problemen lift/afrekening onderhoud

steffosmanos
Topic Starter
Berichten: 4

problemen lift/afrekening onderhoud

#1 , 08 dec 2014 16:02

Goedemiddag allemaal

Ik heb onlangs van de huisbaas een afrekening gekregen en stel me toch enkele vragen bij de kosten voor het 'onderhoud' van de lift.
Het betreft een zeer oude Daelemans lift met dubbele 'houten raster' schuifdeur. Het volledige systeem moet volgens de vaste mekanieker vanaf 2016 verdwijnen of gemoderniseerd worden. De bekabeling dateert van het stenen tijdperk en bestaat nog uit stoffen bekabeling.

De besturing/aandrijving van de lift bevindt zich op zolder, volledig open en bloot onder een glazen dak, electronica niet afgeschermd voor stof/eventuele lekkage van het dak.

De lift is op 2 jaar meerdere malen weken aan een stuk buiten werking geweest, één keer zijn er enkele glazen platen van het dak geschoven door hevige wind, andere keer was het dak zo goed als volledig vernield door de hevige hagelstorm van 9 juni, toen was er letterlijk een gat in het dak van 2m² en is de huisbaas pas na enkele weken komen kijken. Alles is toen dus kletsnat geworden. Dit is trouwens toch verzekerd normaal gezien ?

Nu begrijp ik dat de huurder verantwoordelijk is voor het onderhoud van de lift, maar bij mijn weten zijn er nooit mekaniekers geweest voor onderhoud, enkel voor depannage. Ik ben steeds de contactpersoon geweest omdat ik het hoogste appartement huurde en steeds toegang heb verleend aan de mekaniekers, hiervan heb ik nog alle mails en data.

De factuur van de firma bedraagt 800 euro, dit lijkt me veel voor 'onderhoud' dat er niet is geweest. Er staan nergens details noch data op de factuur wanneer en waarom die mannen zijn geweest. Simpelweg 'onderhoudsvegoeding basic', 800 euro.

Kan ik hier iets tegen doen, en is dit verstandig? Het bedrag wordt nog eens door 3 appartementen/huurders gedeeld dus is niet zo aanzienlijk hoog, maar voor mij gaat het om het principe, hoe laks/nonchalant de huisbaas hiermee heeft omgesprongen. Ik heb telkens de mekaniekers ontvangen, afspraken werden vaak zeer slecht gecommuniceerd door de huisbaas waardoor ze op een andere dag moesten terugkomen en alles maar uitgesteld werd en langer duurde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 dec 2014 16:13

Vraag hem eens naar het controle rapport van AIB of soortgenoten. Moet om de paar maande wettelijk plaatsvinden.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 08 dec 2014 16:30

Vraag hem eens naar het controle rapport van AIB of soortgenoten. Moet om de paar maande wettelijk plaatsvinden.
Indien regulier onderhoud en werkelijk uitgevoerd moet u dit als huurder betalen.
Indien twijfels omtrent de uitvoering verwittig eigenaar en/of syndicus voor controle.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Huren”