Aankoop verhuurd appartement. Lopend huurcontract & waarborg

dbb
Topic Starter

Aankoop verhuurd appartement. Lopend huurcontract & waarborg

#1 , 16 dec 2014 11:28

Hallo,

ik ben sinds gisteren de eigenaar geworden van een appartement dat reeds verhuurd is. Ik heb geen intentie om het appartement zelf te betrekken en de huidige huurder mag dus blijven. De vorige eigenaar (schoonvader, pand blijft in de 'familie') heeft me een volledig dossier overgemaakt met daarin alle paperassen: huurcontract, huurwaarborg, facturen van allerhande herstellingen, installaties, enz...

Nu weet ik dat ik de huurder op de hoogte moet brengen dat ik de nieuwe eigenaar ben en dat de huur op mijn rekening moet gestort worden. Ook weet ik dat ik de huurwaarborg moet laten aanpassen zodat deze tussen mij en de huurder vermeld wordt. Telt dit dan ook voor het huurcontract (contract van 9 jaar actief sinds 1 maart 2012). Dien ik dit ook te laten aanpassen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 16 dec 2014 11:50

Neen, want u neemt het huurcontract volledig over. Dat mag zelfs niet gewijzigd worden.
U kan er eventueel wel een addendum bij laten registreren dat u vanaf heden de eigenaar bent.

dbb
Topic Starter

#3 , 16 dec 2014 12:04

Dankjewel duma! Had ergens gelezen dat je het ongewijzigd overnam maar had toch twijfel aangezien ik de vorige eigenaar nog vermeld zag staan :)

Reclame

artemis

#4 , 16 dec 2014 12:14

Ook weet ik dat ik de huurwaarborg moet laten aanpassen zodat deze tussen mij en de huurder vermeld wordt.
Indien de waarborg op een geblokkeerde rekening staat hoeft u ook niets te doen.
In principe werd de waarborgrekening dan vermeld in de aankoopakte en geeft deze akte u automatisch volmacht op deze rekening. De dag dat de borg vrijgegeven mag worden neemt u de akte gewoon mee naar de bank.

dbb
Topic Starter

#5 , 16 dec 2014 12:29

Aha, ok. Die staat inderdaad ook vermeld in het huurcontract en op een geblokkeerde rekening.
Nochtans zei de notaris gisteren dat ik dat kon laten aanpassen...
Maar als dit niet nodig is en geen probleem geeft op de dag van vrijgave dan laat ik het best zo, want indien gewijzigd dan klopt die vermelding niet meer die in huurcontract staat.

sloeberken

#6 , 16 dec 2014 14:20

Misschien best eens in de bank inlichtingen vragen waar die waarborg staat, zodat je 100% in orde bent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dbb
Topic Starter

#7 , 16 dec 2014 15:48

natuurlijk, staat op de planning.

artemis

#8 , 16 dec 2014 17:12

Maar staat de waarborgrekening vermeld in de akte dbb?
Bij ons staat er expliciet in de akte dat deze volmacht geeft op de waarborgrekening.
Notarissen van koper en verkoper waren aanwezig en hebben ons allebei verzekerd dat we niets moesten doen.

Een huurder huurt er al van bij de vorige eigenaar en zit er nog steeds in. We zijn nu 12 jaar verder en de vorige eigenaar leeft intussen niet meer.
Ik maak me er eerlijkgezegd geen zorgen over ;-)

j.demoor

#9 , 18 dec 2014 11:20

‘Wanneer de huurovereenkomst aan de koper van een verhuurd onroerend goed kan worden tegengeworpen(art.1328), wordt die koper, die geen partij was in die overeenkomst, ingevolge art. 1743 B.W., in de plaats gesteld van de oorspronkelijke verhuurder die het goed verkoopt, en zulks voor wat betreft de rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de uitvoering van de huurovereenkomst waartoe de koper na de aankoop, krachtens die indeplaatsstelling is gehouden, verwerft de koper in de regel alle rechten die de oorspronkelijke verhuurder op grond van art. 1730 B.W. zou hebben gehad, zo het goed niet was verkocht‘(Cass. 29 februari 1980,Pas. 1980,I,808,Arr.Cass. 1979-80,816,R.W. 1980-81,1777-1780,T.Not. 1980,171).

Het lijkt mij niettemin veiligst de bank die de huurwaarborg houdt aangetekend of tegen ontvangstbewijs in kennis te stellen van de verkoop.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”