psychologische begeleiding kinderen

defoo
Topic Starter

psychologische begeleiding kinderen

#1 , 03 nov 2014 07:01

Mijn ex-partner zet al geruime tijd de kinderen tegen mij op en blijkt losse handjes te hebben, waardoor mijn kinderen zich vreemd beginnen te gedragen (woede-aanvallen, wantrouwen, geslotenheid, enz.)
Ook het CLB maakt zich zorgen en adviseert mij om de kinderen door een psycholoog te laten begeleiden en zou daarvoor mijn ex-partner contacteren, die uiteraard zal weigeren.
1. Indien mijn ex-partner inderdaad weigert, mag ik dan zelf een begeleiding voor mijn kinderen opstarten?
2. Wie betaalt dan de kosten? Elk de helft?
3. Indien zij niet de helft dient te betalen, hoe kan ik dan wel bekomen dat moeder minstens de helft betaalt?
4. Kan ik via de familierechtbank bemiddeling eisen i.v.m. dit probleem? Wordt er dan een dossier opgemaakt, een verslag van de bemiddeling + een verslag van de therapie? Kan een nieuw sociaal onderzoek aangevraagd worden? (dit alles om ook in de toekomst nog verder stappen te kunnen ondernemen tegen mijn ex-partner als ze geweld blijft plegen op de kinderen)?

(Context: gelijkmatig verdeeld verblijf, buitengewone kosten worden verdeeld

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 nov 2014 08:59

Als de andere ouder weigert, mag u zelf psychologische begeleiding van de kinderen opstarten, omdat dit het welzijn binnen uw gezin ten goede komt. Dan betaal je echter zelf wel de kosten omdat pscychologische begeleding géén medische kosten zijn. Een psycholoog of therapeut is ommersd géén dokter.
Ik zou persoonlijk niet via de rechtbank gaan want dit gaat over een ondersteunende behandeling die niet zwart/wit bewezen kan worden. Immers: psychologische therapie wordt gesuggereerd door het CLB. Maar een dokter heeft het niet voorgeschreven, dus een rechter kan zijn oordeel hierover niet baseren op een 100% sluitend advies. Een verslag van de therapeut zal niet in aanmerking genomen worden. Enkel een onpartijdig psychiatrisch onderzoek van kinderen, uzelf en de moeder, aangesteld door de rechter kan aantonen dat de kinderen een gedragsprobleem vertonen waar hulp bij nodig zou kunnen zijn. Maar dit blijft allemaal zeer wazig: want gedragsproblmen zijn geen medische aandoening.Ik vermoed dat u kosten gaan doen die de therapiekosten overstijgen en zeer welicht komt er géén vonnis dat bepaalt dat de kosten moeten gedeeld worden. Er bestaat betaalbare gezinstherapie die je met je kinderen tijdens jouw verblijfstijd kan doen. en zo'n therapie duurt ook geen euwen. Met een 10tal sessies kom je vaak al een hele stap verder.

defoo
Topic Starter

#3 , 03 nov 2014 11:08

Bedankt voor je antwoord, Eylis

Ik zag het al aankomen: ik ga voor alle kosten e.d. moeten opdraaien en de geweldpleger blijft buiten schot.
Tenzij, misschien, het vertrouwenscentrum voor kindermishandeling het dossier ter harte neemt en de moeder verplicht om mee te werken.
Jammer dat er aan "ouderverstoting" nog niet zo veel belang wordt gehecht.

Ik meende dat de familierechtbank er was om geschillen in de bemiddelingssfeer te brengen, blijkbaar niet dus.

Ik meende tevens dat de bevoegdheid van de CLB's was uitgebreid en dat zij toch iets meer in de pap te brokken hadden dan vroeger.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2014 11:21

U kan best eens via de sociale dienst van de jeugdbrigade gaan van uw lokale politie.
Niet alleen CLB's tegenwoordig is het melden bij problemen door organisaties aan CBJ niet allen voor hen gewijzigd maar zijn de organisaties rechtstreeks aansprakelijk JRB in kennis te stellen.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”