Kinderdagverblijf in woonwijk

tdebruyn
Topic Starter

Kinderdagverblijf in woonwijk

#1 , 22 dec 2014 10:08

Hallo,

wij hebben net een huurcontract getekend voor een huis om een kinderdagverblijf op te starten. Ook het huurcontract is opgesteld in functie van een handelspand. Wanneer we nu echter naar de gemeente gingen om dit te laten registreren werd ons daar gezegd dat dit een woonwijk is en hier geen handelspand mag opgestart worden. Dit kon enkel indien een verkavelingsvergunning aangevraagd wordt en dit duurt een jaar. Ik vraag me hierbij af
  • Een kinderdagverblijf is toch geen gewoon handelspand, en verandert toch weinig aan de eigenheid van de wijk, klopt dit wel? Kunnen wij hier nog iets aan doen?
  • Indien er niets aan te doen is, kunnen we dan nog onder dit contract uit? De huurdersbond wou ons niet helpen aangezien het niet over particulieren gaat...
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 dec 2014 10:10

gaat het over een zelfstandig kinderdagverblijf of gewoon over een onthaalouder (voor alle duidelijkheid, maakt een gigantisch verschil)?

hoeveel kinderen?

tdebruyn
Topic Starter

#3 , 22 dec 2014 10:15

Een zelfstandig kinderdagverblijf dat voor 25 kinderen zou dienen. Maar sowieso zal het een hele tijd duren voor dat aantal zal gehaald worden en kan bv tegen dan die verkavelingsvergunning wel al gehaald worden denk ik?

Reclame

sloeberken

#4 , 22 dec 2014 11:58

Er kan ook van de omwonende protest komen, welke zal resulteren in een veel langere periode. Als u het contract hebt getekend zullen er waarschijnlijk ook gevolgen zijn voor de verbreking ervan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tdebruyn
Topic Starter

#5 , 22 dec 2014 12:47

In het contract staat duidelijk vermeld dat het een handelspand betreft, het is toch aan het immokantoor of de eigenaar om te controleren of dit wel mogelijk is? Wanneer ik een huis huur om te wonen hoef ik toch ook niet naar ruimtelijke ordening te gaan om te controleren of ik in dat gebied wel een hoofdverblijfplaats mag hebben?

JPV

#6 , 22 dec 2014 13:39

zonder me concreet te willen uitspreken, is het wel een algemeen principe dat een consument/burger véél beter beschermd is dan een handelaar. Een handelaar wordt in véél omstandigheden immers verondersteld van zich véél beter te kunnen informeren dan een gewone consument/huurder.

Het is dus zeker niet zomaar logisch om te verwijzen naar de principes van een woninghuur.

Vandebos

#7 , 22 dec 2014 13:45

Indien het contract werd opgesteld in functie van een handelspand en het onmogelijk blijkt het gehuurde goed te in deze functie te gebruiken betreft het een contract zonder onderwerp.

De immomakelaar dringend aanspreken over de wettelijke relatieve nietigheid van het contract. Bij weigering van deze zal u verplicht zijn het dossier aanhangig te maken bij het lokale vredegerecht en het BIV. De makelaar had er zich immers van dienen te vergewissen dat het pand bruikbaar is voor het doel waarvoor het contract werd opgesteld.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2014 16:41

Wat gebeurde er voordien in het pand? Was het al een handelspand of een gewoon woonhuis? Waarom heeft de Immo het pand als handelspand verkocht? Was dat op jullie vraag?

tdebruyn
Topic Starter

#9 , 22 dec 2014 19:25

We weten niet exact wat er voordien was, hoogst waarschijnlijk inderdaad een gewone woonst, het is net helemaal gerenoveerd. Het stond inderdaad te koop als gewone woning maar de huurprijs werd verhoogd toen we meldden dat we er een handelspand in wilden starten.

mava105

#10 , 22 dec 2014 20:20

Dan moet je zo wie zo een bestemmingswijziging aanvragen aan de gemeente. Als de buren weten waarover het gaat, en bezwaren indienen, zal die zeker geweigerd worden.
Jullie hebben zelf gevraagd om er een handelshuur van te maken. Verhuurder zal dus waarschijnlijk niet zo maar akkoord zijn om te verbreken, zonder grote schadevergoeding. Kan zijn dat jullie tot aan de eerste mogelijke opzegdatum zullen moeten betalen. (is denk ik na 3 jaar.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... nkomst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#11 , 22 dec 2014 22:08

U hebt het adres eens ingeven in de kruispuntbank en kijk of daar een firma geregistreerd stond en wat die deed.
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

tdebruyn
Topic Starter

#12 , 29 dec 2014 16:16

Dan lees ik wel al twee totaal tegengestelde antwoorden in dit topic: Vandebos beweert dat de immo in fout was en mava dat wij in fout zijn :)
Nog een bijvraagje: heeft iemand een idee hoeveel het kost om een bestemmingswijziging aan te vragen?

Franciscus

#13 , 31 dec 2014 18:29

U hebt zelf gezegd dat u er een dienst ging in uitoefenen.
Het eerste wat u had moeten doen is bij de gemeente navragen wat er in dat pand mogelijk was.
@Vandebos schrijft wat als Immo in fout is.
@mava105 wat als u de fout hebt gemaakt.
Nu als eigenaar zal men idd meer vragen gezien deze 'belast' wordt uit inkomen uit handelspand.

Terug naar “Huren”