algemene gemeentebelasting

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: algemene gemeentebelasting

#16 , 14 dec 2014 20:29

http://financien.belgium.be/nl/particul ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie vooral punt 2. Dat probeer ik hier al meerdere malen duidelijk te maken. Ze zal hiervoor GEEN AFZONDERLIJK AANSLAGBILJET Ontvangen.
En als Irma nu nog harder gaat roepen is het scherm te klein.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 14 dec 2014 20:40

Moet ik nu ook al GAAN GILLEN?

Ik ontvang ook die twee aanslagbiljetten, één van de gemeente 'en daar staat op gedrukt "algemene gemeentebelasting" en één van de provincie en daar staat op gedrukt "provinciebelasting".

Natuurlijk staat er op mijn aanslagbiljet van de inkomenstenbelasting (dat is dus nog een ander aanslagbiljet) ook een lijn "gemeentebelasting" maar dat is een percentage op de totale inkomstenbelasting.

Daarentegen is de aanslag gemeentebelasting en provinciebelasting die door aparte aanslagen wordt gevestigd telkens één vast bedrag per gezin (in mijn geval denk ik iets van 70 EUR en 35 EUR). Daarover gaat de vraag.

voor wie het niet gelooft: google eens "algemene gemeentebelasting"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

builder

#18 , 14 dec 2014 21:14

Een overzicht van welke van de 102 verschillende lokale belastingen in welke gemeente worden geheven:

http://binnenland.vlaanderen.be/fiscali ... n-gemeente" onclick="window.open(this.href);return false;

De "algemene gemeentebelasting" bestaat slechts in 79 van de 308 gemeenten van het Vlaams Gewest, en is dus minder bekend dan de "Aanvullende belasting op de personenbelasting" die in bijna alle gemeenten bestaat.

Reclame

irmaladouce
Topic Starter

#19 , 14 dec 2014 21:26

Kan iemand mijn oorspronkelijke vraag beantwoorden, nu dat aangetoond is dat ik niet suf ben?

"Zes jaar geleden zijn we verhuisd naar een andere gemeente.
Onze meerderjarige dochter die bij ons inwoonde is verder blijven wonen op het oude adres.
Daar woonde ze sedert haar geboorte.

Nu heeft ze me gezegd dat ze sedert ons vertrek zes jaar geleden nog nooit een aanslagbiljet heeft gekregen noch voor de algemene gemeentebelasting, noch voor de provinciebelasting. Ook de vaste maandelijkse vergoeding voor het ophalen van huisvuil wordt haar niet aangerekend. Het betreft in totaal zo'n 130 EUR per jaar.
Alle andere officiële documenten (belastingsbrief, oproep voor verkiezingen, enz.) komen wel toe.

Hoe kan dat nu?"
We know nothing, we are from Barcelona!

patjebrussel

#20 , 15 dec 2014 06:27

Moet ik nu ook al GAAN GILLEN?

Ik ontvang ook die twee aanslagbiljetten, één van de gemeente 'en daar staat op gedrukt "algemene gemeentebelasting" en één van de provincie en daar staat op gedrukt "provinciebelasting".
Ik ook.

berenod

#21 , 15 dec 2014 06:55

Kan iemand mijn oorspronkelijke vraag beantwoorden, nu dat aangetoond is dat ik niet suf ben?

"Zes jaar geleden zijn we verhuisd naar een andere gemeente.
Onze meerderjarige dochter die bij ons inwoonde is verder blijven wonen op het oude adres.
Daar woonde ze sedert haar geboorte.

Nu heeft ze me gezegd dat ze sedert ons vertrek zes jaar geleden nog nooit een aanslagbiljet heeft gekregen noch voor de algemene gemeentebelasting, noch voor de provinciebelasting. Ook de vaste maandelijkse vergoeding voor het ophalen van huisvuil wordt haar niet aangerekend. Het betreft in totaal zo'n 130 EUR per jaar.
Alle andere officiële documenten (belastingsbrief, oproep voor verkiezingen, enz.) komen wel toe.

Hoe kan dat nu?"
Het enige dat ik me kan inbeelden is dat op een of andere manier deze instanties jullie nog steeds als een gezin beschouwen.

Zoals hierboven reeds gemeld zijn beide belastingen een vast bedrag, te betalen per gezin. Op mijn aanslagbiljet van de provincie staat:
Algemene Provinciebelasting Gezinnen

mava105
Juridisch actief: Nee

#22 , 15 dec 2014 08:59

Ik heb nog nooit een aanslagbiljet ontvangen, noch voor de gemeentelijke belasting noch voor de provinciebelasting, en toch wordt mijn huisvuil alle weken opgehaalde. (en ik woon niet in KNOKKE) Vandaar mogelijk mijn verwarring.
Oplossing: verhuizen naar een gemeente waar geen belastingen worden geheven.

irmaladouce
Topic Starter

#23 , 15 dec 2014 12:53

Het enige dat ik me kan inbeelden is dat op een of andere manier deze instanties jullie nog steeds als een gezin beschouwen.

Dat is practisch onmogelijk:
Ikzelf woon met mijn echtgenoot sedert zes jaar in andere gemeente en provincie.
Daar betalen wij sedert zes jaar algemene gemeentebelasting en provinciebelasting.

Wij hebben nagekeken in het Rijksregister en daaruit blijkt:

- op ons huidig adres staan enkel ikzelf en mijn echtgenoot ingeschreven
- op ons oud adres staat enkel onze dochter ingeschreven

Maw de domicilieringsgegevens zijn correct en daaruit blijkt dat het goed en wel twee "gezinnen" zijn die bovendien in twee verschillende provincies wonen.

Normaal gezien zou dochter sedert zes jaar aanslagbiljetten moeten gekregen hebben voor algemene gemeentebelasting, provinciebelasting alsook het vast retributierecht voor het huisvuil.

Het merkwaardige is dat ze wel een rekening krijgt voor het variabel deel vn de kosten van huisvuil (gemeente met Diftar systeem).

Voor de rest krijgt ze wel alle correspondentie van de gemeente toegestuurd zoal voor vernieuwen identiteitskaart, verkiezingen, enz.
We know nothing, we are from Barcelona!

j.demoor

#24 , 18 dec 2014 11:05

‘Inkohiering van een directe gemeentebelasting heeft betrekking op de invorderbaarheid en niet op het bestaan zelf van de belastingschuld’(zie Juridat , Cass.N-19790129-5).

Ik leid hieruit af dat een niet-ingekohierde directe gemeentebelasting die dit jaar bestaat volgend jaar niet ophoudt te bestaan en dan kan ingekohierd worden , tenzij zij verjaard is. Bijkomend systematisch (en tijdrovend) onderzoek is m.i. vereist.’Pauselijke’ uitspraken volstaan niet,hoe geleerd de pausen ook zijn.’En toch draait ze’(Galileï). Zie bvb. http://catalogus.uitgeverij.vandenbroel ... s/629.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; (niet in mijn bezit).

Vertrekkend van 17 FEBRUARI 1994. - De gecoördineerde Grondwet kan dit onderzoek gebeuren in http://justitie.belgium.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false; -> Belgisch Staatsblad -> Justel-databanken -> 17 FEBRUARI 1994 Grondwet. Dit systematisch zoeken loopt echter vast op een technisch probleem bij nr.1770 26-01-2011. Minder systematisch (ingecohierd i.p.v. ingekohierd bvb kan het zoeken doen falen) kan gezocht worden in Justel-databanken bvb onder de naam ‘Gemeentebelastingen’ en beperkt worden tot ‘Wet’. Onder nr.8 vindt men dan ‘24 DECEMBER 1996. - Wet betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen’(opgeheven in Brussel door Ordonnantie 3 april 2014).

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek) is de algemene bepaling die steeds van toepassing is tenzij een bijzondere wet anders bepaalt. Verder onderzoek was dus nodig.

“Art.12.Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van de huidige wet, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 7 tot 10 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek van toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.”(24 DECEMBER 1996. - Wet betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen).

Titel VII,Hoofdstuk IXbis Artikel 443bis,(aj. 2014) § 1. Directe belastingen zomede de onroerende voorheffing verjaren door verloop van vijf jaren vanaf de datum waarop ze dienen betaald te zijn krachtens artikel 413. De roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing verjaren door verloop van vijf jaren vanaf de datum van uitvoerbaarverklaring van het kohier waarin ze zijn opgenomen krachtens artikel 304, § 1, tweede lid. § 2. De termijn bedoeld in § 1 kan worden gestuit op de wijze bepaald in de artikelen 2244 en volgende van het Burgerlijk Wetboek of door afstand te doen van de op de verjaring verlopen termijn. In geval van stuiting van de verjaring treedt een nieuwe verjaring in, die op dezelfde wijze kan worden gestuit, door verloop van vijf jaren na de laatste akte of handeling waardoor de vorige verjaring is gestuit, indien geen geding voor het gerecht aanhangig is.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelasting).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#25 , 18 dec 2014 12:48

‘Inkohiering van een directe gemeentebelasting heeft betrekking op de invorderbaarheid en niet op het bestaan zelf van de belastingschuld’(zie Juridat , Cass.N-19790129-5).

Ik leid hieruit af dat een niet-ingekohierde directe gemeentebelasting die dit jaar bestaat volgend jaar niet ophoudt te bestaan en dan kan ingekohierd worden , tenzij zij verjaard is. Bijkomend systematisch (en tijdrovend) onderzoek is m.i. vereist.’Pauselijke’ uitspraken volstaan niet,hoe geleerd de pausen ook zijn.’En toch draait ze’(Galileï). Zie bvb. http://catalogus.uitgeverij.vandenbroel ... s/629.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; (niet in mijn bezit).

Vertrekkend van 17 FEBRUARI 1994. - De gecoördineerde Grondwet kan dit onderzoek gebeuren in http://justitie.belgium.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false; -> Belgisch Staatsblad -> Justel-databanken -> 17 FEBRUARI 1994 Grondwet. Dit systematisch zoeken loopt echter vast op een technisch probleem bij nr.1770 26-01-2011. Minder systematisch (ingecohierd i.p.v. ingekohierd bvb kan het zoeken doen falen) kan gezocht worden in Justel-databanken bvb onder de naam ‘Gemeentebelastingen’ en beperkt worden tot ‘Wet’. Onder nr.8 vindt men dan ‘24 DECEMBER 1996. - Wet betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen’(opgeheven in Brussel door Ordonnantie 3 april 2014).

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek) is de algemene bepaling die steeds van toepassing is tenzij een bijzondere wet anders bepaalt. Verder onderzoek was dus nodig.

“Art.12.Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van de huidige wet, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 7 tot 10 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek van toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.”(24 DECEMBER 1996. - Wet betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen).

Titel VII,Hoofdstuk IXbis Artikel 443bis,(aj. 2014) § 1. Directe belastingen zomede de onroerende voorheffing verjaren door verloop van vijf jaren vanaf de datum waarop ze dienen betaald te zijn krachtens artikel 413. De roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing verjaren door verloop van vijf jaren vanaf de datum van uitvoerbaarverklaring van het kohier waarin ze zijn opgenomen krachtens artikel 304, § 1, tweede lid. § 2. De termijn bedoeld in § 1 kan worden gestuit op de wijze bepaald in de artikelen 2244 en volgende van het Burgerlijk Wetboek of door afstand te doen van de op de verjaring verlopen termijn. In geval van stuiting van de verjaring treedt een nieuwe verjaring in, die op dezelfde wijze kan worden gestuit, door verloop van vijf jaren na de laatste akte of handeling waardoor de vorige verjaring is gestuit, indien geen geding voor het gerecht aanhangig is.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelasting).
Volgens de bepalingen van de wet van 24 december gelden de regels van het WIB slechts in zoverre dat die wet zelf daar niet van afwijkt.

De wet van 24 december 1996 stelt:

Art. 4. § 1. De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het dienstjaar door :
- het college van burgemeester en schepenen, voor de gemeentebelastingen;
- de gouverneur of de persoon die hem in zijn ambt vervangt, voor de provinciebelastingen."

Bijgevolg kan een gemeentebestuur voor een belasting van het dienstjaar n-2 (of vroeger) in het jaar n geen kohier meer optellen.
En zonder inkohiering kan een belasting niet worden geïnd.

Daarom kan een gemeentebestuur de belastingen die ze zouden vergeten zijn in te kohieren niet met terugwerkende kracht van 5 jaar inkohieren en innen.
Bovendien kan de gemeente de betroffen burger geen schuld geven hiervoor, er is immers geen fraude of belastingsontduiing, aangezien deze belasting geen aangifteplicht inhoudt door de burger.
a
Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de gemeente ex post een beroep zal kunnen doen op de tienjarige, resp. vijfjaarlijkse termijnen.

builder

#26 , 18 dec 2014 13:04

De wet van 24 december 1996 betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen is opgeheven in het Vlaams gewest en vervangen door het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

roharro

#27 , 18 dec 2014 13:16

De wet van 24 december 1996 betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen is opgeheven in het Vlaams gewest en vervangen door het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Klopt. Voor TS is zowel de oude als de nieuwe regeling van toepassing.

Maar in beide gevallen is het art. 4 en is er geen verschil:

"art. 4 Decreet: § 3. De kohieren worden door de bevoegde overheid vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.

De financieel beheerder zorgt onverwijld voor de verzending van de aanslagbiljetten, zonder kosten voor de belastingschuldige."

Terug naar “Administratief recht”