enkel samenwonend

emi
Topic Starter

enkel samenwonend

#1 , 23 apr 2008 15:12

Hoi,
Heb e vraagje. Ik woon met mijn partner samen en we hebben 2 eigendommen. Hij heeft een zoon uit e 1ste huwelijk, inwoont bij ons en wij hebben samen e dochter. Hoe zit het met de erfenis als hij komt te overlijden?
We hebben noch een huwelijks- noch een samenlevingscontract. Kan mijn stiefzoon eisen dat ik onze eigendommen of 1 van de eigendom (opbrengsteigendom) verkoop voor zijn deel van de erfenis?
Stel dat ik nu toch trouw met hem, wat veranderd er dan?
Graag spoedig e antwoord
Emi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andy

#2 , 23 apr 2008 22:53

Hallo,

Enkel gehuwden erven van elkaar. Ook voor de wettelijk samenwonende partners is er in een zeker erfrecht voorzien.

1. U woont feitelijk samen:

Als uw partner overlijdt dan gaat zijn ganse erfenis verdeeld worden over zijn twee kinderen. Als u in het huis van uw partner woont dan zal de zoon van uw partner (die geen stiefzoon is, 'stief' wijst immers op een huwelijk) u inderdaad kunnen uitzetten om eventueel het huis te verkopen, maar daar is hij natuurlijk niet toe verplicht, hij doet met zijn erfdeel wat hij wil.

2. U woont wettelijk samen:

U erft het vruchtgebruik op de gezinswoning en op het huisraad. Verder erft u ook niks.

3. U huwt met uw partner:

Als jullie huwen onder het wettelijk stelsel dan zult u igv overlijden van uw echtgenoot een vruchtgebruik erven op de ganse nalatenschap. Zijn twee kinderen zullen elk de helft blote eigendom verkrijgen. Vruchtgebruik impliceert dan uiteraard ook dat u niet uitgezet zal kunnen worden.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”