Vakantiedagen Weigeren wegens te laat aanvragen

mcoene
Topic Starter

Vakantiedagen Weigeren wegens te laat aanvragen

#1 , 30 nov 2014 21:41

Beste,

Ik heb nog 11 dagen verlof dat ik moet opnemen tegen eind december.

23/11/14 heb ik mijn 11 dagen congé aangevraagd voor december

Mijn Vakantiedagen werden geweigerd omdat ik ze te laat aangevraagd heb

Ook bijkomende zaak ik sta economisch werkloos in december zijn ze dan niet verplicht om mijn vakantie goed te keuren?

Wat kan ik nog doen om mijn 11 dagen vakantie op te nemen? Mag ik nog kiezen welke datums ik thuis wil zijn?

Heb ook niks gevonden in het CAO Nummer paritair comité: 317 dat ze mijn vakantie mogen weigeren op basis van te laat aan te vragen.

Hier onder Antwoord van mijn baas.

Ik heb eens gekeken naar de operationele mogelijkheden in het kader om je BV in te plannen. Het is echter onmogelijk om jou resterende 11 dagen te laten opnemen doordat jouw aanvraag te laat werd ingediend (23/11/2014) en de planning al volledig opgemaakt was. -> verwijzing naar TSM: "Wanneer de agent de volgende maand BV wenst te nemen dan moet deze aanvraag bij de planner zijn voor de 10de dag van de lopende maand

Mvg

MCoene

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 dec 2014 03:23

Wat staat er in het arbeidsreglement?

de reden
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2014 12:13

Beste,

Ook bijkomende zaak ik sta economisch werkloos in december zijn ze dan niet verplicht om mijn vakantie goed te keuren?
ik zou zeggen dat de rva dit standaard controleert en ze een geldboete riskeren en kopie art 145 geven

de rva zal zowiezo in december geen uitkering geven voor het aantal dagen je nog recht hebt op jaarlijkse vakantie

sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV

#4 , 01 dec 2014 19:17

Gaat het over Wettelijk verlof?

mcoene
Topic Starter

#5 , 01 dec 2014 20:16

Ja Wettelijk verlof nu willen ze me wel vakantie geven maar ze willen zelf dagen beslissen omdat ik te laat was met het aan te vragen kan dit?

mvg

Mcoene

mcoene
Topic Starter

#6 , 01 dec 2014 20:18

Bedankt voor de info

ze willen me nu wel vakantie geven maar ze willen zelf de dagen kiezen omdat ik te laat was met het aanvragen van mijn vakantie

Mvg

Mcoene
Beste,

ik zou zeggen dat de rva dit standaard controleert en ze een geldboete riskeren en kopie art 145 geven

de rva zal zowiezo in december geen uitkering geven voor het aantal dagen je nog recht hebt op jaarlijkse vakantie

sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

JPV

#7 , 01 dec 2014 20:45

Ja Wettelijk verlof nu willen ze me wel vakantie geven maar ze willen zelf dagen beslissen omdat ik te laat was met het aan te vragen kan dit?

mvg

Mcoene
ALs je effectief voor de Xe van de lopende maand de aanvraag diende te doen volgens het bedrijfsreglement: ja. Ze mogen natuurlijk niet express om je te pesten de dagen uitkiezen, ze moeten een objectieve reden kunnen geven (en daar is die bepaling in dat arbeidsreglement een belangrijke indicatie voor). Zoniet kan je zelf je verlof kiezen, maar kan er nog altijd in onderling overleg iets overeengekomen worden. Werkgever kan eventueel naar de rechter stappen om de vakantiedagen te latenbepalen.

de reden
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 dec 2014 12:46

neem je verlof op ipv de werkloosheidsdagen.

financieel voordeliger voor jou ...
je kan niet kiezen
de rva zal het aantal dagen jaarlijkse vakantie in mindering brengen van de werkloosheidsdagen in december
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”