebeurd met mijn klacht: die wordt doorgegeven maar hoop niet te hard op reactie. Dat gebeurd pas na een aantal klachten.........
's Anderendaags bel ik met mijn advocate, wat zegt zij? Jaja, misschien laat je hem beter daar totdat het terug jouw week is. Als de papa dan weer weigert hem mee te geven, leg je best nog is klacht neer en dit tot je er een paar hebt en dan laat je best iets weten. Dan kunnen we via het gerecht gaan dat de papa weigert je zoon mee te geven.

ECHT!!!!!????????

Is dit echt het enige wat ik kan doen? Ik moet nu minstens twee weken wachten tot ik mijn zoon nog is kan zien (hij gaat met de bus naar school en naar de voetbal komt hij ook al niet meer, dus maw, ik zie hem niet meer tot die zondag), met de nadruk op KAN! Als ze weer weigeren moet ik weer naar de politie gaan en dan weer twee weken wachten en weer hetzelfde liedje tot er eindelijk gehoor komt van of de rechtbank of mijn advocaat.

Kom niet af met de raad om een bemiddelaar te zoeken en daar met zijn drie naartoe te gaan want dat doet MR ook niet. Hij daagt zelf niet op als er een afspraak is bij de advocaten, praten met hem gaat ook niet, het enige waar je tegen kan praten is zijn recorder en zijn heimelijke gezicht zonder antwoord retour.

Ik hou van mijn zoon, heb al heel veel toegevingen gedaan zodat de relatie tussen zijn papa en ons ten voordele baatte, dit altijd omdat het in het belang was van ons kind. Maar dan dé vraag:

Waar zijn mijn rechten gebleven? Waar pas ik nog in het plaatje? Heb ik nog recht om zijn mama te zijn? Ooit?

Mijn excuses voor de lange mail maar het moest me van het hart :oops: :cry:

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg,

C'ke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 okt 2014 21:56

indien de vader regelmatig weigert het vonnis ivm omgangs/verblijfsregeling te respecteren, dient u telkens klacht in bij de politie (u brengt dan best een voorbeeld van het vonnis mee). U kan via de corretionnele rechtbank de zaak aanvatten omdat een rechterlijk vonnis wordt genegeerd. Correctionele rechters lachen daar niet mee en de ex kan veroordeeld worden tot een dwangsom én een boete en meer maatregelen.. Onder meer blijft zijn strafblad dan ook niet meer blanco. Vertelt u dat ook eens vriendelijk doch ferm aan uw eX. Ook zijn argument dat het kind zélf niet wil, kan en zal door de correctionele rechter streng berispt worden in de stijl van: als uw kind nietnaar school, de tandarts, de dokter wil omdat het daar niet leuk vind, : staat u dat dan ook toe? Vertel hem dit, want een correctionele veroordeling zit hier echt wel in en misschien heeft hij dat toch liever niet?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2014 23:42

Het originele vonnis + een copie dat u dient af te geven.
Politie kan uw zoon niet buiyenhalen.
U dient een sociaal onderzoek aan te vragen.
Tegenwoordig zal alles wel onder familierechtbank vallen.
U kan daar (uiteraard naast de PV inzake het strafbare niet naleven van een vonnis want dat is correctionele RB) bemiddeling aanvragen.
Eerst zorgen dat er voldoende PV's zijn inzake niet naleven vonnis: niet naleven regeling - alimentatie niet betalen zijn de strafbare elementen)
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0786,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0786,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

c'ke
Topic Starter

#4 , 26 okt 2014 16:11

Super bedankt voor de informatie. Hier kan ik zeker wat mee.

Mvg

c'ke
Topic Starter

#5 , 29 okt 2014 13:43

Hier zijn we weer. Dus, na het besluit niet meer naar huis te komen, heeft mijn zoon ondertussen dus definitief besloten niet meer te gaan voetballen en daarbovenop ook nog is besloten om van school te willen veranderen. Ik weet dat ze dit niet kunnen/mogen doen zonder mijn toestemming maar ik vind het vreemd dat hij na 10 dagen bij zijn papa zo'n drastische dingen besloten heeft. Het is ondertussen ook weer bijna zondag, de dag dat ik hem terug ga ophalen maar ik vrees dat hij dus niet gaat mee willen omdat ik weigerde om hem van school te laten veranderen. Wat kan ik doen? Ik ben super bang dat hij niet meer naar hier wil komen omdat ik weer iets weigerde. Het is pure chantage wat ze daar aan het doen zijn bij zijn papa. Het komt bij ons over van: we hebben nu even gewacht, nu gaan we het haar vragen en als ze niet wil, ga ik nog niet naar huis. Dat syndroom van PAS komt mij precies bekend voor. Al wat zijn vader zegt is goed, al wat ik vraag is negatief voor hem. Hij wil alles zo zijn beloop laten gaan en ben nu ook nog is bang dat hij hierdoor zijn school gaat laten vallen en de resultaten zienderogen achteruit zullen gaan zonder dat ik er iets ga aan kunnen doen... Heb hem aan de telefoon gevraagd om zijn best te blijven doen op school maar hij was zo ongeïnteresseerd aan het luisteren (of hij had zijn speaker op staan en had zijn papa naast hem) maar al wat ik zeg wordt gewoon niet aanvaard.... HOPELOOS voel ik me op dit moment. Heb ondertussen mijn advocate gevraagd om de zaak nu reeds voor de 4!de x te heropenen omdat ik hem anders helemaal ga kwijtspelen, al heb ik het gevoel dat dit nu al het geval is. :(

Terug naar “Echtscheiding”