huisbaas laat ineens melding te koop aan appartement hangen

Knuffietje
Topic Starter

huisbaas laat ineens melding te koop aan appartement hangen

#1 , 24 nov 2014 09:16

Beste

Sinds vrijdag hangt er een 'te koop' bord aan mijn voorgevel.
Mijn huisbaas liet enkele weken geleden mondeling vallen dat hij mijn appartement misschien zou verkopen.
Ook kwam er een schatter langs om mijn appartement te schatten en ook foto's nam op dat moment (voor schattingsdoeleinde).
Nu ineens ... staat het blijkbaar te koop, zonder dat ik van iets weet...

Wat zijn mijn rechten/plichten als huurder? (ik huur sinds sept 2009)
- Hoe dien ik correct op de hoogte gebracht te worden van de verkoop?
- Wat met de mensen van het immokantoor die zich beginnen op te dringen?
- Moet ik toestaan foto's van mijn interieur te laten nemen? (wijzigingen aan te brengen in mijn interieur) Kan ik ook hier eisen stellen?
- Hoe dient het geregeld te worden om mijn appartement te bezichtigen?
- Hoelang mag ik nog blijven wonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 24 nov 2014 09:58

- U dient niet op de hoogte gebracht te worden, hoewel het wel netjes is van de verhuurder om dat te doen. Als het pand verkocht is, is het aan de nieuwe eigenaar om zich aan u kenbaar te maken en u het nieuwe rekeningnummer te bezorgen waarop u de huur moet storten.
- U heeft geen contract met de immo, dus u hoefti n principe met hen niets te regelen. Echter, voor bezichtigingen kan het wel handig zijn als u dat toch doet.
- U moet foto's toestaan. U mag eventuele privézaken wegnemen. U kan niet verplicht worden (grote) wijzigingen aan te brengen.
- U dient bezichtigen van eventuele kopers toe te laten, echter niet constant of wanneer immo zin heeft. U kan ofwel afspreken dat zij u op voorhand bellen en per keer bekijken wanneer het kan. Ofwel kan u afspreken dat er twee momenten zijn waarop bezichtigingen kunnen. In de praktijk is dat meestal een weekavond (van 17 tot 19 bv) en zaterdag overdag (bv van 14h tot 17h). Als u dit niet toestaat, kunnen en zullen zij dit vorderen bij de vrederechter.
- De nieuwe eigenaar neemt het huurcontract gewoon mee over. De verkoop heeft hierop geen invloed.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2014 10:22

Daarom dat u best zelf een regeling met eigenaar/immo afspreekt op die wijze hebben ze an u al momenten en uren.
Wordt het ook moeilijker voor hen voor de rechtbank nog andere dagen/uren te bekomen.

Als u in een semi -of continu-systeem staat is het elke maal afspreken zeker een optie.
Heb iemand in de vriendenkring die het ook zo heeft gedaan zonder enig probleem voor immo - konden soms direct met hun klant komen. Is trouwens ook een van die klanten die het pand toen heeft gekocht.

Reclame

sloeberken

#4 , 24 nov 2014 10:26

In de eerste plaats kijken of het huurcontract geregistreerd is, dit is belangrijk voor u als het verkocht is. Als nieuwe eigenaar het appartement opzegt voor eigen bewoning en contract is niet geregistreerd is het maar 3 maand opzeg, tegen 6 maand bij een geregistreerd contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#5 , 24 nov 2014 10:59

En indien het huurcontract niet geregistreerd is, het alsnog zelf laten registreren.

Terug naar “Huren”