Bijkomende kosten kinderen

Dolle Mina
Topic Starter

Bijkomende kosten kinderen

#1 , 29 okt 2014 19:18

Hallo,
misschien weten jullie hier raad mee, ik niet meer.
Even kort mijn probleem schetsen.
Reeds 14 jaar gescheiden van mijn partner, in de EOT staat dat de bijkomende kosten, elk voor de helft gedragen worden mits overleg.
Vermits mijn ex partner, al enkele jaren niet met mij wil/kan praten, stuur ik elk kwartaal een aangetekend schrijven met de belevenissen van de kinderen (16 en 20 jaar).
Over wat ze doen op school, hun schoolresultaten, doktersbezoeken, hobby's, aankomende studiekeuzen, aankomende operaties of consultaties...... echt alles.
En het rekeningoverzicht van het voorbije kwartaal aan bijkomende kosten, met de betreffende overschrijvingen, kassabonnetjes..... enzv. Die ik reeds betaald heb, en al verrekend met teruggaven van het ziekenfonds.
Indien het belangrijke tussentijds informatie betreft, stuur ik altijd een smsje.
Nooit krijg ik enige reactie terug van mijn ex partner, nooit een " ik ben het hier niet mee eens " of " het is goed " of "kunnen we dit niet zus of zo doen " niets. En als ik bel, neemt hij niet op!
Zelfs niet als ik al maanden op voorhand iets aangegeven heb.
Maar de bijkomende kosten betalen doet hij ook niet...... Met als uitleg....... Dat ik niet zou overlegt hebben. Ik wil overleg, ik wil reactie..... maar ik kan omwille van de kinderen niet eeuwig op antwoord wachten. Het zijn beslissingen over hun gezondheid en hun toekomst.
Dit is al jaren een probleem, en steeds moet ik een advocaat nemen, die een deurwaarder inschakelt, en de rekening me bijna zoveel kost als wat ik aan bijkomende kosten moet ontvangen.
En dat ben ik nu beu, de kinderen worden hier zo stilaan de dupe van, en steeds vaker moet ik nee zeggen (en ze zijn niet verwent). Het niet betalen van de bijkomende kosten gaat er voor zorgen dat ik straks de hogeschool studies van de oudste niet meer kan betalen, en de beugel van de jongste ook niet meer!
Al mijn spaarcenten zijn er al door, omdat ik het achterstal steeds moet bijpassen.
Is er nog iets wat ik kan doen, zonder een advocaat of deurwaarder, zodat ik de centjes die ik daarvan overhoud aan mijn kinderen kan spenderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2014 23:22

Hebt u ook elke maal aangifte gedaan bij de politie wegens niet naleven vonnis
Is een strafbaar feit.
Wat u doet is gebruik maken van de burgerlijke procedure die kan alleen afdwingen wat er op papier staat en dat indien een van de partijen dat vraagt wijzigen.
De strafrechtbank gaat zorgen dat het niet opvolgen ook een strafrechtelijk staartje krijgt - straftrechter kan 'kletsen' uitdelen... en duidelijk maken dat er nog andere consequenties zijn bij niet betalen.
Dus steeds EERST naar politie en zorgen dat ex een dagvaarding ontvangt om te verschijnen voor de correctionele RB.

U kan via Familierechtbank nu eerst bemiddeling vragen ...mogelijk wijzen ze hem daar ook op dat hij zich aan het vonnis zal houden maar zorg dat u als stok(ken) achter de deur de strafvervolging hebt.

U vertelt wel WAT ze hebben gedaan maar vertelt u ook WAT ze ZOUDEN GAAN doen...
PS ook de kosten DW en RPV zijn ter zijner laste.

Dolle Mina
Topic Starter

#3 , 30 okt 2014 09:07

Jajaja wat ze zouden gaan doen, deel ik uiteraard ook mee

Reclame

Dolle Mina
Topic Starter

#4 , 30 okt 2014 12:33

Ik heb nog nooit aangifte gedaan. Maar weet wel dat die mogelijkheid bestaat.
Ook de toekomstpannen van de kinderen vermeld ik in mijn schrijven, en ook daar op komt geen enkele reactie.
In mijn laatste schrijven heb ik zelfs een afbetalingsplan voorgesteld, maar zelfs daar op geen reactie.
Bemiddeling via de rechtbank lijkt mij wel iets, maar ben bang dat ik dan weer water bij de wijn ga moeten doen, mijne wijn is helaas op.
Zo een bemiddeling, hoe pak ik dit het beste aan? Moet ik daarvoor naar een advocaat of kan ik dit zelf regelen? En wat zijn de kosten daarvan?

Dolle Mina
Topic Starter

#5 , 30 okt 2014 13:41

En ik had wel al 30 klacht kunnen indienen....... Maar wat win ik ermee, ja die stok achter de deur.
Als er vervolging volgt, heeft er niemand iets aan als hij de gevangenis in moet. Niet ik, niet de kinderen, niet zijn gezin, zijn werk........Die gedachte heeft me steeds weerhouden om klacht in te dienen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2014 23:42

Misschien eens gaan praten met de dienst SLAZO bij de lokale politie ..... die kunnen u uitleggen wat de mogelijkheden zijn.
Ze kunnen directer antwoorden op uw vragen en kunnen ook kijken wat er allemaal al is aangegeven en desnoods eens met parket bellen

duma

#7 , 03 nov 2014 09:12

Elke keer klacht indienen, elke keer! Je weet nooit waarvoor je die nodig hebt.
Loonsbeslag is bijvoorbeeld een van de mogelijke gevolgen daarvan.

Dolle Mina
Topic Starter

#8 , 04 nov 2014 11:36

Bedankt voor de info!

Terug naar “Echtscheiding”