wat is de beste oplossing?

toccos
Topic Starter

wat is de beste oplossing?

#1 , 25 apr 2008 11:57

Mijn vriendin en ik hebben na maanden praten ed beslist van voorlopig uit elkaar te gaan. Maar omdat er tot nu toe geen andere oplossing was ben ik hier wel blijven wonen, maar heb een app gekocht waar ik 1 juni kan intrekken. Met hier nu te blijven, beseffen we nu pas dat het mss toch niet de juiste beslissing was. Maar zouden het toch efkes willen doen, dus ik ga in juni in het app wonen en zouden dan soort van latrelatie hebben.

Maar we vragen ons nu af wat het beste zou zijn? Compromis is wel getekend op mijn naam, maar heb me laten vertellen dat dit nog aangepast kan worden tot de akte getekend is, dus zouden deze op 2 namen zetten voor de akte getekend word, dit om de 10% inkoopkosten achteraf te besparen. Maar ik zou de lening alleen betalen of weten jullie een betere oplossing??

alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andy

#2 , 25 apr 2008 12:07

Mijn vriendin en ik hebben na maanden praten ed beslist van voorlopig uit elkaar te gaan. Maar omdat er tot nu toe geen andere oplossing was ben ik hier wel blijven wonen, maar heb een app gekocht waar ik 1 juni kan intrekken. Met hier nu te blijven, beseffen we nu pas dat het mss toch niet de juiste beslissing was. Maar zouden het toch efkes willen doen, dus ik ga in juni in het app wonen en zouden dan soort van latrelatie hebben.

Maar we vragen ons nu af wat het beste zou zijn? Compromis is wel getekend op mijn naam, maar heb me laten vertellen dat dit nog aangepast kan worden tot de akte getekend is, dus zouden deze op 2 namen zetten voor de akte getekend word, dit om de 10% inkoopkosten achteraf te besparen. Maar ik zou de lening alleen betalen of weten jullie een betere oplossing??

alvast bedankt!!
Ik zie geen probleem. Een compromis is een onderhandse akte die voorafgaat aan het verlijden van de authentieke akte. Praat met de verkoper en vraag om een nieuwe compromis op te maken waar uw vriendin ook als koper ingeschreven staat.

Als de verkoper niet akkoord gaat, kunt u er echter niets aan doen. Via de burgerlijke rechter zal hij de uitvoering van de verkoop kunnen afdwingen.
Het vonnis zal als authentieke akte overgeschreven kunnen worden op het hypotheekkantoor.

Het feit dat u de lening alleen zou afbetalen, is uiteraard ook geen probleem. U kiest daar zelf voor. Of het slim is, is een andere vraag.

mvg

toccos
Topic Starter

#3 , 25 apr 2008 12:18

alvast bedankt!!
Ik zie geen probleem. Een compromis is een onderhandse akte die voorafgaat aan het verlijden van de authentieke akte. Praat met de verkoper en vraag om een nieuwe compromis op te maken waar uw vriendin ook als koper ingeschreven staat.

Als de verkoper niet akkoord gaat, kunt u er echter niets aan doen. Via de burgerlijke rechter zal hij de uitvoering van de verkoop kunnen afdwingen.
Het vonnis zal als authentieke akte overgeschreven kunnen worden op het hypotheekkantoor.

Het feit dat u de lening alleen zou afbetalen, is uiteraard ook geen probleem. U kiest daar zelf voor. Of het slim is, is een andere vraag.

mvg
sowieso zouden we het wel kopen.
Maar we veronderstellen dat het met de tijd terug 100% in orde zou komen, daarom zouden we het toch op de akte met 2 willen aankopen. (zo moeten we geen 10% betalen als we het achteraf willen doen, indien het toch niet goed zou komen tussen ons is het dan maar 1% om de andere te laten schrappen uit de akte, klopt toch he?) lening zouden we achteraf uiteraard dan ook laten herbeschrijven en op 2 namen zetten, wat op 250€ zou komen...

lijkt dit jullie een goede tussenoplossing of zouden jullie het anders doen, zoja, hoe juist?

alvast mercikes
Tom

Reclame

dieke

#4 , 25 apr 2008 21:46

Ga sowieso al maar eens met die verkopers praten. Want, in se, MAG het niet! Met de compromis is de verkoop reeds gesloten tussen twee partijen en er kan dus eigenlijk geen derde partij meer aan te pas komen.

Ga dus echt als de bliksem langs bij de verkopers om dit euvel voor te leggen en hoop dat zij de compromis alsnog willen verscheuren en aanpassen (hoewel dit eigenlijk ook helemaal niet mag!). Nadeel voor verkopers kan immers o.a. zijn dat zo de termijn tot verlijden akte verlaat zou kunnen worden.

toccos
Topic Starter

#5 , 26 apr 2008 07:30

Ga sowieso al maar eens met die verkopers praten. Want, in se, MAG het niet! Met de compromis is de verkoop reeds gesloten tussen twee partijen en er kan dus eigenlijk geen derde partij meer aan te pas komen.

Ga dus echt als de bliksem langs bij de verkopers om dit euvel voor te leggen en hoop dat zij de compromis alsnog willen verscheuren en aanpassen (hoewel dit eigenlijk ook helemaal niet mag!). Nadeel voor verkopers kan immers o.a. zijn dat zo de termijn tot verlijden akte verlaat zou kunnen worden.
dacht dat het tot het ondertekenen vd akte nog makkelijk aangepast kon worden, zo hadden ze het bij men bank gezegd...
zal er maandag werk van maken!!

alvast mercikes
Tom

dieke

#6 , 26 apr 2008 08:50

In principe, als de verkopers een beetje redelijk zijn, zou het ook best moeten kunnen hoor. 't Is gewoon alleen zo dat het wettelijk gezien eigenlijk niet mag. Dus beter zo snel mogelijk regelen, ben je toch van die onzekerheid vanaf. Succes!

andy

#7 , 27 apr 2008 20:24

In principe, als de verkopers een beetje redelijk zijn, zou het ook best moeten kunnen hoor. 't Is gewoon alleen zo dat het wettelijk gezien eigenlijk niet mag. Dus beter zo snel mogelijk regelen, ben je toch van die onzekerheid vanaf. Succes!
Ik zie geen problemen. Partijen die overeenkomen om af te zien van hun overeenkomst. Niets onwettig aan toch?

Uiteraard is alles afhankelijk van de verkoper.

Toccos: pas op wat je doet. Als je samen het huis aankoopt met je vriendin en de lening staat alleen op jouw naam, dan heeft je vriendin de touwtjes in handen om te beslissen of ze wel dan niet zal toetreden tot de lening...

dieke

#8 , 27 apr 2008 22:09

Ik zie geen problemen. Partijen die overeenkomen om af te zien van hun overeenkomst. Niets onwettig aan toch?

Uiteraard is alles afhankelijk van de verkoper.
Op zich zie ik persoonlijk het probleem ook niet, hoor. Maar een notaris heeft ons ooit gezegd dat zulks (naam aankoper nog veranderen na ondertekening compromis) wettelijk gezien niet kan. Dat heeft geloof ik te maken met het registratiekantoor. Wettelijk gezien zijn er uiterlijk 4 maanden na ondertekening compromis immers registratierechten verschuldigd, door de koper die vermeld staat in dat compromis. Ik vermoed dus ook dat een notaris verplicht is compromis over te maken aan registratiekantoor?

toccos
Topic Starter

#9 , 29 apr 2008 19:30

ondertussen weet ik al via mijn notaris dat het geen probleem is. maar hij was bezig dat in geval ik dan toch, in het slechtste geval, het terug op mijn naam zou willen zetten er een herschatting komt van het appke enz.. Maar we zouden de lening op 1 naam laten staan, is dit dan ook van toepassing: herschatting, herbeziening vd lening enz. nee toch he??

grtz
Tom

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”