Verborgen gebreken?

mjers
Topic Starter

Verborgen gebreken?

#1 , 24 nov 2014 13:48

In hoeverre heeft de verkoper van een woning meldingsplicht?

Een bevriend koppel heeft een woning aangekocht... Echter na enkele weken kwamen er toch enkele gebreken boven...

- De buren zijn nogal lawaaierig: luide muziek, veel roepen enz... (vooral dit stoort hen)
- Er komen soms borrelgeluiden uit het toilet, van een echte verstopping is wel geen sprake
- Ze hadden graag op de zolder een 2de slaapkamer gemaakt, Nu blijkt de ondergrond van de zolder (het plafond van de 1ste verdieping dus) te zwak om op te kunnen lopen...
- Er komen soms ook borrelgeluiden uit de radiator. Na zo'n 15 minuten opwarmen werkt die wel prima.

Nu bekijken ze de mogelijkheid om de verkoper aansprakelijk te stellen.

Ik heb hen vermeld dat hun zaak hiervoor veel te licht is en dat er in principe geen sprake is van verborgen gebreken... Graag eens jullie mening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509

#2 , 24 nov 2014 13:52

Ga je de verkoper aansprakelijk stellen voor het ontluchten van de verwarmingen?

Meeboo

#3 , 24 nov 2014 13:52

wat hebben de buren te maken met verborgen gebreken? nog erger, hoe kan je de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen?

De staat van de zoldervloer had je kunnen zien bij het bezichtigen van het pand. dus ook geen verborgen gebrek.

en die borrel geluiden... tja, als alles normaal werkt en dit zich sporadisch voordoet, zie ik niet in wat er hier mee fout kan zijn.

Reclame

mjers
Topic Starter

#4 , 24 nov 2014 14:01

@ meeboo, maar luidruchtige buren moeten toch vermeld worden door de verkopers...?

P.S. Ik deel jullie mening, maar speel hier gewoon advocaat van de duivel...

Joeri_J

#5 , 24 nov 2014 14:07

@ meeboo, maar luidruchtige buren moeten toch vermeld worden door de verkopers...?

Over de buren "MOET" de verkoper van zijn woning juist 0,0 vertellen...
(tenzij er ergens een juridische band is, bvb erfdienstbaarheid,...)

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2014 14:10

Wat is luidruchtig? Is dat een definitie die ergens in een wetboek staat? Zijn daar PV's van opgesteld?

Het concept "luidruchtige buur" is zo subjectief als het maar kan zijn.

sloeberken

#7 , 24 nov 2014 14:12

De verkoper in gebreke stellen voor de buren zal nooit lukken, klacht indienen bij politie is het enige wat je kan doen.
Er is in u verhaal, geen enkel verborgen gebrek te bespeuren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

fieke0509

#8 , 24 nov 2014 14:12

Over de buren "MOET" de verkoper van zijn woning juist 0,0 vertellen...
(tenzij er ergens een juridische band is, bvb erfdienstbaarheid,...)
Ik had hetzelfde getypt, maar ben het alweer kwijtgeraakt, maar 100% mee eens.

Buren die voor de ene bewoner vreselijk vervelend zijn zijn misschien voor de volgende totaal niet storend of omgekeerd. Dit is allemaal erg subjectief.

Ik zie hier eigenlijk geen enkel verborgen gebrek in

mjers
Topic Starter

#9 , 24 nov 2014 14:13

@ lanox, dat is volgens mij precies ook het probleem... Er zijn geen PV's van...

Ze hadden de verkoper wel gevraagd "hoe de buren waren". Die vermeld hier niets speciaal over. Maar nu merken ze wel dat deze mensen storend gedrag vertonen... maar bewijs maar eens dat de vorige eigenaar hier ook zo over dacht

sloeberken

#10 , 24 nov 2014 14:35

Je kan de vorige eigenaar nooit in gebreke stellen voor buren, dit behoort niet toe aan de woning. Is al enorm moeilijk om verborgen gebreken aan de woning te bewijzen dat de eigenaar dit wist.
Elk woord hierover is een verloren woord.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Topic Starter

#11 , 24 nov 2014 14:44

oké, dan zwijgen we :). alvast bedankt voor de snelle respons!

Terug naar “Kopen”