Mondeling akkoord aankoop woning

Soussou
Topic Starter

Mondeling akkoord aankoop woning

#1 , 26 nov 2014 14:52

Beste forumleden,

Kan iemand mij zo snel mogelijk helpen bij het volgende.

Wij hebben onlangs een woning voor de tweede maal bezichtigd (via makelaar) en mondeling een bod uitgebracht. Ook is er mondeling reeds besproken dat dit met opschortende voorwaarden mits het verkrijgen van een hypothecaire lening zal zijn. Dat was geen problee.

Nu heeft het immokantoor mij een mail gestuurd of het bod schriftelijk wil bevestigen.

Zouden jullie het overeengekomen bedrag van XXXXXXX euro op bovenstaande woning kunnen bevestigen ?

Voor het opstellen van de compromis hebben we volgende gegevens nodig:

- Naam, voorna(a)m(en)
- Geboortedatum , -plaats
- Domicilieadres
- Rijksregisternummer
- Burgerlijke staat

Zoals besproken nemen jullie dezelfde notaris als de verkoper en wensen jullie een voorschot te betalen van 10.000 euro.

Gelieve het voorschot over te maken op onderstaande rekening met vermelding “voorschot XXXXXXstraat ”. Graag het betalingsbewijs mee nemen naar de ondertekening op datum xxxx
Rekeningnummer: XXXXXXXXXXX
Alvast proficiat met jullie aankoop.

Ik heb in principe geen probleem met het betalen van het voorschot en de bevestiging van dit bod, maar zijn er andere zaken waar ik op moet letten zoals de opschortende voorwaarden voor het verkrijgen van een lening/verborgen gebreken etc?

Kan iemand mij een voorbeeld bezorgen hoe ik dit het best en het veiligst formuleer. Ook eventuele terugbetaling van het voorschot bij het niet verkrijgen van een hypotheek.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 nov 2014 15:24

Zouden jullie het overeengekomen bedrag van XXXXXXX euro op bovenstaande woning kunnen bevestigen ?
hiermee sluit je een koop af zonder de voorwaarden te kennen, wel gevaarlijk.

Nooit de verkoop aanvaarden zonder goed de compromis te hebben gelezen, wil je niet voor verassingen komen te staan. Altijd best u eigen notaris nemen, kost evenveel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Soussou
Topic Starter

#3 , 26 nov 2014 15:32

Bedankt sloeberken,

Dat is het nu juist, de compromis moet nog opgemaakt worden, maar de makelaar wacht eerst op een schriftelijke bevestiging van het bod wat we hebben gedaan. Als hij dit schriftelijk heeft ontvangen kan hij de compromis opmaken.

Reclame

limelight

#4 , 26 nov 2014 15:36

Inderdaad, neem uw eigen notaris. Dan is er geen belangen conflict als er discussie is over bepaalde zaken.

Vermeld alle voorwaarden die je wil opnemen in de compromis ook al in je bod. Notarissen moeten die voorwaarden later overnemen. Dus opschortende voorwaarde verkrijgen lening, etc (alles wat je kan bedenken). Alles wat in het aanvaardde bod staat moet overgenomen worden... en omgekeerd... alles wat er niet in staat kun jij niet meer afdwingen;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2014 16:36

En dan laat u uw notaris de mail naar de makelaar sturen.
Met melding dat hij vanaf nu de (mede) te contacteren persoon is.

Soussou
Topic Starter

#6 , 26 nov 2014 16:51

Dus in feite raden jullie mij aan om deze mail, momenteel niet te beantwoorden en morgen direct contact op te nemen met mijn notaris, zodat hij het nodige kan doen?

De makelaar heeft mij ondertussen ook al gebeld met de vraag of ik de mail kan beantwoorden zodat zij de compromis op kunnen maken. Gewoon aangeven dat mijn notaris daar op zal antwoorden dan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 nov 2014 16:55

Juist
En tevens voorschot via notarissen regelen en niet via makelaar.

Soussou
Topic Starter

#8 , 26 nov 2014 17:26

Ok, dat is duidelijk! Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Turaki

#9 , 26 nov 2014 17:36

Op zich is er niets verkeerd met het bevestigen van het bod aan de makelaar, aangezien deze optreed ipv de verkoper, en het bod dient over te maken aan de verkoper voor goedkeuring. Pas vanaf dat het bod aanvaard is (op papier bedoel ik dan) en het gaat over het opmaken van de compromis moet alles via uw notaris verlopen.

2 punten die wel van belang zijn:
-in uw bod altijd uw opschortende voorwaarden opnemen (vul deze trouwens aan met "bij een bank van onze keuze", zodat de makelaar u niet plots een lening aan slechte voorwaarden aanreikt die u wel kan krijgen, en u dus geen beroep kan doen op uw opschortende voorwaarde);
-voorschot altijd aan uw notaris betalen (makelaars durven wel eens moeilijk doen over terugbetaling hiervan als de koop afspringt en u dit terug moet krijgen, omdat ze op deze manier hun commissie trachten te verzekeren).

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 27 nov 2014 10:52

Het lijkt mij niet correct dat men u aanraadt niet te reageren op deze mail.

Stel dat u toch van de verkoop wenst af te zien. U zal zeggen dat uw bod niet bewezen is, de makelaar zal zeggen van wel.

Wanneer de makelaar de rechter de mail voorlegt waarin deze uw mondeling bod bevestigde, zonder dat u deze weerlegde, wordt het bijzonder moeilijk om achteraf te betwisten dat u een bindend bod uitbracht.

Wat u best doet is ofwel het bod schriftelijk betwisten (wat u waarschijnlijk niet van plan bent), ofwel meteen antwoorden dat u uw bod bevestigt, zij het onder de volgende voorwaarden: ...

In dat geval vormt u het voorbehoudsloze bod dat er nu lijkt te bestaan om in een bod aan de voorwaarden die u zelf wenst.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Kopen”