overnemen huurcontract

Jevens
Topic Starter

overnemen huurcontract

#1 , 01 nov 2014 13:55

Hallo iedereen,

mijn vriendin en ik willen verhuizen naar Gent, en hebben het perfect appartement op het oog. Dit appartement wordt op dit moment bewoond door een meisje dat we nog kennen van in het verleden, maar we zijn ook geen close vrienden ofzo (ze is de zus van de exvriend van mijn zus).

Nu gaat zij dit appartement verlaten in April, en wij zouden dit graag overnemen. Het punt is nu, dat de huurprijs die zij op dit moment betaalt heel laag is in vergelijking met de actuele waarde van het appartement. Dit is zo omdat mijn zus en haar vriend hier 10 jaar in gewoond hebben, en nadat zij uit mekaar gegaan zijn, is de zus van de jongen er in komen wonen onder zijn naam. Je kan dus zeggen dat het huurcontract al zo'n 15 jaar doorloopt, dus de eigenaar heeft eigenlijk nog geen kans gehad om zijn huurprijs flink omhoog te trekken, de huurprijs is 15 jaar lang enkel geindexeerd.

Nu is het zo, dat we dit appartement enkel kunnen veroorloven aan de huidige huurprijs. Ik heb echter schrik dat de huurbaas zijn kans zal grijpen bij het beeindigen van het contract, en er een flinke klets bovenop zal doen op de huidige huurprijs.

Nu is dus mijn vraag: is er volgens jullie een manier waarop ik in het huurcontract kan komen, zonder het huurcontract eerst te beeindigen? Is er een manier waarop ik dit appartement kan gaan huren aan de huidige voorwaarden, zonder dat de eigenaar de kans krijgt om de huurprijs op te waarderen?

Ik dank jullie bij voorbaat voor jullie antwoorden!

Groeten

Joris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 01 nov 2014 16:39

Nu is dus mijn vraag: is er volgens jullie een manier waarop ik in het huurcontract kan komen, zonder het huurcontract eerst te beeindigen? Is er een manier waarop ik dit appartement kan gaan huren aan de huidige voorwaarden, zonder dat de eigenaar de kans krijgt om de huurprijs op te waarderen?
Nee, het enigste u kan doen, is converseren met de huisbaas. En hopelijk tot een overeenkomst te komen...

Jevens
Topic Starter

#3 , 01 nov 2014 18:01

Bambipower, bedankt voor je antwoord (al is het niet het antwoord waar ik op gehoopt had ;) )

Zijn er nog andere mensen die dit antwoord kunnen bevestigen, of iemand die dit antwoord eventueel betwist?

Reclame

sloeberken

#4 , 01 nov 2014 18:18

Nee een huurcontract overnemen gaat niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jevens
Topic Starter

#5 , 01 nov 2014 18:43

wat ik zelf in gedachten had, is het volgende:

het meisje dat er nu in woont, vertrekt in april. Ik had dan gedacht om bv in januari mezelf in te schrijven in het contract, om zogezegd met haar te gaan samenwonen (maar in realiteit niet). Vanaf april zou zij zichzelf dan uitschrijven uit het contract, waardoor ik de "hoofdhuurder" word.. op dat moment zou ik dan natuurlijk wel effectief in het appartement gaan wonen.

Dit is niet mogelijk volgens jullie?

Nogmaals bedankt voor de antwoorden allemaal!

sloeberken

#6 , 01 nov 2014 19:30

Als u de wet overtreed is alles mogelijk, moest je nu 1 jaar of langer samenwonen met jullie beiden domicilie op dat adres zou het nog geloofwaardig overkomen.
De eigenaar verhuurder moet ook nog akkoord gaan om u op te nemen in dat contract. Ook dat uitschrijven loopt niet altijd van een leien dakje.
Sorry maar zo ga je die verhuurder oplichten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower

#7 , 01 nov 2014 20:04

zou slechte start zijn... ik als huisbaas waardeer oprechte mensen. Mensen die mij bedriegen gaan eruit...
Je gaat meer bereiken met eerlijk te zijn.

Terug naar “Huren”