Huurder weigert onkosten te betalen, wat te doen?

Wim72
Topic Starter

Huurder weigert onkosten te betalen, wat te doen?

#1 , 17 nov 2014 12:01

Mijn huurders betalen wel maandelijks (zij het steeds te laat) hun huur en hun voorschot op de onkosten. Dit voorschot blijkt inmiddels echter ruim ondermaats daar hier o.a. ook verwarming mee inzit en zij veel meer dan gemiddeld verwarmen. Zij weigeren echter na de jaarlijkse afrekening de meer kosten te betalen. Dit bedrag loopt inmiddels in de duizenden Euro’s. Wat kan ik hiertegen doen? Is dit gelijk aan het niet betalen van de huurgelden (wat ze wel min of meer regelmatig blijven doen), of hoe kan ik hen wel dwingen om dit te betalen? Heb ik het recht om dit voorschot bedrag eenzijdig per onmiddellijk te verhogen, aangepast aan de reëele kosten?

Wie kan mij hierin van raad dienen?

DBVB

Wim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 nov 2014 12:39

Staat in uw huurcontract dat de maandelijkse voorschotten een voorschot vormen en er jaarlijks afgerekend wordt?

In dat geval zendt u hen per as en per gewone post een schrijven waarin:

- u hen in gebreke stelt,
- u hen herinnert aan de clausule in het door hen ondertekende contract,
- u hen een totaaloverzicht bezorgt van de achterstallen,
- u hen sommeert het bedrag binnen de 14 kalenderdagen na kennisname of eerste aanbieding AS te betalen op rekeningnr BE01 2345 6789 1234,
- u hen op de hoogte brengt dat bij gebrek aan betaling u verplicht zal zijn middels een verzoekschrift art 1344 bis/ ev Ger.W. de zaak op hun kosten middels advocaat voor het lokale vredegerecht te brengen.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 17 nov 2014 12:52

Indien het werkelijk om duizenden euros draait, kan u een advocaat contacteren om de zaak voor de vrederechter te brengen, met hem of haar spreekt u dan een vergoeding af gelijk aan de rechtsplegingsvergoeding.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2014 13:48

Is de vrederechter nog bevoegd als het over duizenden euros gaat?

bosprocureur

#5 , 17 nov 2014 14:27

Is de vrederechter nog bevoegd als het over duizenden euros gaat?

Ik dacht dat de vrederechter bevoegd is inzake huurzaken, zonder beperking van bedrag.

duma

#6 , 17 nov 2014 14:40

Klopt.

sloeberken

#7 , 17 nov 2014 16:44

Waarom dit zo ver laten komen, op 1 jaar tijd met deze milde winters en enkele duizenden euro's verwarming meer dan u geschat hebt klopt dit wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”