Zakenrecht

juridischevraag23
Topic Starter

Zakenrecht

#1 , 22 nov 2014 10:34

Kan er mij iemand helpen met het volgende:
Als een persoon een woonhuis koopt met 'afhangen', mag die er dan op vertrouwen dat de garage die wat verder staat hier bij hoort of niet? Ik heb al gezocht naar de precieze betekenis van het woord afhangen, maar daar werd ik niet zoveel wijzer van...

Het is namelijk zo dat er twee buren beiden een perceel grond kopen, de ene met een appartementsgebouw en 7 garages en de andere een woonhuis met afhangen. Er is echter nog een 8ste (bouwvallige) garage die zich bevindt achter die 7 garages en ik zou nu moeten argumenten bedenken waarom die garage wel tot het woonhuis behoort of waarom het wel tot het appartementsgebouw behoort, dus wie er het meeste recht op heeft.

Alle hulp is welkom en alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2014 10:59

Ligt die garage op hetzelfde kadastraal perceel als de woning?

juridischevraag23
Topic Starter

#3 , 22 nov 2014 20:03

Dat is net het complexe aan de zaak, er is hier geen duidelijke afbakening van omdat de beide loten vroeger tot dezelfde eigenaar behoorden. Er werd wel een deskundige aan gesteld en volgens hem loopt de scheidingslijn eigenlijk net door de garage en heeft er dus zogezegd niemand recht op die garage. Maar de partijen leggen zich er niet bij neer en mijn opdracht is nu om argumenten te zoeken voor beide partijen zodat ze hun gelijk zouden kunnen halen (het is een opdracht voor school). Vandaar dat ik misschien een argument zag in het woord 'afhangen' die in het contract staat, maar dat zal waarschijnlijk niet kloppen...

Reclame

mava105

#4 , 22 nov 2014 20:06

Het is niet omdat er terplaatse geen aanwijzingen zijn van een perceelgrens dat die er niet zijn. Die staan op de kadasterplannen. Hiervoor zal je een landmeter moeten aanstellen die de hele boel zal opmeten.
Volgens de streek worden soms diverse namen gegeven aan bijgebouwen: afhangen, aanhangen, enz...)
Laatst gewijzigd door mava105 op 22 nov 2014 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#5 , 22 nov 2014 20:07

En om afdwingbaar te zijn via de rechtbank.

Terug naar “Kopen”