Kan ik de kleine ten laste nemen?
Vader en moeder zullen onderling overeen moeten komen wie het kind ten laste neemt. Indien zij niet overeenkomen, zal de familierechter beslissen in hun plaats.
En dat zij alimentatie vraagt aan de ex?
Indien de verblijfsregeling voor hun kindje niet evenredig verdeeld is, betaalt de ouder die het kind minder bij zich heeft meestal alimentatie aan de andere ouder. Ook hier geldt: Samen overeenkomen of de familierechter beslist.
Als ik voor men vriendin haar kindjes ook moet betalen crèche enzovoort. Kan ik dan een verminderen vragen van alimentatie
U kan steeds vragen uiteraard, maar het feit dat u een nieuwe vriendin heeft en dat zij een kind heeft, zijn geen gewijzigde omstandigheden buiten uw wil om. De kans is dan ook zeer groot dat de rechter zal oordelen dat de alimentatie hetzelfde blijft. Uw kinderen kiezen niet voor een nieuwe vriendin met een kind, uw ex ook niet. Let op: De rechter zou zelfs kunnen oordelen dat u nu kostendelend samenwoont, wat ervoor zorgt dat uw uitgaven verminderd zijn, wat ook een invloed kan hebben op de te betalen alimentatie, maar dan niet in de zin die u hoopt.
omdat ik co ouderschap wil doen
U hééft al co-ouderschap. Dat betekent niets meer en niets minder dan het gezamenlijk gezag. Jij en je ex moeten SAMEN beslissen over de belangrijke dingen in het leven van jullie kind: verblijf, opvoeding, onderwijs, religie, opvoeding, medische zaken, ...
Wat u bedoelt, is verblijfsco-ouderschap ook wel bilocatie of week/week genoemd.