moeder van kind gaat bij oma kind wonen - wat met rechten pa

djanodive
Topic Starter

moeder van kind gaat bij oma kind wonen - wat met rechten pa

#1 , 30 apr 2008 15:28

Dit is ivm een situatie van een goede vriend van mij:

Een vriend van mij heeft een kindje met iemand. Dit kindje is ondertussen een 3-tal jaar en nu zijn ze uit elkaar gegaan. Ze waren nooit officieel samenwonend, gehuwd. Ze woonden gewoon op hetzelfde adres. Het domicilieadres van het kindje stond daar ook.

De mama van het kindje gaat terug naar haar moeder gaan wonen en die vriend blijft echter nog gedomicilieerd in die woning waar ze woonden. Die woning is echter niet geschikt om een kind in op te voeden (ongeschiktheid inzake woninghuur, al is het niet vastgesteld). Das ook de reden waarom het kindje meestal bij de grootouders vertoefde tot nu toe.

Aangezien de mama nu terug bji haar moeder gaat wonen en mijn maat dit niet kan (bij zijn moeder, althans niet officieel), had ik een aantal vraagjes:

Op vlak van co-ouderschap vraag ik me af of hij dit kan krijgen in zijn situatie. Hij woont immers in een ongeschikte of onbewoonbare woning en zit momenteel niet in een goede financiële situatie.

Zij zit echter in hetzelfde schuitje, met dat verschil dat zijn officieel bij haar moeder zal intrekken en hij zal er echter alleen voor staan.

Kan hij, indien zijn moeder daarmee akkoord gaat, ook co-ouderschap aanvragen en wanneer hij het kindje heeft, dat hij het dan af en toe bij zijn moeder laat (als hij moet werken of naar de avondles en zo)? Want de mama van het kindje woont immers ook niet alleen, maar bij haar moeder.

Ik vraag dit, omdat ik een beetje de indruk heb dat de ouders van mijn maat en hijzelf er teveel vertrouwen in hebben dat alles zal blijven gaan zoals het nu is. Nu is het zo dat het kindje enkele dagen in de week bij de ouders van mijn maat is. Maar nu ze uit elkaar zijn ben ik bang dat mijn maat te weinig recht zal op zich nemen, en als hij over een half jaar een gezonde woning heeft en alles wat beter gaat, hij de kans niet meer zal krijgen om alsnog het kindje evenveel bij hem te hebben.

Want de opvoeding bij zijn schoonfamilie is ondermaats. Laat het ons zo stellen, dat het kindje dan eigenlijk quasi geen opvoeding krijgt. Dit in tegenstelling tot de opvoeding die mijn maat zijn ouders het kind meegeven.

Het is nu eenmaal zo, maar wat vinden jullie de beste oplossing? Kan hij gewoon werken met allimentatie en af en toe bezoeksrecht (om dan later het volledige co-ouderschap op zich te nemen), of is het beter dat hij nu al op zijn strepen staat? Want hij weent nu al dat hij zijn dochter zal verliezen aan de schoonouders. En de grootste bezorgdheid is nog die slechte opvoeding. Niet van de mama van het kind, maar van de ex-schoonouders.

Groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nounou06

#2 , 01 mei 2008 16:19

Als ik dit lees kan ik je antwoord op een ander bericht beter begrijpen, toch ben ik het nog steeds niet met je eens.

Wat deze situatie betreft...
Ik zou nu al alles op papier laten zetten (of zelf), uit je bericht kan ik afleiden dat de moeder en haar ouders niet echt betrouwbaar zijn. Je zegt wel niets over de band van het ex-koppel, dus is moeilijk in te schatten of dit mogelijk is.

djanodive
Topic Starter

#3 , 03 mei 2008 17:34

En over welk ander bericht heb je het, als ik vragen mag?

De band met het ex-koppel is momenteel niet bestaande. De contacten verlopen via de ouders versus schoonouders. Het ex-koppel heeft geen echte ruzie, maar het komt erop neer dat ik niet in de schoonouders eerlijkheid geloof. Ze hebben dit ettelijke malen bewezen en nog steeds. Bye the way: het ex-koppel is uit elkaar gegaan omdat het vooral niet ging samen...dus geen 'vechtscheiding' (scheiding op een andere manier bedoeld uiteraard). Wat niet wil zeggen dat ze geen ruzies en meningsverschillen hadden tijdens de relatie.

Wat betreft zijn ex-vriendin, zij heeft eigenlijk net als hem niet veel in de pap te roeren. het zijn momenteel de ouders en schoonouders die voor het kind zorgen en 'wisselen'.

Momenteel gaat het zoals het steeds ging en lijkt het ok, maar ik vrees ervoor in de toekomst. Ik weet nu niet of men verplicht is om de vrederechter in te schakelen, omdat er een minderjarig kind bij betrokken is. Het ex-koppel was wel niet officiëel samenwonend, al draagt het kind de naam van die maat van mij.

Ik heb vernomen van iemand op mijn werk, dat ze, net zoals jij zegt, best zo snel mogelijk de zaak op papier regelen, want dat hij misschien later de situatie niet meer zal kunnen veranderen, omdat het slecht zou kunnen zjin voor het kind en er geen reden zou bestaan voor die verandering. (ofwel dat er drastisch iets zou veranderen).

Het is naturlijk niet mijn probleem, maar het is een goeie maat van mij en dan is het niet meer dan normaal dat ik eens poolshoogte neem...

Maar ik laat het misschien beter gewoon zo en spreek er beter niet veel over met hem. Het zal misschien allemaal blijven lopen zoals het nu is...maar ik heb mijn twijfels...al hoop ik het beste.

Al vind ik co-ouderschap in deze situatie de beste oplossing, maar dan moet de moeder van mijn maat tijdeljik af en toe voor dit kind zorgen tot mijn maat een geschikte woning heeft. Niet dat zijn ma niet voor het kindje wil zorgen, maar ze wil het niet op papier en een verplichting van de rechter dat hij nu co-ouderschap moet aangaan vind ik ook niet een goed idee, als zijn ma niet in het bootje stapt. Want dan is het ook niet goed voor het kindje. Maar aan de anderee kant vind ik een weigering die geld voor de rest van zijn dagen ook niet goed. Een co-ouderschap met uitstel, kan dit? Ik betwijfel het.

Groetjes,

Reclame

Nounou06

#4 , 03 mei 2008 21:16

Je zegt "ze waren niet officieel samenwonend" dus als ik het goed begrijp stond zijn domicilie op dat huis, dat van het kind ook maar niet van de ex?
Was daar een reden voor? Werkloos?

Als een koppel uit elkaar gaat en die hebben een kind, dan mag dat gerust onderling worden geregeld, geen enkel probleem!
Het wordt wel gevaarlijk als er meerdere personen bij betrokken zijn natuurlijk. De ene wil het zo, de andere zo...
Toch jammer dat de vader en moeder niet eens kunnen samen zitten om tot een goede regeling te komen in het belang van het kind.
Co-ouderschap met uitstel... waarom niet (onderling), als dit het beste is voor het kind?!

Ik denk dat je vriend, zijn ouders, de ex en haar ouders een beetje volwassen moeten worden! Een kind is geen speelbal!
Mocht dit mijn vriend zijn, ik zou hem aanraden te spreken met zijn ex, samen iets op papier te zetten en zich haasten om zijn leven in orde te krijgen.

djanodive
Topic Starter

#5 , 03 mei 2008 23:13

Haar domicilie stond er ook hoor, maar zij is terug naar haar moeder en de domicilie van het kindje gaat vermoedelijk mee naar haar moeder. Op vlak van werk was er geen probleem en zo...

In hun situatie is het niet slecht van eventjes elkaar niet te zien. Voorlopig is het beter dat het eventjes via de grootouders gaat.

Ze zullen zeker elkaar nog onder ogen komen. 't Is nu niet dat het zo erg was, maar ze konden niet meer met elkaar overweg. dit was al lang en gelukkig is het besef er nu gekomen. Nu nog zorgen voor een aangename oplossing van alledrie.

Ik zeg co-ouderschap met uitstel omdat hij dit momenteel niet kan wegens zijn woning. En als zijn moeder er niet voor wil instaan tijdelijk, dan is het beter van daar even mee te wachten. Maar hij mag natuurlijk zijn recht op co-ouderschap niet verliezen als hij er te lang mee zou wachten.

Vandaar dat ik dacht om er nu al voor te kijken en eventueel de eerste periode een vorm van alimentatie betalen om daarna over te gaan op volledig co-ouderschap.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”