Kinderen meegeven

wijtwee
Topic Starter

Kinderen meegeven

#1 , 17 nov 2014 10:47

Hallo,

elke keer als mijn kinderen naar hun papa gaan, komen ze gewond terug (zwaar verstuikte enkel, vol beten, vinger tussen deur etc). Nu weet ik uiteraard dat dit al eens kan voorvallen, maar als het ernstig is (zoals bvb vol beten en zware allergische reactie, de verstuikte voet) gaat hij zelfs niet met hen naar de dokter.

Nu, gisteren kwamen mijn kinderen terug en ze zaten onder de vlooienbeten. Naar eigen zeggen had de vader hun (intussen dode) kat in hun bed gelegd.

Ik wil niet dat mijn kinderen binnen enkele weken terug naar daar moeten en wéér terugkomen en helemaal onder de beten staan. Mijn oudste dochter reageert zeer allergisch op allerlei insectenbeten. Mag ik van hem eisen dat hij eerst iets aan die vlooienplaag doet vooraleer ik hen weer meegeef?

Ik heb hem in gebreke gesteld voor het niet verzorgen van de kinderen, maar ik weet dat ik in principe niet mag weigeren dat ze met hem meegaan in de periode van zijn bezoekrecht. Mag dat wel als er een gevaar is voor hun gezondheid?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 17 nov 2014 11:10

Mag ik van hem eisen dat hij eerst iets aan die vlooienplaag doet vooraleer ik hen weer meegeef?
Neen. U moet het vonnis volgen en de kinderen steeds meegeven en hen positief stimuleren om mee te gaan.
Mag dat wel als er een gevaar is voor hun gezondheid?
Als u echt schrik hebt voor hun gezondheid, is het tijd om de nodige instanties in te schakelen of om een sociaal onderzoek aan te vragen.

defoo

#3 , 24 nov 2014 09:33

Mag ik van hem eisen dat hij eerst iets aan die vlooienplaag doet vooraleer ik hen weer meegeef?
Neen. U moet het vonnis volgen en de kinderen steeds meegeven en hen positief stimuleren om mee te gaan.
Mag dat wel als er een gevaar is voor hun gezondheid?
Als u echt schrik hebt voor hun gezondheid, is het tijd om de nodige instanties in te schakelen of om een sociaal onderzoek aan te vragen.
Waar en hoe kan men dergelijk sociaal onderzoek aanvragen?

Reclame

Turaki

#4 , 24 nov 2014 09:47

Bij de rechtbank.

Ook telkens als de kinderen terugkomen meteen naar de dokter, en vragen dat deze een verslag hiervan opmaakt.
Als u zo enkele verslagen heeft, kan u wel perfect uw kinderen thuishouden wegens hun veiligheid. Kans is dan groot dat u dit mag gaan uitleggen op de rechtbank, maar indien u voldoende bewijsstukken heeft (dokterverslagen) die aantonen dat uw kinderen niet veilig zijn bij uw ex-man, zal de rechter u normaal gezien wel volgen.

wijtwee
Topic Starter

#5 , 25 nov 2014 08:31

Nog een vraagje hierover: mag mijn ex zomaar aan de deur staan met deurwaarder en politie om de kinderen op te eisen?

BVB: hij moet ze donderdagavond komen halen volgens vonnis, tot zondagavond. Hij laat niets weten. Vrijdagavond staat hij voor de deur maar zijn wij met de kinderen ergens iets gaan eten bvb, dus niet thuis.

*Moeten wij echt dan het hele weekend dat hij omgangsrecht heeft, thuisblijven, zodat hij ze op elk moment kan komen ophalen?
*Als het vonnis niet betekend is, kan de politie dan samen met deurwaarder vaststellingen doen, of moet het eerst betekend worden?

Bedankt!

Turaki

#6 , 25 nov 2014 08:56

-U moet enkel thuis zijn op het moment van de wissel, en een redelijke tijd ervoor en erna. Verwittigd hij op tijd dat hij door overmacht wat later zal zijn, kan u ook best wachten. Het ganse weekend thuisblijven is absoluut niet aan de orde.
-Hij kan altijd met politie en deurwaarder een vaststelling komen doen, maar meer is dit niet. Het enige dat op dat moment kan vastgesteld worden is dat u niet thuis bent, wat u ook niet verplicht bent.

wijtwee
Topic Starter

#7 , 25 nov 2014 09:14

-Hij kan altijd met politie en deurwaarder een vaststelling komen doen, maar meer is dit niet. Het enige dat op dat moment kan vastgesteld worden is dat u niet thuis bent, wat u ook niet verplicht bent.
Wordt er dan een pv opgesteld door de politie, of is dit gewoon een melding?

Kan ik beschuldigd worden van ontvoering?

duma

#8 , 25 nov 2014 09:53

Moeten wij echt dan het hele weekend dat hij omgangsrecht heeft, thuisblijven, zodat hij ze op elk moment kan komen ophalen?
Zoals Turaki zegt: op het uur van de wissel moet u er zijn en uiteraard een beetje langer. Een uur is lang genoeg, vijf minuten niet. U kan zelf ook wel bepalen wat redelijk is. Als hij ze dus om 18h zou komen halen en u hebt plannen om 19h, kan u gerust om 19h naar uw etentje of wat dan ook gaan.

Wat u best wél doet in zo'n situatie is zélf naar de politie bellen en melding maken van het feit dat uw ex zich niet is komen aanbieden om zijn kinderen mee te nemen. Zeker als u weet dat hij het graag 'smerig' speelt, kan u zichzelf niet genoeg indekken. Van die melding vraagt u dan ook het meldingsnummer. U kan hem uiteraard ook altijd eens bellen en vragen waar hij blijft.

Van zodra het tijdstip van wissel voorbij is en uw ex heeft zich niet aangeboden, verliest hij het recht op omgang voor die periode. Dat wil zeggen dat als hij ze normaal tot zondagavond gehad zou hebben, ze bij u kunnen blijven tot zondagavond en de periode daarop aansluitend dat de kinderen sowieso bij u zouden zijn.
Als het vonnis niet betekend is, kan de politie dan samen met deurwaarder vaststellingen doen, of moet het eerst betekend worden?
Betekend of niet doet hier niet ter zake.
Uw ex kan aan de deurwaarde en politie zoveel vragen (en betalen, want die DW doet dat niet gratis) zoveel hij wil. En al wat zij kunnen doen is vaststellen dat op dag X om uur Y de kinderen bij u aanwezig waren/ u niet thuis was / ..... Niet meer en niet minder. Als u thuis bent, mogen ze vragen om binnen te komen, maar u moet dat niet toestaan. Ze kunnen vragen om de kinderen alsnog dan mee te geven, maar dat moet u niet toestaan. Onder geen beding mogen ze u tot eender wat verplichten. In zo'n situatie zou ik steeds zorgen dat ik een kopie van het vonnis bij de hand heb en dat duidelijk aan de DW en agenten laten zien. Dat moét u niet, u hoeft zich niet te verantwoorden, maar de reden dat ik dat zou doen, is omdat zij dan ook zwart op wit zouden zijn dat de wisselmoment gisteren was en niet vandaag en dat uw ex in fout is en niet u. Zij kunnen hem dan dat duidelijk maken, zodat hij zich misschien in het vervolg wat kalmer houdt.
Wordt er dan een pv opgesteld door de politie, of is dit gewoon een melding?
Zeker geen pv, want er is niet strafbaars gebeurd. Om een pv te laten opmaken, moet uw ex met het vonnis naar de politie gaan en moeten zij kunnen zien dat er inderdaad iets strafbaars is gebeurd, wat ze niet zullen zien adhv dat vonnis.
Een melding kan altijd, maar daar moet u geen schrik van hebben, aangezien u dat zo kan weerleggen, moest het nodig zijn.
Kan ik beschuldigd worden van ontvoering?
Beschuldigen staat vrij, maar hij zou dat nooit hard kunnen maken, aangezien er geen ontvoering heeft plaatsgevonden.
Hij heeft zich niet aangeboden op het wisselmoment.
Zijn recht op omgang is vervallen.

Wel een kleine tip: Als u op voorhand weet dat uw ex op een bepaalde dag om een goede reden niet om zijn kinderen kan komen, toon dan ook soms goede wil. Spreek een ander uur, of een andere dag af. Dat is goed voor de kinderen (tijd met papa) en ook goed voor uezelf, want zo toont u aan dat u best wel kan afwijken van de regeling indien de vader dit om een gegronde reden wenst.

wijtwee
Topic Starter

#9 , 25 nov 2014 10:00

Duma,

bedankt voor uw antwoord.

Wij tonen altijd goede wil, wisselen waar mogelijk omdat ex nog steeds de vader van de kinderen is... Maar als wij niet kunnen wisselen, dan begint hij steeds te dreigen met vanalles en nog wat, tot we dan uiteindelijk vaak onze plannen omgooien... Maar dit zijn we beu. Hij heeft altijd zijn slag thuisgehaald op de RB door te doen alsof hij het slachtoffer is, maar dat zijn wij beu en nu dekken we ons zoveel mogelijk in.

Het is jammer dat het zo moet lopen, en ik hoop dat de kinderen er niet teveel last van ondervinden :-(

duma

#10 , 25 nov 2014 10:18

En dat doe je goed. Bij ons is de regel ook heel simpel: Het vonnis wordt ten alle tijden gevolgd en enkel als iedereen er mee akkoord gaat om iets te wijzigen kan dat.
In het begin werd er ook vaker een wisselmoment gewijzigd, op vraag van de andere partij, nooit op vraag van ons en wij zeiden altijd ja, zelfs al moesten wij daarvoor bepaalde dingen laten, of was het moeilijk voor ons om daar aan te voldoen, met alle spanning tot gevolg. Tot het op een dag voor ons echt niet ging en toen was het ruzie, dat wij altijd moeilijk deden e.d. Op die moment hebben we dan ook heel duidelijk beslist en gecommuniceerd dat vanaf nu enkel het vonnis gevold zou worden en dat een wijziging in het belang van de kinderen nog steeds mogelijk is, maar énkel indien het lang genoeg op voorhand gevraagd wordt én het voor ons geen probleem is.

Sindsdien loopt dat een pak beter, want iedereen weet waar hij aan toe is.
Bijgevolg is dat dan ook mijn advies aan iedereen: volg dat vonnis en wijzig enkel iets onderling als je daar zelf volledig , anders ga je ongewild, zoals bij jou duidelijk het geval is, extra irritatie voelen tov je ex, terwijl dat helemaal niet nodig is. Je hoeft echt niet elke keer te wijzigen als hij dat vraagt. Je mag gerust vragen waarom hij een wijziging wil en dan voor jezelf beslissen of je die reden belangrijk genoeg vindt (Leuk voor de kinderen? Echte onvoorziene omstandigheden of onverzetbaar evenement? Misschien feest bij familie die ze niet zoveel zien?). En als je zelf al plannen hebt, zeg dan gewoon: 'Ooh, dat is nu spijtig, maar wij hebben al plannen. Het zal dus niet gaan. Laat het misschien de volgende keer iets vroeger weten?'

Turaki

#11 , 25 nov 2014 10:49

En heel belangrijk, laat u niet verleiden tot discussies of ruzies. Als hij te laat toekomt, gewoon niet opendoen (als politie erbij is misschien wel, maar dan enkel met politie praten, en zeker niemand binnenlaten), komt hij toch op tijd laat u hem aan de deur wachten (niet mee in gesprek gaan, behalve om belangrijke info mee te geven) en blijft u er niet bij staan, boze telefoontjes haakt u in, boze brieven of mails negeert u of beantwoord u zo kort mogelijk.

Zorg er ook voor dat alle communicatie op papier staat (mail telt ook), zodat u van alle afspraken (wijzigingen ophaalmoment, ...) ook bewijs heeft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 nov 2014 21:36

De eerste keren dat hij niet op tijd komt gaat u met de kinderen naar het politiebureau. In elke lokale politiezone is er ten minste één bureau open.
U doet dan melding - u hebt uw vonnis bij en ze kunnen zien dat kinderen er bij zijn.
Hou de eerste keren ook een 'redelijke' periode aan. Na verloop van tijd kan u rustig bellen na een '20 na het uur dat andere partij er moet zijn. Politie kent u dan al ( stem en redenen) en maken zo de melding- u spreekt dan af wanneer u copie/nummer van melding kan afhalen. Uiteindelijk zijn het steeds dezelfde mensen de dienst onthaal en klachten en aangiften bemensen dus na verloop van tijd hebt u ze wel allemaal wel eens gezien en hebben ze u gehoord.
Het niet ophalen is niet strafbaar het niet meegeven WEL.
Politie zal dus PV opstellen als blijkt dat u ze weigert mee te geven.... dus als ex zich voor u aanbiedt bij politie moet u bewijzen dat u thuis was en kinderen ook.. vraag aan de politie als dat mocht gebeuren dat ze steeds naar uw VAST nummer bellen .... (GSM is niet plaatsbepalend).
Mocht er gebeld worden ben wat later dan blijft u thuis wachten lijkt me logisch.
Noch deurwaarder die bevoegd is het vonnis uit te voeren noch de politie die 'de sterke arm' moet verlenen mag manu militari kinderen meenemen. (Parketten willen dat niet meer).
In principe KAN een vonnis wel afgedwongen worden maar dat zal enkel gedaan worden mits een bijkomend vonnisen dan nog in specifieke situaties.

Wat het onderzoek betreft u kan de zaak aankaarten via de sociale dienst van de jeugddienst bij uw lokale politie. Deze zullen na contact met jeugdparket en jeugdrechter gelet op decreet integrale jeugdzorg zelf de nodige opdrachten krijgen of een andere dienst met het verder onderzoek belast worden.
Het beste is dat u een zo goed mogelijke beschrijving kan geven van wat men bij ex kan aantreffen en waar.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”