co ouderschap

bryan712
Topic Starter

co ouderschap

#1 , 04 nov 2014 20:26

Mijn ex en ik doen sinds kort co ouderschap.ik trek invaliditeit hij verdient veel meer dan ik.is het dan normaal dat wij voor alles elk de helft betalen of wordt dat bekeken volgens inkomsten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 05 nov 2014 09:20

Is er een vonnis? Werd de situatie toen niet onderzocht?

bryan712
Topic Starter

#3 , 05 nov 2014 09:57

dat vonnis is al van in 2004 en toen deden we nog geen co ouderschap,en kreeg ik alimentatie,maar nu e kinderen groot genoeg zijn (20 en 18 en beiden nog studeren) hebben ze besist om co uderschap te doen

Reclame

defoo

#4 , 05 nov 2014 10:42

Ik vermoed dat u met co-ouderschap bedoelt dat de kinderen nu de helft van de tijd bij u zijn, de andere helft van de tijd bij uw ex-partner (=gelijkmatig verdeeld verblijf).
Als ik het goed begrepen heb, hebben uw kinderen zelf beslist om de helft van de tijd bij uw ex door te brengen en is daarover geen enkel vonnis. Het oude vonnis geldt in principe dan ook nog steeds en de alimentatie moet verder betaald worden.
Ik denk dat u best nog eens de situatie bespreekt met uw ex-partner en uw kinderen (die meerderjarig zijn). Hou rekening met alle factoren: inkomsten, uitgaven, wie ontvangt kinderbijslag, enz.
Misschien moet u ook overwegen om het vonnis via de rechtbank aan te laten passen. U kunt dan steeds alimentatie vragen.

Bij gelijkmatig verdeeld verblijf kan ook alimentatie betaald worden: de rechter gaat dan na wat uw financiële situatie (en die van uw ex-partner is).

bryan712
Topic Starter

#5 , 05 nov 2014 11:04

idd,de kinderen hebben zelf beslist om co ouderschap te doen.
amai,hoe ga ik dat aan mijn ex uitleggen...

Turaki

#6 , 05 nov 2014 11:07

Vanaf hun 18e verjaardag mogen de kinderen zelf kiezen waar ze verblijven. Uw ex kan dan wel een aanpassing van de alimentatie vragen die aansluit bij de nieuwe situatie.

bryan712
Topic Starter

#7 , 05 nov 2014 11:19

maar in principe moet hij dus wel nog alimentatie betalen?
want mijn docter doet nu al een jaar of 4 co ouderschap,zoon sinds september dit jaar,maar
voor mijn dochter betaald hij dus nu al 4 jaar geen alimentatie meer en deden we elk de helft,
maar nu wordt het zwaar voor mij nu ze alletwee o ouderschap doen en ik geen alimentatie
meer heb en de helft van mijn kindergeld aan hem moet

duma

#8 , 05 nov 2014 11:25

Feit is: zolang er geen aangepast vonis is, blijft het oude geldig.
Besrpeek dit dus met uw ex. Maak hem mischien duidelijk dat u niet die volledige som alimentatie wenst waar u nog steeds recht op heeft, maar het zonder alimentatie niet kan betalen.

bryan712
Topic Starter

#9 , 05 nov 2014 11:28

en heeft hij recht op de helft van het kindergeld?

bryan712
Topic Starter

#10 , 05 nov 2014 12:22

mijn ex dreigt er al mee dat als ik mij bevraag wat mijn rechten zijn,hij de kinderen weer maar om de 2 weken het weekend wil zien,kan hij dat?de kinderen zijn meerderjarig en hebben er zelf voor gekozen voor co ouderschap,kan hij hen dat dan ontzeggen?

bryan712
Topic Starter

#11 , 05 nov 2014 12:37

niemand?

duma

#12 , 05 nov 2014 13:27

Kinderen die meerderjarig zijn, kiezen zélf waar ze wonen, maar niemand kan gedwongen worden om iemand in zijn huis te laten wonen. Of het nu zijn kinderen zijn of niet.

Of hij recht heeft op de heflt van het kindergeld hangt af van het vonnis. Wat staat daar in over het kindergeld?

Turaki

#13 , 05 nov 2014 13:52

Als hij de kinderen maar 1 weekend op 2 wil toestaan om te komen, moet u ook meer alimentatie krijgen dan in een gelijke verblijfsregeling.

bryan712
Topic Starter

#14 , 05 nov 2014 14:23

in het vonnis staat dat ik recht heb op het kindergeld,maar ik dacht dat dat veranderde omdat het nu co ouderschap is.
ik ga vanavond bij ons naar stad,daar is een juridische dienst en die geven je dan juridische raad,dan zal k wss meer weten

Terug naar “Echtscheiding”