Vervroegde terugbetaling lening met hypothecair mandaat

JC
Topic Starter

Vervroegde terugbetaling lening met hypothecair mandaat

#1 , 19 dec 2014 12:41

Enkele jaren geleden sloot ik een krediet af om een onroerend goed te verwerven.
Krediet werd integraal afgesloten op "hypothecair mandaat", dus geen hypotheek.
Nu is dat onroerend goed recent verkocht en zou ik die lening willen terugbetalen.
Op dit moment heb ik het geld nog niet om de lening terug te betalen, echter, tegen eind februari 2015 wel.
Hoe handel ik best tegenover de bank om te vermijden dat ze toch nog in extremis die hypothecaire volmacht zouden omzetten in een hypotheek ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 19 dec 2014 13:20

In je overeenkomst voor't hypothecair mandaat staat normaliter dat verkopen van (of een hypotheek nemen op) het huis enkel kan mits strikt akkoord van de bank. Best dus naar de bank stappen en de situatie bespreken. Voorts de lening blijven afbetalen tot je in één keer het saldo terugbetaalt (verhoogd met de contractueel afgesproken wederbeleggingsvergoeding).

KimSe

#3 , 19 dec 2014 13:36

Gezien onroerend goed zal er zowiezo een notaris aan te pas komen...
In principe handelt hij de terugbetaling af zodat u hiervoor niets hoeft te doen.
Licht uw notaris in van het bestaan van de hypothecaire volmacht en hij zal alle communicatie voor u doen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”