Verborgen gebrek: structurele geluidsoverlast. Opzeg?

RobinB
Topic Starter

Verborgen gebrek: structurele geluidsoverlast. Opzeg?

#1 , 27 nov 2014 18:29

Beste,
Alvast bedankt dit even te lezen en mogelijks te antwoorden.

Sinds september huur ik een kot in het Gentse.
De huisbazin verzekerde me dat het heel rustig ging zijn etc..
Nu blijkt er toch veel lawaai in de kamer te zijn, dit door het gebruik van de trappen en het sluiten van de voordeur. Het is een oud huis met hoge plafonds, de echo is abnormaal groot. Ik zit op het gelijkvloers en word wakker als mensen de zware deur dichtdoen, waarna ik ze trap per trap 2 verdiepen hoor beklimmen. Dit elke nacht, op een donderdag soms gans de nacht door met gepraat enz..

Ik heb al op andere koten verbleven, maar hier is het echt ondraaglijk. Ik mis er slaap en concentratie door.
Kan ik met deze reden vroegtijdig het huurcontract beëindigen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2014 18:31

Bij mijn weten niet.
U kan vragen om een geluidswerende zaken in huis aan te brengen.
b deurdranger - matten enz enz

RobinB
Topic Starter

#3 , 27 nov 2014 19:14

Zijn de verhuurders dan volledig vrij in het al dan niet aanbrengen van deze dingen of is er een minimum aan geluidswering vastgelegd wettelijk?

Reclame

Franciscus

#4 , 27 nov 2014 19:19

In een oud huis...neen.
Zo is duidelijk te horen als zoon in huis is boem boem boem...
dochter hoor ik niet ...maar kleindochter heeft ook zo'n zware stap
Hebben een houten roostering met daarop een kurklaag en dan terug platen een flies ondervloer en daarop parket of andere vloerbekleding.
Is en blijft gehorig.

KJ86

#5 , 27 nov 2014 22:38

Gesprek met de medebewoners kan mogelijk ook iets oplossen. Gewoonweg vragen om zacht de trap op te gaan en zacht de deur te sluiten.

Franciscus

#6 , 27 nov 2014 22:51

Of wat rubbertjes/viltjes tussen de deur - zijn soms kleine ingrepen die veel kunnen oplossen en weinig kosten.

j.demoor

#7 , 29 nov 2014 12:01

“Art.1725.De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”