Wederzijds akkoord

Nieuw huis
Topic Starter

Wederzijds akkoord

#1 , 30 nov 2014 20:53

Ondertussen is er een vervolg op mijn eerder geplaatst verhaal.

We hebben een nieuwe compromis ondertekend op 12/11/2014. In de opschortende voorwaarde is het volgende vermeld: deze voorwaarden worden toegekend tot een einddatum van 20/11/2014.

Daaronder een rubriek sancties: "de partijen nemen er nota van dat de akte indien niet verleden kan worden door toedoen van de koper de verkoper van rechtswege het recht heeft de verkoop langs gerechtelijk weg te doen uitvoeren."

Daaronder weer " de akte moet verleden worden voor 31/12/2014.

Op 20/11/2014 heb ik contact opgenomen met de notaris en uitgelegd dat ik alles in het werk heb gesteld om op tijd antwoord te hebben, maar dat de hypotheekverstrekker er langer over doet. De notaris (treedt op voor beide partijen) heeft mij toen gevraagd of ik even contact op kon nemen met de verkopers. Dit heb ik gedaan en de verkoper heeft me laten weten dat zij ook voort moeten omdat al een ander huis hebben gekocht. Ik heb toen gezegd dat ik het huis graag wil hebben en de procedure voor de hypotheek gewoon door laat lopen, maar als zij een snellere oplossing hebben zoals een nieuwe koper, dan ben ik bereid om mij terug te trekken, omdat ik niet wil dat zij door toedoen van mijn hypotheekverstrekker voor hoge kosten komen te staan.

2 dagen later belde de verkoper mij op en gaf aan dat zij een bod hebben van een ander koppel en daar dus graag mee in zee gaan. Geen probleem voor mij (wie A zegt moet B zeggen).

Het probleem was dat zij op zeer korte termijn een nieuwe compromis zullen ondertekenen met de nieuwe kopers, zodoende moest onze compromis ontbonden worden in wederzijds akkoord. Heb telefonisch gevraagd naar het door ons betaalde voorschot en dat was geen probleem. Dezelfde avond stond de verkoper voor mijn deur, aangezien zijn kindje alleen thuis was gebleven had hij nogal haast en kon niet binnen komen. Hij had de ontbinding bij en moest door mij en mijn partner nog ondertekend worden. Mijn partner was niet aanwezig op dat moment. Dus vroeg de verkoper of ik niet een handtekening van mijn man kon plaatsen, omdat hij morgen de nieuwe compromis al moet tekenen. Door alle haast toch getekend met mijn handtekening en gewoon de naam van mijn partner (zonder enige toevoeging).

Nadat de verkoper was vertrokken, las ik een alinea waarin staat dat beide partijen niets meer van elkaar nog moeten ontvangen.

Ik heb meteen gebeld en het zou geen probleem zijn hij zou dat overmaken. (Dit gesprek is opgenomen door mij). Weer 2 dagen later gesmst of het al is gelukt om het voorschot terug gestort is. Enkel een antwoord met nee nog geen tijd gehad.

Nu is het probleem dat ik onderling met mijn man woorden hebben gehad. Hij vindt dat ik nogal naief ben geweest en hij verwacht dus dat ofwel het voorschot terug gestort wordt of dat hij de ontbinding ongeldig laat verklaren daar hij zelf nooit voor heeft getekend. Als dat al zou gebeuren dan heeft de verkoper zijn huis aan 2 partijen dus verkocht in feite.

Hoe pak ik dit het beste aan? De verkoper heeft zowel mondeling als per sms bevestigd dat hij dit terug zal storten. Wat zijn mijn rechten om dat voorschot terug te krijgen en kan mijn man de ontbinding ongeldig laten verklaren? Zo ja wat zijn dan de gevolgen?

BEdankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 nov 2014 21:06

of dat hij de ontbinding ongeldig laat verklaren daar hij zelf nooit voor heeft getekend.

In dat geval geeft u toe dat u valsheid in geschrifte hebt gepleegd.....geen goed idee!!!!
Hopen dat verkoper het voorschot terugstort....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nieuw huis
Topic Starter

#3 , 30 nov 2014 21:11

roharro, daar was ik ook bang voor. Ik heb daarom ook enkel zijn naam eronder geschreven en niet de tekst er bij 'gelezen en goedgekeurd' of een valse handtekening. Of maakt dat niet uit?

Reclame

sloeberken

#4 , 30 nov 2014 21:41

Dat zijn de oudste en vuilste manieren om mensen geld af te zetten. Als ik jullie was ging ik raad vragen aan een advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nieuw huis
Topic Starter

#5 , 30 nov 2014 22:16

Bedankt Sloeberken, helaas heb ik me inderdaad teveel geplaatst in hen en dat is me duur komen te staan. Ik had gehoopt dat er op dit forum juristen aanwezig zijn of iemand die juridisch gezien meer weet dan ik en mij hierover kan adviseren. Ik heb om eerlijk te zeggen ook geen zin rechtszaken, maar het gaat om behoorlijk wat geld. Heb in goed vertrouwen gehandeld, maar zo te zien kan dat tegenwoordig niet meer helaas!

sloeberken

#6 , 30 nov 2014 22:54

Er zijn hier zeker mensen die juridisch onderlegd zijn die misschien betere informatie kunnen verstrekken. Misschien even afwachten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2014 10:58

Over welk bedrag spreken we? Ik veronderstel dat het meer gaat zijn dan 3000 euro en in dat geval mocht het niet cash betaald worden. Met andere woorden, de verkoper zal er zich niet mee vanaf kunnen maken dat hij de terugbetaling van het voorschot op een ontraceerbare manier aan u heeft overgemaakt.

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 01 dec 2014 12:18

Nemo auditur propriam turpitudinem allegans: de rechtbank hoort niemand die zich op zijn eigen bedrog beroept. De "ongeldigheid" gebaseerd op de zogezegd valse handtekening is dus uitgesloten.

Bovendien hebt u een overeenkomst ondertekend waarin staat dat u niets meer van elkaar te vorderen hebt. Daaruit leid ik af dat u eigenlijk afstand deed van het betaalde voorschot.

U dient zo snel mogelijk een brief (aangetekend/gewone post/mail) naar de verkoper te sturen. Daarin bevestigt u kort en bondig de gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan en verwijst u uitdrukkelijk naar uw laatste gesprek. U vervolgt dan: "in uitvoering daarvan mag u de door mij betaalde voorschotsom overmaken op rekeningnummer ........... Ik zie uw betaling tegen uiterlijk (datum) tegemoet.

Als de tegenpartij betaalt: des te beter
Betaalt hij niet en reageert hij ook niet: u heeft een begin van bewijs dat tussen u beiden overeengekomen werd dat het geld zou worden teruggestort.
Betaalt hij niet en ontkent hij de overeenkomst: dan wordt het procederen en durf ik de uitkomst niet te voorspellen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Nieuw huis
Topic Starter

#9 , 01 dec 2014 12:55

Bedankt ddanck, kan mijn man dan wel de ontbinding nietig verklaren doordat hij op dat moment niet op de hoogte was?
Inderdaad heb ik in alle haast het document ondertekend, maar direct daarna per sms gevraagd wanneer ik het voorschot mag ontvangen, waarop hij antwoordde dat hij nog geen tijd heeft gehad.

Heb van het weekend nog eens gebeld en het telefoongesprek opgenomen, hierin gaf hij heel nonchalant aan dat hij het voorschot zou overmaken als hij tijd zou hebben, ergens volgende week of zo......

Ik zal vandaag toch maar eens een aangetekende brief opsturen.

duma

#10 , 01 dec 2014 13:11

Verwijs daarin dan ook zeker naar uw telefoongesprek.

Nieuw huis
Topic Starter

#11 , 01 dec 2014 13:14

Bovendien denk ik niet dat hij de overeenkomst kan ontkennen. Hij heeft nochtans per sms al aangegeven dat hij het voorschot 'nog niet heeft overgemaakt', dat is toch bevestigend? En zoals ik al zei ons opgenomen telefoongesprek. Ik zal hier zeker naar verwijzen in mijn brief.

Terug naar “Kopen”