gemeenschappelijke kosten niet gelijk voor elke huurder ?

chantika

Re: gemeenschappelijke kosten niet gelijk voor elke huurder

#16 , 08 nov 2014 18:04

In mijn ogen moeten gemeenschappelijke kosten voor iedereen gelijk zijn, deze manier vind ik vorm van discriminatie.

Dus in een gebouw met lift moet iemand die op het gelijkvloers woont mee betalen voor het verbruik en onderhoud van de lift.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Glenn.
Topic Starter

#17 , 08 nov 2014 18:20

Ik spreek over mijn geval, gelijkvloers Is een winkel dan 2 appartementen op 1ste en 2 andere appartementen zitten op 2de verdiep, dus iedereen gebruikt de lift en iedereen passeert door de gang...

artemis

#18 , 08 nov 2014 18:33

Verhuurder is 1 firma die eigenaar Is van het gebouw, een medewerker van de firma Is de syndicus, deze woont dus niet mee in het gebouw.
De huurcontracten zijn echter wel ingegaan op verschillende tijdstippen, ik woon er het langst.
Over de effectieve kosten weet niemand iets hebben nog nooit een jaarfactuur van alle kosten gezien...
En ik dacht dat ook naar huurders toe de gemeenschappelijke kosten jaarlijks moeten afgerekend worden. Ofwel betaal je bij, ofwel krijg je terug, maar je moet naar evenredigheid de reële gemeenschappelijke kosten betalen.
Men mag ook een forfaitair bedrag in het contract opnemen.
Maar TS kan steeds via vrederechter bekomen dat hij op de werkelijke kosten wordt afgerekend.
Uiteraard kunnen die een pak hoger uitvallen dan het forfait dat hij nu betaalt.
Ik wist niet dat die kosten niet afgerekend moesten worden. Weer wat geleerd.
Maar als de werkelijke kosten hoger zijn vermoed ik dat ze allang verhoogd zouden geweest zijn.

Reclame

artemis

#19 , 08 nov 2014 18:35

In mijn ogen moeten gemeenschappelijke kosten voor iedereen gelijk zijn, deze manier vind ik vorm van discriminatie.

Dus in een gebouw met lift moet iemand die op het gelijkvloers woont mee betalen voor het verbruik en onderhoud van de lift.
Als die lift ook tot in de kelder gaat wel ja.

Glenn.
Topic Starter

#20 , 08 nov 2014 18:37

Verhuurder is 1 firma die eigenaar Is van het gebouw, een medewerker van de firma Is de syndicus, deze woont dus niet mee in het gebouw.
De huurcontracten zijn echter wel ingegaan op verschillende tijdstippen, ik woon er het langst.
Over de effectieve kosten weet niemand iets hebben nog nooit een jaarfactuur van alle kosten gezien...
En ik dacht dat ook naar huurders toe de gemeenschappelijke kosten jaarlijks moeten afgerekend worden. Ofwel betaal je bij, ofwel krijg je terug, maar je moet naar evenredigheid de reële gemeenschappelijke kosten betalen.
Men mag ook een forfaitair bedrag in het contract opnemen.
Maar TS kan steeds via vrederechter bekomen dat hij op de werkelijke kosten wordt afgerekend.
Uiteraard kunnen die een pak hoger uitvallen dan het forfait dat hij nu betaalt.
Of de kosten hoger gaan zijn betwijfel ik, aangezien iedereen na mij minder betaald vermoed ik van niet.

chantika

#21 , 08 nov 2014 18:38

Maar als de werkelijke kosten hoger zijn vermoed ik dat ze allang verhoogd zouden geweest zijn.

Maar kunnen die wel verhoogd worden als dit contractueel overeengekomen is?

artemis

#22 , 08 nov 2014 19:05

Als die aantoonbaar hoger zijn volgens mij zeker. En verder hangt het ervan af hoe het contractueel omschreven is.

Onze huurders betalen 4€ per maand (48€ per jaar) algemene kosten en dat is voor elektriciteit gang (dat is de enige gemeenschappelijke kost in het gebouw). Elk jaar rekenen wij dat af en betalen wij onze huurders zelfs nog wat terug op dat luttele bedrag!
Zijn wij dan gek?

Een lift in een gebouw is inderdaad duur qua gemeenschappelijke kosten. Hoe minder etages hoe duurder. Met slechts 2 verdiepingen en in dit geval 4 appartementen komt dat zeker duur uit.

roharro

#23 , 08 nov 2014 19:11

Als de huurder niet tevreden is met het forfait kan hij de vrederechter de verhuurder laten verplichten om te werken met kostenafrekeningen op basis van de werkelijke kosten. Die kunnen hoger liggen dan de huidige forfait. Wie A zegt moet ook B zeggen.

Het gaat dus om een actie uitgaande van de huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Glenn.
Topic Starter

#24 , 09 nov 2014 10:54

Maar zou ik nu al niet gewoon de effectieve kosten kunnen opvragen? Heb ik niet het recht dit te weten?
Ik heb geen probleem met mijn huidige bedrag van 50€ maar het zou wel eerlijk zijn moest iedereen hetzelfde betalen. Tenslotte maakt iedereen gebruik van de lift, de gang....

roharro

#25 , 09 nov 2014 12:49

Maar zou ik nu al niet gewoon de effectieve kosten kunnen opvragen? Heb ik niet het recht dit te weten?
Ik heb geen probleem met mijn huidige bedrag van 50€ maar het zou wel eerlijk zijn moest iedereen hetzelfde betalen. Tenslotte maakt iedereen gebruik van de lift, de gang....
Natuurlijk kunt ge dat vragen, maar uw verhuurder moet dat wel willen.
Vragen staat immers vrij.
Zo niet is vrederechter enige weg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika

#26 , 09 nov 2014 13:18

Het zou best kunnen dat het onderhoud nu gebeurd in het zwart of dat de factuur ingebracht is in een of andere zaak van de eigenaar (vb winkel gelijkvloers). De teller kosten. Verbruik van de lift en verlichting algemene delen. Verbruik van water voor onderhoud.
Als ik een overeenkomst aanga houd ik me daar aan. Het is ook niet nodig om de eigenaar zijn rekening te maken.

Glenn.
Topic Starter

#27 , 09 nov 2014 14:16

Ik hou me aan de overeenkomst het gaat er mij om dat andere bewoners tot 25€ per maand minder betalen voor de gemeenschappelijke delen, terwijl ze evengoed gebruik maken van licht lift en gang.

chantika

#28 , 09 nov 2014 14:54

Wat is daar dan verkeerd aan? De handelaar verkoopt toch ook niet altijd aan de zelfde prijs. Vraag en aanbod. Als je teveel betaald vraag dan het teveel betaalde terug. Eventueel via de rechtbank. De verhuurder zal u daarvoor dankbaar zijn binnen enkele jaren. Als de anderen te weinig betalen laat hen dan met rust, dit zijn u zaken niet.

sloeberken

#29 , 09 nov 2014 15:14

Ongelijkheid zorgt voor onvrede, geen tegenstanders hebben wijst op irrelevantie.
Opkomen voor u recht en gelijkheid is een grondwettelijk recht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#30 , 13 nov 2014 09:01

We weten nog altijd niet of het nu forfaitair of per aandelen is.
Trouwens als in de akte staat dat ALLE eigenaars meebetalen voor de lift dan dienen ze mee te betalen ongeacht of de lift nu naar de kelder gaat of niet.
Indien ze dit willen wijzigen zullen ze naar de vrederechter moeten stappen. Onderhoud en gebruik daar kan ik inkomen maar lift aanpassen aan de wettelijke voorwaarden is volgens mij voor alle mede-eigenaars - tenslotte dient ook iedereen mee te betalen voor een kapotte rioleringsbuis of een latrei die moet vervangen worden in de kelder?
Tezelfdertijd kunnen de andere eigenaars dan ook het gebruik van de tuin inbrengen deze worden in veel gevallen toebedeeld voor genot en gebruik aan het gelijkvloers maar zijn de 'kosten' wel voor de gemeenschap. Dus kan VME mogelijk dat ook laten wijzigen. 8_)

Terug naar “Huren”