Pensioen en andere vergoedingen

Svetlana
Topic Starter

Pensioen en andere vergoedingen

#1 , 29 okt 2014 21:29

Moeder die nu 5 jaar in rusthuis is trekt overlevingspensioen van haar vroeger overleden man .
Ik heb zelf geen zicht meer over haar rekeningen daar andere zuster dit al 10 jaar beheerd .
Zuster wil nu ik er na zoveel jaren eens naar vraag geen bewijzen laten zien van de rekeningen die ze beheerd .
Dit ik dit zover heb laten komen is wel mijn fout .

Maar toch enkel vragen hier .
Ik weet dat moeder in mei 2001 een overlevingspensioen trok van 1053 € .
Kan iemand schatten welk bedrag dit vandaag de dag zou kunnen zijn ?
Ik weet ook dat ze nog van allerlei instanties bijkomende vergoedingen trok dacht gemeente of dergelijke of nog andere .
Kan iemand mij vertellen welke ( niet noodzakelijk bedrag ) deze vergoedingen allemaal zouden kunnen zijn ( instanties ) en welke ze nog zou trekken ook als ze in rusthuis zit ?
Waar zou ik deze bedragen kunnen opvragen ?

Als laatste .

kan ikzelf zonder medeweten van mijn zuster de rekeninguittreksels opvragen van die rekening dat zuster beheerd , ook al leeft moeder nog ?

Bedankt .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie

#2 , 30 okt 2014 11:03

Ik weet dat moeder in mei 2001 een overlevingspensioen trok van 1053 € .
Kan iemand schatten welk bedrag dit vandaag de dag zou kunnen zijn ?
Indien ik enkel rekening hou met de indexverhogingen zou dit bedrag op heden:

1053€ aan index 107,30
= 1389€ aan index 136,09

Creatief

#3 , 09 nov 2014 22:02

Als laatste .

kan ikzelf zonder medeweten van mijn zuster de rekeninguittreksels opvragen van die rekening dat zuster beheerd , ook al leeft moeder nog ?

Bedankt .
Zolang moeder leeft kan je geen enkele historiek opvragen van haar rekening. Moeder mag tijdens haar leven met haar geld doen wat ze wil.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2014 23:28

U hebt nog geen vraag gekregen ( van vb OCMW) om bij te passen?
Er is nl onderhoudsverplichting?
Als u niet akkoord bent met het beheer van uw zus EN uw moeder is hulpbehoevend ( vb dementerend) dan kan u een bewindvoerder door de vrederechter laten aanstellen.
Maar uw moeder kan dat ook zelf aanvragen ...

Terug naar “Pensioenen”