Een dure vergissing

Vraag Forum Nu
Topic Starter

Een dure vergissing

#1 , 21 nov 2014 09:22

Beste,

Onlangs heb ik samen met mijn vriendin aan huis aangekocht.
Hiervoor hebben we samen met onze notaris en de notaris van de grondeigenaar de akte getekend en hebben wij de grond plus de notariskosten betaald.

Gisteren, meer dan 3 maanden na het ondertekenen van het contract krijgen we doodleuk een mail verstuurd van de notaris van de (ex) grondeigenaar dat ze haar vergist had "omdat haar boekhouder op het moment van de ondertekening op verlof was en de afrekening niet had kunnen nakijken".

Hier vragen ze nu van ons dat wij haar/zijn vergissing 'rechtzetten' en zo snel mogelijk betalen.
Kan dit zomaar? Lees het gaat hier ook om een vergissing van meer dan 15000€!

Als ik een factuur verstuur naar een klant voor geleverd werk, moet ik toch 3 maand later ook niet afkomen dat zij mijn vergissing moeten betalen?

Hebben jullie advies?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2014 09:37

En van waar komen die 15.000€ plots? Heeft u een gedetailleerde afrekening gekregen? Had u zelf kunnen zien dat er één of meerdere posten ontbraken?

mjers

#3 , 21 nov 2014 11:46

Tuurlijk kan dit zomaar niet, je heb de akte getekend voor een overeengekomen prijs... Deze prijs heb je betaald... de koop is dus afgerond!

Dat ze fouten maken is hun zaak en kan in geen geval op jullie geschoven worden. Betaal dat bedrag allessinds niet, schakel desnoods juridische hulp in.

Reclame

Turaki

#4 , 21 nov 2014 11:51

Tuurlijk kan dit zomaar niet, je heb de akte getekend voor een overeengekomen prijs... Deze prijs heb je betaald... de koop is dus afgerond!
Tuurlijk kan dit wel. Als het gaat over de notariskosten zal je deze moeten betalen. Dus, Lanox herhalende, waar komt dat bedrag vandaan?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2014 12:10

Uw eigen notaris was aanwezig bij de ondertekening. Heeft deze dan niets gemerkt?
Hoeveel kosten heb je moeten betalen bij de ondertekening van de akte ? Hoeveel was de kostprijs (zonder de kosten dan) van de woning die je hebt aangekocht?
Een bedrag van 15.000 € slaat al snel op de totale notariskosten voor een woning van ongeveer 150.000 €

mjers

#6 , 21 nov 2014 14:21

@ Turaki, dit zal wel niet over notariskosten gaan. Een akte waarin geen notariskosten vermeld staan zal nooit goedgekeurd worden door de eigen notaris. Daarbij is de notaris altijd verantwoordelijk voor de akte. Staat zelfs letterlijk vermeld in de "beroepsaanspakelijkheid van de notarissen". Dus indien er een fout staat in de akte is de notaris zelf hier altijd verantwoordelijk voor.

Ongeacht vanwaar deze fout komt, kan het niet dat 3 maanden na de afsluiting van een aankoop nog een extra bedrag gevraagd word. Jonge koppels hebben na de aankoop van een eigen woning niet zomaar dergelijke bedragen liggen.

Ik kan u enkel de raad meegeven om contact op te nemen met uw rechtsbijstand. Of met uw eigen notaris.

KimSe

#7 , 21 nov 2014 14:42

@mjers: notariskosten worden NOOIT vermeld in de akte. Hier wordt enkel een afrekening van gemaakt tussen partijen.
En als dit gaat over registratie- of hypotheekrechten (ik vermoed registratierechten, voor dergelijk bedrag...) zal de koper zowiezo moeten betalen, ook na 3 maand...
Mocht de fout gaat om aktekosten of dergelijke (maar dit acht ik hier niet mogelijk gezien de grootte van het bedrag) zou ik betwisten...

mjers

#8 , 21 nov 2014 15:01

@Kimse je hebt gelijk... Maar voor de akte ondertekend word krijgen beide partijen een afrekening toegestuurd... ook dit is de verantwoordelijkheid van de notaris... Hoe dan ook, Ik zou niet onmiddellijk betalen...

limelight

#9 , 21 nov 2014 15:41

Maar voor de akte ondertekend word krijgen beide partijen een afrekening toegestuurd... ook dit is de verantwoordelijkheid van de notaris... Hoe dan ook, Ik zou niet onmiddellijk betalen...
Maakt toch niet uit... als die nieuwe afrekening correct is heb je geen poot om op te staan. Vraag is enkel of die al dan niet correct is. Of die nu 3 maanden te laat komt of 6 maanden te laat is. Is er effectief te weinig betaald, dan betaal je best hetgeen je nog verschuldigd bent.

JorisB

#10 , 22 nov 2014 14:08

Misschien ook niet onbelangrijk: welke bewijzen van betaling hebt u?

Terug naar “Kopen”