Vergoeding voor jarenlange bewoning eigen huis van ex

Lorre5
Topic Starter

Vergoeding voor jarenlange bewoning eigen huis van ex

#1 , 17 dec 2014 11:43

Beste ,

Ik en mijn +-20 jaar getrouwd geweest en mijn vrouw verliet mij voor een andere man.
Nu proberen we de verdeling van de goederen zelf te regelen. Het probleem is echter, dat wij jarenlang in mijn eigen woning woonde (die ik bezit via een erfenis); mijn vrouw hebben daar een nieuwe keuken en badkamer etc ingezet (allemaal in de laatste 20 jaar maar niet meer recent). Nu wilt mijn vrouw dat ik haar vergoed voor de verbeteringswerken die wij deden in mijn eigen huis.

Ik wou haar gewoon de helft van de kosten die wij gemaakt hebben vergoeden, maar zij wilt ook aanspraak maken op de meerwaarde die het huis verkregen heeft; ookal staat dit voor een groot stuk los van de 'nieuwe' oude keuken maar is het gewoon door de jarenheen dat de waarde van onroerend goed sterk omhoog ging.

Bovendien vind ik het niet fair dat zij al die jaren gewoond heeft op mijn kap en dat ze nu nog wilt dat ik met haar de waardevermeerdering van het huis ga delen. Ik heb hier al veel over opgezocht op het internet maar ik vind hier geen enkele jurdische grond van..

Kan ik een soort retroactieve huur in rekening brengen?

Alvast bedankt
MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 dec 2014 15:37

pertinente vraag: kan uw vrouw bewijzen dat ze bijgedragen heeft in de verbeteringswerken van de woning? Kan zij facturenen/of betalingswewijzen voorleggen? Zo neen: laat haar vriendelijk weten dat het zelfs een gunst is dat je haar spontaan de helft van de kosten aan de woning wil vergoeden. Maar dat ze zich gerust mag informeren bij een objectieve bron (neen, dus geen advocaat, want die ziet er natuurlijk een zaak - lees broodwinning - in ;-) of het zin heeft te procederen om er ook nog de meerwaarde van de woning uit te slepen. Een voorbeeld: als persoon A een mooi kunstwerk bezit (uit een erfenis) en A scheidt van zijn huwelijkspartner B: dan kan B onmogelijk aanspraak maken op de meerwaarde van het kunstwerk (die door de jaren heen ontstaan is). dit is en blijft het kunwtwerk van A. Als er restauratiewerken zouden gedaan zijn aan dat kunstwerk tijdens het huwelijk, dan is het inderdaad redelijk dat de helft van die kosten vergoed zouden worden aan B.
Huur vragen voor jouw wonind voor de periode dat jullie getrouwd waren, kan echt niet: dit was de gezinswoning: en daar hadden jullie samen recht op.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2014 16:39

Gehuwd en daar telt zeker dat iedere echtgen(o)ot(e) bijdraagt nar eigen vermogen in de kosten van het huwelijk.
Na 20 jaar kan men ook zeggen de goederen volledig uitgeleefd zijn en als waarde afgeschreven.

u kan hier altijd een gratis advies krijgen:
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;.

Normale kosten en onderhoud zijn voor beide partners.

Familierechtbank heeft als eerste stap nu zo wie zo bemiddeling.

Reclame

roharro

#4 , 17 dec 2014 17:14

De huwelijksgemeenschap heeft geïnvesteerd in het huis dat uw persoonlijke eigendom is.
Bij echtscheiding blijft uw huis nog steeds uw huis.

Voor de verbeteringswerken die tijdens het huwelijk werden uitgevoerd moet bij echtscheiding en verdeling van de gemeenschappelijke goederen de eigenaar van het huis eerst de huwelijksgemeenschap vergoeden alvorens tot verdeling over te gaan. Dus per saldo draagt degene die eigenaar is het huis "netto" voor de helft bij.

De meerwaarde van het huis op het ogenblik van de echtscheiding moet niet in de verdeling worden opgenomen.
Meerwaarden van de persoonlijke eigendom der echtgenoten maken deel uit van die persoonlijke eigendom.

Dit alles ingeval van huwelijk onder het wettelijk stelsel.
Bij sommige huwelijkscontracten ligt het anders.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen

#5 , 17 dec 2014 18:48

Burgerlijk Wetboek
Art. 1432 Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.
Art. 1435 De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed,[...]

De kosten gemaakt voor de keuken en badkamer zijn kosten die dienen tot het instandhouden of verbeteren van het goed en moeten dus geherwaardeerd worden rekening houdend met de waardevermeerderging van het onroerend goed.

Voor het feit dat uw ex samen met u jarenlang in uw woning gewoond heeft kan u geen vergoeding krijgen.

roharro

#6 , 17 dec 2014 21:12

De kosten gemaakt voor de keuken en badkamer zijn kosten die dienen tot het instandhouden of verbeteren van het goed en moeten dus geherwaardeerd worden rekening houdend met de waardevermeerderging van het onroerend goed.
Er zal een raming moeten plaatsvinden van de waardevermeerding van de woning als gevolg van deze investeringen aan de ene kant, en, de algemene waardevermeerdering te wijten aan inflatie en marktstandigheden, aan de andere kant.
Niet eenvoudig.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen

#7 , 17 dec 2014 23:38

Een voorbeeld uit de rechtsleer (CASMAN, H., Art. 1432-1438 B.W)

Een echtgenoot-eigenaar van een appartementsgebouw laat daarin een lift plaatsen.
De kosten hiervoor bedragen 400.000 F met gemeenschappelijke gelden betaald. Op
het ogenblik van de ontbinding van het stelsel is het hele gebouw 10.000.000 F
waard. Zonder lift zou het op dat ogenblik naar schatting 9.000.000 F waard zijn.
De waardevermeerdering bedraagt 1.000.000 F: hiervoor is vergoeding verschuldigd.

Terug naar “Echtscheiding”