Hallo, mijn situatie:
ik heb eind september een huis bezichtigd en besloten het te willen huren vanaf 1 december.
Het was per direct beschikbaar maar ik heb mijn opzegtermijn van huidige huur van 3 maanden, dus ik wilde niet dubbele maanden betalen.
Makelaar heeft overlegd met Verhuurder en die gingen akkoord met 1 december, zodat ik slechts 1 maand dubbel zou betalen.
Nu heeft de Verhuurder blijkbaar gezegd tegen de Makelaar dat ze voor 1 Oktober het contract getekend terug moesten krijgen.
Ik reis veel voor mijn werk, dus ik kon pas op 13 Oktober een afspraak maken bij de Makelaar, alwaar ik het contract in handen kreeg. Het was de eerste keer dat ik het contract zag, dus Makelaar zei: neem het even door.
Dat heb ik gedaan, en ik moest kort daarop weer reizen. Ik heb het contract getekend vanuit Nederland opgestuurd naar de Makelaar, en dat moet ergens in eerste week November aangekomen zijn, dus iets van 2.5e-3 weken nadat ik het contract ontvangen had.
Op 28 Oktober heb ik de borg overgemaakt naar een Derdenrekening van de Makelaar, want ik heb ook een formulier ondertekend wat verhuurder ook zou moeten ondertekenen, die toestemming gaf aan Makelaar om een Borgrekening te openen en dat geld daarop door te storten.
Op 13 November heb ik de eerste maand huur overgemaakt (die voor December) omdat de Makelaar ooit had gezegd dat zodra ik 1e maand zou betalen, dan zou ik de sleutel al kunnen krijgen.
Deze week belde de Makelaar op met de melding dat de Verhuurder het contract niet meer wil ondertekenen. Hij had te lang moeten wachten op een getekend contract, dus heeft hij het per 4 november verhuurd aan iemand anders. (het huis staat nog leeg overigens).
De huur van december is dan vandaag wel weer door Verhuurder teruggestort.
Wat zijn mijn mogelijkheden hier?
De Makelaar heeft al gezegd dat hij een procedure wil starten bij de Vrederechter -
Ik heb de Verhuurder gesproken (voor het eerst, want voorheen nooit contact gehad) en die zei dat hij een ultimatum had gesteld voor 1 November uiterlijk, en die was overschreden.
Belangrijkste vraag (afgezien van of ik het zelf nog wil hoor): kan Verhuurder uiteindelijk toch gedwongen worden mij in dat huis te laten betrekken?