#1 , 18 nov 2014 10:25
Even de situatie schetsen
Als koppel huren we een studio voor 1 jaar in Gent. Uitzonderlijk zijn wij er kunnen intrekken medio juli en ons contract loopt tot medio september 2015.
De studio ligt in een gebouw waar de huurders een mix zijn van studenten en net-werkenden, en daar ligt nu ons probleem.
Mijn partner is student en ik werk, en wij moeten dagelijks rond 7u opstaan, wat betekent dat we ook relatief vroeg gaan slapen (gemiddeld 22u30).
De meeste mensen in ons gebouw echter hebben een volledig ander leefritme, en dat zorgt voor de typische geluidsoverlast. Gooien met deuren, luidop praten tot luidkeels roepen (midden in de nacht natuurlijk), luide muziek na 22u en ga zo maar door. In combinatie met een slechte akoestiek in het gebouw kan je wel raden hoe dit echt onhoudbaar wordt.
Ik ben al 10+ keren naar de buren geweest om te vragen of het stiller kan, en telkens komt er wel een antwoord in de trant van 'we zullen er op letten'. Niet dus, want volgens hun eigen woorden komen ze vaak dronken thuis en dan weten ze niet meer wat ze precies doen. Ook het vastgoedkantoor heeft hen al via een briefje aan de deur aangemaand om het rustig te houden, maar ook de laatste 2 nachten zijn we wakker gehouden door onze directe buren.
Gezien de aard van het lawaai echter heb ik nog geen politie verwittigd. Indien ik hen toch zou vragen om 's nachts langs te komen duurt dit veel te lang, en tegen dan liggen de buren sowieso hun roes uit te slapen.
Wij zijn dan ook op een punt gekomen waar we niet meer in deze studio willen wonen. We zien dat de mentaliteit van de huurders zo fout is, dat dit probleem echt niet opgelost zal worden door briefjes of een poging tot een goed gesprek, dus willen we uit onze woning. Dit kan volgens het vastgoedkantoor, maar niet zonder 1 vervelende voorwaarde: wij moeten huur betalen tot er een nieuwe huurder gevonden is. Gezien we ook pal in het midden van een schooljaar zitten, acht ik de kans niet zo verschrikkelijk groot om een nieuwe huurder te vinden, maar dubbele huur betalen tot september 2015 is ook niet haalbaar.
Ik las in vorige forumberichten dat sommigen 3 maand opzeg hadden (blijkbaar is dit een absoluut recht? Verbeter mij gerust als ik dit fout voorheb.) en dat sommigen dan nog 3 maand extra huur moeten betalen als onkost. Dit lijkt mij dan ook een (weliswaar dure) maar zekerder oplossing. Zo ken je de kosten, maar ben je er tenminste definitief vanaf.
DUS, mijn concrete vraag: kan iemand mij vertellen of dit altijd een recht is dat je als huurder hebt? Of is de clausule in ons contract wel degelijk geldig? En bijkomend: kunnen we het contract laten ontbinden gezien het vastgoedkantoor ons geen rust kan bieden in het gebouw?
Bedankt op voorhand voor jullie reacties.