Nu hebben wij alle planten, welke in de tuin stonden meegenomen naar de nieuwe woning, omdat deze er nog maar van afgelopen voorjaar in stonden, en de aanleg ons 22.000 euro gekost heeft. Wij hebben de VH voorgesteld de tuin voor 11.000 euro over te nemen, waarop wij een brief van zijn advocaat hebben mogen ontvangen, met de eis dat alle grindpaden eruit moesten, en er overal terug gras moest komen. Van achter heb ik het volledige pad er uitgebroken, en terug opgevuld en aangezaaid. Hier ben ik buiten mijn werkuren om 2 weken lang iedere avond tot middernacht mee bezig geweest. Van voor zijn wij met de nieuwe huurder overeen gekomen dat het pad zou blijven liggen.
2 dagen voor de sleuteloverdracht zijn de tuinaannemers daar begonnen met de verhuis van de planten. Dit omdat onze huidige tuinaannemer het had laten afweten, en wij dus op het laatste moment nog een ander hadden kunnen vinden. Zoals in de brief van de advocaat van VH stond, hebben wij ook schriftelijk met de tuinaannemers afgesproken dat de tuin volledig bezaaid achtergelaten zou worden. Echter, horen wij van de tuinaannemers dat de VH meerdere malen is komen reclameren, waarop wij de VH gebeld hebben. Wij hebben hem duidelijk gemaakt dat de tuinaannemers in onze dienst zijn, en niet die van hem. En dat wij ook nog tot aan de sleuteloverdracht in de woning mogen doen wat wij willen. Hierop eiste hij ineens buiten het gazon om nog andere kleinigheden, waaronder op een aantal plaatsen hagen te plaatsen, waarop wij tegen de tuinaaannemers gezegd hebben dat ze de grond maar wat moesten egaliseren, en het daar bij te laten. Dit om het feit dat wij toch al een sterk vermoeden hadden dat wij de waarborg niet meer terug zouden zien. Wij hebben de VH voorgesteld om het zoals in de brief van de advocaat achter te laten. Dus gazon op de plaatsen waar het gazon weggehaald is. Helaas moest het op het laatste moment van hem dus anders afgeleverd worden dan dat eerder geëist was. De VH heeft de tuinaannemers nogmaals lastig gevallen, toen deze waren begonnen met het egaliseren van de tuin. Hij heeft tegen de tuinaannemers gezegd dat ze dan maar beter de gaten open konden laten.
Wat betreft het badkamermeubel, deze hebben wij een 2 weken voor de discussie over de verwarmingsinstallatie volledig laten vernieuwen. Wij hebben meermaals aangegeven dat het vorige meubel versleten was, maar VH was niet van zin om deze te vernieuwen. Wij hebben VH op voorhand verwittigd dat wij dan zelf een nieuwe zouden kopen, maar deze in de toekomst wel mee zou gaan. Hier is hij mondeling mee ingestemd. Het meubel hangt dus ondertussen in de nieuwe woning, en wij hebben in de oude woning een degelijk occasie meubel terug gehangen, welke in betere staat is als het vorige meubel. Daarbij is dit meubel ook een stuk groter, om het feit dat VH geëist heeft dat alle gaten van ons vorige meubel bedekt zouden zijn. Ook hier heb ik mij een paar dagen volledig mee bezig gehouden. Dit heeft mij een hoop tijd, geld en energie gekost. Als ik hetzelfde meubel terug zou hangen, als wat er hing, dan was ik goedkoper uit geweest, maar dan waren de gaten van het grotere meubel zichtbaar. Dus heb ik nog enigsinds mee zitten denken. De VH heeft ons ook gezegd dat wij het meubel met de nieuwe huurder moesten overleggen, en de nieuwe huurder heeft ons weer gezegd dat het hem niet veel uitmaakt. Hij heeft ons geadviseerd hier niet te veel geld aan uit te geven, en creatief te zijn wat betreft het opvullen van de gaten in de muurtegels.
Gisteren is afgesproken dat wij om 18.00 uur samen zouden komen in de woning voor de sleuteloverdracht. De VH zou aanwezig zijn, de nieuwe huurder, en mijn partner. Wij hadden al een vermoeden dat het uit de hand ging lopen, dus heeft mijn partner mij, mijn moeder en stiefvader meegenomen. Om 17.30 uur komen wij daar aan om nog een aantal laatste dingen af te handelen, en zien wij dat VH er al is met de nieuwe huurder. VH is vergezeld door haar man, en 2 zoons. Over het badmeubel was VH alleen maar negatief, en heeft in het bijzijn van de nieuwe huurder heel het verhaal verdraaid. Hierop heb ik gezegd dat ze het met dit meubel moeten doen, en dat ze niets meer van mij hoeven te verwachten, gezien het feit dat mij dit al duurder is uitgevallen als wat er hing. Over de tuin waren ze ook alles behalve content. Volgens de VH heeft hij niets tegen de tuinaannemers gezegd, en hebben wij dit allemaal op eigen houtje beslist. En is dat telefoontje met VH zijn eisen helemaal nooit gebeurd. Hier is het zwaar uit de hand gelopen. Dat zulke mensen zo achterbaks kunnen zijn, had ik absoluut niet verwacht. Wij hebben de meterstanden gedaan, en de sleuteloverdracht. Hierna liep het alleen maar hoger en hoger op, ik ben het huis uit gezet, omdat ik blijkbaar niets er mee te maken had. Ik sta niet mee op contract, maar ik ben nog altijd wel de partner van de huurder, en betaal wel de helft mee. Hierdoor stond de VH nog met 4 personen, en mijn partner alleen. Op deze manier gaan wij nergens mee onderhandelen, want dat is gewoon te zot voor woorden. Wij hebben onze laatste spullen gepakt en zijn vertrokken.
De VH wilt dus de waarborg niet vrijgeven, en er is ook geen nieuwe plaatsbeschrijving met ons gemaakt. Het enige wat gisteren geregeld is, is de overdracht van de sleutels, en de meterstanden. Als het aan ons ligt, laten we de waarborg gewoon op die geblokkeerde rekening staan, maar weet iemand of het officieel nu afgehandeld is, of dat er nog formele zaken geregeld moeten worden?
Alvast heel erg bedankt