ACV zegt:jaren als zelfstandige tellen niet in loopbaanjaren

johan V
Topic Starter

ACV zegt:jaren als zelfstandige tellen niet in loopbaanjaren

#1 , 29 okt 2014 17:21

Volgens het ACV tellen gewerkte jaren als zelfstandige niet mee in de loopbaan jaren.Deze jaren worden effectief afgetrokken van de gewerkte jaren,.Is er iemand op het forum daarvan op de hoogte en zou dit wel correct zijn in de eenheid van loopbanen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie

#2 , 29 okt 2014 17:31

Zelfstandige in bijberoep telt niet, in hoofdberoep wel.

roharro

#3 , 29 okt 2014 17:32

Volgens het ACV tellen gewerkte jaren als zelfstandige niet mee in de loopbaan jaren.Deze jaren worden effectief afgetrokken van de gewerkte jaren,.Is er iemand op het forum daarvan op de hoogte en zou dit wel correct zijn in de eenheid van loopbanen?
Of heb je al een volledige loopbaan als werknemer?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

johan V
Topic Starter

#4 , 29 okt 2014 18:09

nee,roharro,ik heb 37 jaren als werknemer,en 5 jaar als volledig zelfstandige.IK dacht dat dit goed was voor 42 j loopbaan,dan kwam ik in aanmerking voor lange loopbaan maar het acv beweert dat de jaren zelfstandigheid niet meetellen.groeten sonja

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2014 19:01

natuurlijk tellen die mee ik had 15 jaar werknemer en 30 jaar zelfstandige !!

En ik heb een zeer mooi pensioen, ondanks dat sommige het anders beweren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

johan V
Topic Starter

#6 , 29 okt 2014 19:26

akkoord,den lowie,uw pensioen is u gegund,maar ik ging kunnen terugvallen om op 58j in pensioen te gaan met lange loopbaan.Ik ben deze morgen bij het ACV langsgeweest met mijn gegevens(42 j werken )maar ze aanvaarden de 5 jaar zelfstandigheid niet.(dus kom ik niet aan 40j .Terecht of onterecht,maar ik zit met gebakken peer.sonja

Mathieu Rutten

#7 , 29 okt 2014 19:33

Geachte,

Eerst en vooral is er geen sprake van een pensioen op 58 jaar, gezien ten vroegste op 60 jaar. Dus gebruik aub de juiste termen. U heeft het over een SWT, Stelsel Werkloosheidsuitkering met bedrijfsToeslag U dient dan ook de regels van het SWT te hanteren, het vroegere brugpensioen.

Ik ga hier dan ook geen uitspraak over doen. Ik ga wel een uitspraak doen over rechten op een rustpensioen.
Eerst en vooral komen tijdvakken van zelfstandige in aanmerking voor zowel de pensioenloopbaan als de vorming van een recht op rustpensioen, indien er bijdragen voor betaald zijn als in hoofdberoep. Samenlopende jaren als werknemer en zelfstandige worden enkel geteld. Jaren van minstens 104 dagen als werknemer en jaren van minstens 2 kwartalen als zelfstandige worden in aanmerking genomen voor de berekening van de beroepsloopbaanvoorwaarde. Ook de periode van militaire dienst wordt aangerekend indien gevolgd door een zelfstandige activiteit binnen de 6 maanden en een activiteit als werknemer binnen de 3 jaar, op voorwaarde dat er een verzekerde periode is van minstens 104 dagen als werknemer of 2 kwartalen als zelfstandige. Voor wat de voorgestelde regeringsmaatregelen betreft, wens ik te benadrukken dat deze pas rechtsgeldig zijn als de nodige besluiten zijn verschenen in het Belgisch Staatsblad. Wat zit er in de pipeline:
De leeftijdsvoorwaarde voor het vervroegd pensioen wordt opgetrokken naar 62,5 jaar in 2017 en naar 63 jaar in 2018 en de loopbaanvoorwaarde naar 41 jaar in 2017 en 42 jaar in 2019.
De loopbaanvoorwaarden voor uitzonderingen voor zeer lange loopbanen worden opgetrokken om in 2019 nog op 60 of 61 jaar met pensioen te kunnen gaan. De loopbaanvoorwaarde bedraagt vanaf 2017, 43 jaar om op 60 jaar met pensioen te gaan en 42 jaar om op 61 jaar met pensioen te gaan.
De loopbaanvoorwaarde bedraagt vanaf 2019 44 jaar om op 60 jaar met pensioen te gaan en 43 jaar om op 61 jaar met pensioen te gaan.
Overgangsperiodes Wie vóór eind 2016 aan de voorwaarden voldoet om op vervroegd pensioen te vertrekken, behoudt deze voorwaarden ongeacht de latere werkelijke ingangsdatum van zijn pensioen.
De overgangsmaatregelen van de pensioenhervorming van 2011 blijven gelden.
Voor de nieuwe hervormingen zal gelden: wie in 2016 net niet aan de loopbaan- en leeftijdsvoorwaarden voldoet, 58 jaar is en onder de oude regeling op één, twee of drie jaar van zijn
vervroegd pensioen stond, zou onder de nieuwe regeling in een aantal gevallen drie, vier of vijf jaar langer moeten werken dan voorzien. Daarom is bij wijze van overgangsregeling voorzien dat het aantal bijkomend te werken jaren beperkt is tot twee. Voor personen die in 2016 59 jaar of ouder zijn en zich in dezelfde situatie bevinden, zal het aantal bijkomend te werken jaren beperkt zijn tot één.
In overleg met de sociale partners zullen de begeleidende overgangsmaatregelen van de pensioenhervorming van 2011 op gelijkaardige wijze opnieuw geïmplementeerd worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

johan V
Topic Starter

#8 , 29 okt 2014 19:46

dank u,Thieu,het gaat hier inderdaad over SWT(ontslag op 27/10),met de 42 J kon ik volgend jaar(na de vooropzeg 6 maanden)op vervroegd pensioen.het ontslag moest voor eind oktober 14 plaatsvinden om daarvoor in aanmerking te komen.

JPV

#9 , 30 okt 2014 08:36

Geachte,

Eerst en vooral is er geen sprake van een pensioen op 58 jaar, gezien ten vroegste op 60 jaar. Dus gebruik aub de juiste termen. U heeft het over een SWT, Stelsel Werkloosheidsuitkering met bedrijfsToeslag U dient dan ook de regels van het SWT te hanteren, het vroegere brugpensioen.
en de regels van brugpensioen zijn duidelijk: jaren gepresteerd als zelfstandige zijn NIET gelijk te stellen met gewerkte jaren als werknemer. Dit omdat er (expliciet) geen bijdragen zijn betaald voor werkloosheid, maar wel voor andere stelsels.

Terug naar “Pensioenen”