tijdskrediet na tijdskrediet

duma
Topic Starter

tijdskrediet na tijdskrediet

#1 , 11 dec 2014 12:26

Ik werk reeds een jaar 4/5e met tijdskrediet (ouderschapsverlof).
Het laatste half jaar gebruik ik deze dag thuis echter meer en meer om mijn grootouders bij te staan.
Zowel mijn grootmoeder en grootvader zijn niet meer goed te been en maar vooral mijn grootvader begint nu, na 3 herseninfarcten, de demente toer op te gaan.
Hij kan dus niet meer alleen naar de winkel e.d. en het gaat er zeker niet op er beteren. Een serviceflat is ook nog niet aan de orde, dus proberen we met de hele familie dit wat op te vangen voor hen zodat ze thuis kunnen blijven wonen en dat lukt goed. Mijn tante werkt 4/5e, mijn vader helpt een dag , ik kom eens poetsen/strijken, …

Nu zou ik dus graag tijdskrediet nemen om dit voor hen te kunnen blijven doen.

Ik las echter ergens dat je voor tijdskrediet te kunnen nemen, de 12 maanden daarvoor full time tewerk gesteld moet zijn.
Vandaar mijn vraag: Mag ik, na afloop van het tijdskrediet/ouderschapsverlof (april), tijdskrediet aanvragen voor medische bijstand?
Ik zal dan namelijk 20 maanden 1/5e tijdskrediet genomen hebben en de 12 maanden daarvoor dus géén 5/5 of meer gewerkt hebben ....

Indien neen, kan ik op een andere manier 4/5e werken, desnoods zonder vergoeding, dat maakt niet uit?
Sowieso ga ik het er in januari met mijn werkgever over hebben, maar wegens gebeurtenissen uit het verleden (mbt dat ouderschapsverlof – dat zullen sommigen onder jullie zich nog wel herinneren), wil ik deze keer heel goed op voorhand weten wat mijn rechten en plichten zijn.

Bedankt voor het lezen en het hopelijke, eventuele antwoord.

duma

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Topic Starter

#2 , 11 dec 2014 17:15

Na nog wat opzoekingswerk, zie ik dat ik twee zaken heb verward: Ik heb dus nog géén tijdskrediet genomen, maar wel 20 maanden ouderschapsverlof 4/5e.

Maar de vraag blijft hetzelfde.
site RVA:
In geval van 1/2-tijds tijdskrediet of tijdskrediet 1/5 moet u, naast de voorwaarden inzake beroepsverleden en anciënniteit, ook voldoen aan een tewerkstellingsvoorwaarde gedurende de 12 maanden vóór de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever (zie de vraag over de aanvraag om tijdskrediet bij de werkgever.)
In geval van 1/2-tijds tijdskrediet moet u minstens 3/4-tijds gewerkt hebben.
In geval van tijdskrediet 1/5 moet u voltijds gewerkt hebben.
Kan ik dus na die 20 maanden ouderschapsverlof 4/5e, tijdskrediet aanvragen?

JPV

#3 , 11 dec 2014 17:23

geen probleem.

Reclame

duma
Topic Starter

#4 , 12 dec 2014 11:33

Bedankt (weeralmaares :)), JPV!

Op wat slaat die voltijds dan? Op het originele contract?

JPV

#5 , 12 dec 2014 20:42

idd :)

jefke007

#6 , 12 dec 2014 22:49

5 jaar tijdskrediet 1/5 zonder motief en MET vergoeding zou nog kunnen, de minister heeft een aantal 'toegevingen' gedaan, wel heel laattijdig
indien aan volgende 3 voorwaarden gelijktijdig voldaan is
- tijdskrediet moet goedgekeurd zijn door werkgever voor 01-01-2015
- tijdskrediet zonder motief moet starten voor 01-07-2015
-tijdsrkediet zonder motief moet ingediend zijn bij rva voor 01-04-2015

( kan eventueel van nut zijn indien de behandeld geneesheer niet om de 3 maand een attest wil schrijven, of in het geval je grootouder nog heel lang leeft )

duma
Topic Starter

#7 , 15 dec 2014 05:30

Ik had gehoord dat er inderdaad dingen zouden veranderen met de nieuwe regering, maar vind daar op de site van de RVA precies nog niets over terug.

Gaat MET motief MET vergoeding nog?

Voor 01/01/2015 zal sowieso niet lukken. Ik moet het er nog met mijn baas over hebben en de CEO is hier maar één dag in de week en vanaf vrijdag heb ik verlof.
Op zich zou met uitkering uiteraard het leukste zijn, maar het is voor mij veel belangrijker dat ik die dag 'thuis' kan zijn.

Terug naar “Andere”