huurder doet opzeg/huur betaald elke 15de van de maand

nicoli
Topic Starter

huurder doet opzeg/huur betaald elke 15de van de maand

#1 , 03 dec 2014 21:09

huurder betaalde elke 15de van de maand
moet nu drie maanden opzeggen, de opzeg ging in op 1 oktober en loopt tot 31 december
(eigenlijk had dat moeten zijn van 15 oktober tot 15 januari 2015 denk ik)

de huurder moet dan toch oktober, november en december volledig betalen?
hij kan dan wel blijven tot en met 14 januari 2015
hij gaat wel weg op 31 december 2014, maar dat maakt geen enkel verschil dacht ik

hij wil in december maar een halve maand betalen, maar dat snap ik niet !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 dec 2014 21:14

Zijn drie laatste maanden zijn oktober, november en december.
Logisch dat hij die volledig moet betalen.

De vraag is dus: welke huurperiode dekten zijn betalingen op de 15de van elke maand?
Zonder die wetenschap kan ik geen oordeel vellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#3 , 03 dec 2014 22:30

De opzeg neemt een einde op 31 december 2014, daar heb je mee ingestemd. Dus tot dan moet hij huur betalen, en ook de sleutels overhandigen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

roharro

#4 , 03 dec 2014 22:51

Als de betaling op de 15de van elke maand de huur is voor de periode van de eerste dag tot de laatste dag van die maand dan moet hij op 15 december nog een volledig maandbedrag betalen.
Is daarentegen de betaling op de 15de voor de periode vanaf de 15de van die maand tot de 15de van de volgende maand dan moet hij in december slechts een halve huur betalen.
De huurder heeft dus misschien wel gelijk.

Uit de vraagstelling is die info niet af te leiden. Dus de vraag kan niet concreet beantwoord worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#5 , 03 dec 2014 23:54

De opzeg is ingegaan op 1 oktober om te eindigen op 31 december, verhuurder heeft er zich mee akkoord verklaart door te aanvaarden.
Als verhuurder zou het toch raadzaam zijn even de huurwetgeving door te nemen.

Huurwet 2014: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#6 , 05 dec 2014 10:49

“Art.3...§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘huurder betaalde elke 15de van de maand moet nu drie maanden opzeggen‘

Ik ga ervan uit dat het een huurcontract van negen jaar betreft. Als de opzeg ingaat op 1 oktober dan omvat hij de volle maanden oktober ,november,december en eindigt op 31 december 24u00.Die maanden is huur verschuldigd. Begon de huur op de 15de (zie uw contract) dan dient de huur van de maand die de opzegtermijn onmiddellijk voorafgaat beperkt tot de helft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”