Hallo,
Ik huur samen met een vriendin een appartement en we staan beiden op het huurcontract, dat geregistreerd is. Het contract nam een aanvang op 1/3/14 en eindigt 28/2/15. Deze overeenkomst wordt beeindigd "indien zij door een van beide partijen minstens drie maanden voor het verstrijken van de overeengekomen periode wordt opgezegd. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn" etc.
Nu heeft mijn huisgenote zelf iets gekocht en trekt daar in op 1/3/15. De verhuurder weet dit allemaal nog niet! Ikzelf wil graag hier blijven wonen. Alleen huren kan ik financieel niet aan (en dat weet de verhuurder). Daarom zou ik het graag verder huren met een nieuwe huisgenoot die ik nu uiteraard nog niet heb, want ik moet nog beginnen zoeken.
In de veronderstelling dat ik wel iemand zal vinden, wat zijn mijn opties om dit contractueel te regelen met de verhuurder? Een nieuw contract aangaan en dit opzeggen? Het bestaande contract laten wijzigen? Andere? Mijn grootste schrik is dat ik hier ook uit moet trekken van de verhuurder, dus hoe kan ik dit vermijden?