degradatie na 10 maanden ziekte

lyge
Topic Starter

degradatie na 10 maanden ziekte

#1 , 19 nov 2014 14:20

Ik ben 25 jaar werkzaam in hetzelfde bedrijf waarvan 8 jaar als receptioniste/telefoniste en 17 jaar als managementassistente.
In 2013 had ik de pech van 10 maanden afwezig te zijn wegens ziekte (borstkanker). Na al mijn behandelingen operatie, chemo, bestraling en momenteel nog medicatie te nemen, wou ik zo snel mogelijk terug aan het werk.
In januari 2014 ben ik halftijds terug beginnen werken, vanaf maart terug voltijds.
Ik had voor mijn ziekte een bedrijfswagen, die moest ik afstaan. Deze bedrijfswagen hoorde bij mijn loonpakket.
Er is nu een vervangster in mijn plaats aangeworven om mij op te volgen binnen 2 jaar als ik met pensioen ben. Zij wordt door mij opgeleid.

Kan mijn werkgever mij degraderen door mij terug het werk van telefoniste/receptioniste te laten uitvoeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 nov 2014 16:49

Welke functieomschrijving staat er in je contract? Is dat ooit aangepast naar assistent management? En het loon ook? Of is de omschrijving in het contract niet aangepast maar heb je wel een loonsverhoging gekregen toen je de andere functie kreeg?

lyge
Topic Starter

#3 , 19 nov 2014 19:58

Mijn contract werd opgemaakt in mei 1989 zonder functiebeschrijving, wel het loon en zonder bedrijfswagen - nadien werd het contract niet aangepast.
Het enige waar ik als management assistent vermeld sta is in Trend Top van Knack

Reclame

JPV

#4 , 19 nov 2014 20:38

stond de bedrijfswagen op je loonfiche? Kan je bewijzen dat je dat werk deed (mails uit het verleden, ...)?

lyge
Topic Starter

#5 , 19 nov 2014 21:52

ja die heb ik nog

JPV

#6 , 20 nov 2014 08:01

Dan heeft je werkgever geen poot om op te staan.

giserke

#7 , 20 nov 2014 09:02

Hij kan je wel ander werk geven, maar je loon moet het zelfde zijn.

JPV

#8 , 20 nov 2014 09:29

zelfs ander werk kan niet zomaar.

lyge
Topic Starter

#9 , 20 nov 2014 10:00

Bedankt voor jullie reactie.
Ik kan er de nodige conclusies uit trekken.

Indien het nodig is kan de vakbond mij dan juridisch bijstaan?
Ik ben aangesloten bij VSOA - heb hen in het voorjaar al gecontacteerd maar gaven mij hieromtrent andere informatie: "Omdat je niets op papier hebt kun je niets maken tegenover de werkgever".

JPV

#10 , 20 nov 2014 14:36

als je niets op papier hebt is eht moeilijk, maar tegen mij verklaarde je net dat je iets op papier had... (loonfiches/mails)

lyge
Topic Starter

#11 , 20 nov 2014 15:00

Ja inderdaad, maar de vakbond bedoelde eigenlijk een aanpassing van de arbeidsovereenkomst of het loon.

JPV

#12 , 20 nov 2014 21:19

een gewoonte is ook een recht :)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 nov 2014 14:33

Ja inderdaad, maar de vakbond bedoelde eigenlijk een aanpassing van de arbeidsovereenkomst of het loon.
Let wel op met die bedrijfswagen: als je nu gaat claimen dat je deze al maanden of jaren ter beschikking hebt, maar er stond al die tijds niets op je loonbrief hierover (je hebt hier dus nooit bedrijfsvoorheffing op betaald), dan zou de fiscus hier wel eens durven voor komen aankloppen...

Los van het bovenstaande, kan ik me niet voorstellen dat je echt NIETS op papier hebt van die wagen. Zelfs geen overeenkomst over wie met die wagen mag rijden, dat je hem in ontvangst genomen hebt, of wat er gebeurd bij een ongeval?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lyge
Topic Starter

#14 , 26 nov 2014 16:10

Zoals eerder vermeld heb ik wel loonfiches (bedrijfsvoorheffing ok) en memo's over het bedrijfsvoertuig ivm onderhoud e.d. - maar geen protocol en ook niet vermeld in de arbeidsovereenkomst.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 nov 2014 08:57

Zoals eerder vermeld heb ik wel loonfiches (bedrijfsvoorheffing ok) en memo's over het bedrijfsvoertuig ivm onderhoud e.d. - maar geen protocol en ook niet vermeld in de arbeidsovereenkomst.
Als je hier voorheffing op betaald hebt en dit staat op je loonbrief, dan is die bedrijfswagen onderdeel van je verloning, en kan deze je niet zomaar afgenomen worden (tenzij men dit compenseert in meer loon). Je hebt dus meer dan bewijs genoeg dat je een bedrijfswagen in je loonpakket zitten had.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”