Kan ik me laten uitkopen? ben ten einde raad

a139052
Topic Starter

Kan ik me laten uitkopen? ben ten einde raad

#1 , 12 apr 2008 01:05

Hallo,

Wij zijn een koppel dat 4 jaar getrouwd zijn, nu is de situatie niet meer te houden en ben ik sedert 3 weken terug bij mijn ouders gaan wonen.

Wij hebben in 2005 een huis laten bouwen en hebben inc. de grond 7 miljoen BEF geleend. Er is nu sprake van dat haar ouders mij zouden uitkopen. Heb ik hier zelf voordeel mee (financieel bedoeld), ik zou de notaris ons huis willen laten schatten (door de notaris waar we samen ons akte hebben getekend)

Stel dat ons huis 12 miljoen BEF geschat wordt, wat staat er mij te doen ?

Ik ben ten einde raad, iemand een suggestie ?

Alvast vriendelijk bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joachim

#2 , 21 apr 2008 11:26

Ga eens bij de notaris langs, die staat je gratis te woord.

djanodive

#3 , 24 apr 2008 17:06

Ik vermoed dat men in principe de rekening zal maken. Kijken hoeveel is afbetaald, en de winst geljik verdelen.

Dus als de woning voldoende geschat word, dan ziek ik geen problemen. Maar inderdaad, de notaris kan het beste advies geven.

Vergeet echter niet dat dit dezelfde notaris is die je vrouw heeft. Neem misschien een andere notaris onder de arm. Mag perfect. Op die manier ben je zeker dat hij niet partijdig is.

Vergeet wel niet dat je op de meerwaarde een belasting zal betalen (33%) en kijk eens hoe het zit met die registratierechten die je eventueel moet terugbetalen. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat jij op jouw deel 33% moet betalen terswijl zij dit niet moet betalen omdat zji er nog bljift wonen en eigenlijk niet verkooppt. Alhoewel ik dit niet echt geloofwaardig acht.

Vermoedelijk zal de totale winst verrekend worden en belast worden voor allen twee. Want de akte wordt immers herschreven.

Reclame

djanodive

#4 , 10 mei 2008 16:55

Wat betreft die meerwaardebelansting moet ik een correctie aangeven.

Het zou blijkbaar niet gelden voor de enige eigen woning.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”