Openbaar verkoop perceel

Yvessto
Topic Starter

Openbaar verkoop perceel

#1 , 24 apr 2008 19:27

Beste,
Sinds september 2002 wonen wij in de Nieuwelangestraat 70 te 8400 Oostende. Dit huis werd gebouwd in het jaar 1957. Achteraan is er een tuintje met een poortje dat aansluit aan het stuk braakliggend perceel (Kerklaan = om de hoek). We konden dan via het perceel en het poortje onze tuin bereiken! Op dit perceel (nog altijd eigendom van de Stad Oostende) is nooit iets gebouwd geweest. Daar was al altijd een zandbak met een bankje en struiken. Maar deze is intussen weg gehaald en het stuk grond is door een omheining afgebakend. Zodat we niet meer via dit perceel aan het poortje kunnen geraken.

Binnenkort zou het perceel openbaar verkocht worden. Maar pas eens gabariet is vastgesteld. Natuurlijk zouden wij graag het stuk kopen. Hoewel we nog maar juist renovatiewerken hebben uitgevoerd in ons huisje. Naar het schijnt zou dit perceel bouwgrond zijn!

Graag zouden wij willen weten op wat wij recht hebben als bewoner naast het stuk grond. Op wat wij moeten letten indien het stuk openbaar verkocht wordt. Ook als iemand anders er zou opbouwen. Met andere woorden wat is ons recht? Wat zijn onze mogelijkheden? Wat kunnen wij doen? Wat in het oog houden? Wat eventueel al aanvragen?
Mvg,
Yves

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 24 apr 2008 19:53

Veel tips kan ik je niet geven.

Wel 1: ga zelf niet bieden, maar geef iemand een volmacht om tot een bepaald bedrag te gaan bieden. Zorg ervoor dat die persoon niet gekend is door de buurt, de notaris of eventuele erfgenamen/eigenaars (maar hier is dit de gemeente). Want anders zou het wel eens kunnen dat stromannen de prjis opdrijven omdat ze weten dat jullie het absoluut willen. En dan ga je soms ver boven de prijs, wat allleen goed is voor de verkopers.

Kleine bemerking: ik denk dat je een voorkooprecht hebt, maar dat ben ik niet zeker. Als er meerdere aanpalende eigenaars zijn, zouden ook zij een voorkooprecht hebben. vraag dit eens na aan een notaris (niet deze die het zal verkopen, als je dat al weet). Waarom denk ik dat, omdat de overheid soms gebonden is aan andere ergels en ik weet van mij in de buurt dat een aanpalende eigenaar het recht had om een stuk bij te kopen. Maar of het een recht was, dan eerder een gunst weet ik niet.

Hou ons op de hoogte...

Reclame

Terug naar “Kopen”