eigenaar eist verbrekingsvergoeding ondanks nieuwe huurder

sloeberken

Re: eigenaar eist verbrekingsvergoeding ondanks nieuwe huurd

#16 , 31 okt 2014 10:19

Als ik de huurwet goed begrijp moet bij contracten korte duur de juiste duur vermelden, is dan 3 jaar of minder een duidelijk duur!
was 1/4/2012, en was niet geregistreerd tot 10/2/14
Zou hier een vrederechter al geen conclusie uittrekken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 31 okt 2014 10:25

Er mee rekening houdend dat art 3§6 WHW zelf als bepaling gebruikt
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar....
En hetzelfde artikel even verder stipuleert dat :
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Kan men er effectief van uit gaan dat men een exacte periode dient te stipuleren om de huurder toe te laten het contract tijdig en correct niet te verlengen.

Uitgaan van de premisse "als het er niet instaat is het drie jaar" gaat niet op.

sloeberken

#18 , 31 okt 2014 10:56

Dus mogen we er vanuit gaan dat TS zijn opzeg in het derde jaar plaatsvind en 1 maand schadevergoeding verschuldigd is.

Reclame

algarve123
Topic Starter

#19 , 31 okt 2014 11:45

ik heb mijn opzeg gegeven via AS op 14/7/14 en hij heeft toen via sms en mail opzeg bevestigd en nooit voordien de extra 3 maanden gevraagd,ook in een AS van 2/2014 sprak hij altijd over opzeg van 3 maanden en nooit over extra vergoeding. Ik heb alle bezoeken gedaan en liet de mensen altijd direct komen (en niet 2 keer per week zoals in contract gevraagd),gaf de uitleg,heb de affiches gekocht en gehangen. De kandidaten moesten wel eerst naar de eigenaar bellen om te "solliciteren" omdat hij enkel Nederlandstalige werkende blanke Belgen wil,dit zegt hij natuurlijk niet expliciet.op contract staat trouwens ook geen begindatum noch einddatum en ik moest in januari reeds 500 euro betalen om op gesprek te mogen gaan,ik heb al deze afschriften en mails geprint en bewaard
Laatst gewijzigd door algarve123 op 31 okt 2014 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

algarve123
Topic Starter

#20 , 31 okt 2014 11:46

de ruiming van sceptische put staat in HC onder gemene lasten,niet bij onderhoud ten laste van huurder dus...er moet toch een manier zijn om tot een minnelijke schikking te komen...

Vandebos

#21 , 31 okt 2014 11:52

Dus mogen we er vanuit gaan dat TS zijn opzeg in het derde jaar plaatsvind en 1 maand schadevergoeding verschuldigd is.
Bij geding zal de vrederechter op verzoek de schadevergoeding naar analogie WHW negenjarig contract vermoedelijk toepassen (de meerderheid van de vrederechters volgt deze denkwijze, niet allemaal).

algarve123
Topic Starter

#22 , 31 okt 2014 12:05

eigenaar veranderde ook de datum op HC zelf om geen boete te moeten betalen bij reg kantoor,mag dit?ik zal idd proberen te onderhandelen om 1 maand boete te betalen en 1/3 van de kosten van de put....bedankt voor de reacties!

Vandebos

#23 , 31 okt 2014 12:13

Mag niet, is in essentie valsheid in geschrifte. (maar triviaal --> wordt gewoon geklasseerd.) Bij discussie kan u aan de hand van de maandelijkse overschrijvingen wel bewijzen dat u het pand reeds beduidend langer huurt dan de registratie impliceert. U heeft tevens uw kopie van het contract.

Bij geding zal een dergelijk punt niet doorslaggevend zijn doch wel aanvaard worden als bepalend voor de werkwijze en ethiek van de verhuurder.

algarve123
Topic Starter

#24 , 31 okt 2014 12:17

ik laat straks weten hoe het gegaan is,kan misschien nuttig zijn voor anderen...hopelijk kom ik er vanaf met 1 maand huur extra

sloeberken

#25 , 31 okt 2014 12:49

ik laat straks weten hoe het gegaan is,kan misschien nuttig zijn voor anderen...hopelijk kom ik er vanaf met 1 maand huur extra
Ben je het niet eens met de verhuurder dan zal hij of jij naar de vrederechter moeten stappen.

algarve123
Topic Starter

#26 , 11 nov 2014 15:38

heb 1 maand huur moeten afgeven en 100 euro voor kosten reiniging put en herstel buizen in keuken voor afvoer....tja anders was het vredegerecht geworden

sloeberken

#27 , 11 nov 2014 15:55

Dat is al bij al nog redelijk.

Terug naar “Huren”